SV er så jævla mongo

Status
Stengt for ytterligere svar.

kongen

kongemedlem
Her har vi en mann, J. Fredriksen, som har bygd opp flere store bedrifter og skaffet norske folk over ti tusen arbeidsplasser (som gjør at over ti tusen familier kan få et godt liv). Samtidig føler han ikke at han får nok annerkjennelse fra politikerene i dette landet og velger derfor å flytte til et land der han får den annerkjennelsen han fortjener.

På grunn av at hans store selskaper tjener mye penger så betaler hans selskaper 5-6 milliarder kroner i skatt hvert år inn til staten, samt at over ti tusen personer betaler skatt i stedet for å gå på arbeidsledighetstrygd gjennom å jobbe i hans selskaper.

J. Fredriksen bidrar med milliarder av kroner direkte inn i statskassen samtidig som han hjelper tusenvis av mennesker til å få et verdig liv med arbeid.

Hvilken annerkjennelse får han blant norske politikere: Offentlig uthenging. Han blir kalt patetisk og ynkelig. Sitat politiker: "Vi har ikke bruk for mennesker som ikke bidrar til fellesskapet".

Inga Marte Thorkildsen: - Ynkelig av Fredriksen | Makro og politkk | E24

Er det rart han flytter? Kan politikere virkelig kunne holde på slikt og komme unna med det? Kan politikere mobbe andre mennesker offentlig uten konsekvenser? Og hva er det denne SV-Thorkilsen har bidratt med til felleskapet som kan rettferdigjøre slike utsagn?

Sist redigert:

Bjørn Andersen

Webmaster
Inga Marte Thorkildsen er en idiot, hun har jo kommet med flere andre slike utalelser før, bla om Stein Erik hagen. Jeg forstår ikke dette "hatet" mot rike mennesker. Inga Marte Thorkildsen vet ikke noe om å drive en bedrift, eller ha ansatte. Hva bidrar egentlig hun med i samfunnet ? Slike utspill som dette , og hun får betalt av oss skattebetalerer,det er bare latterlig.

Tonny Kluften

Administrator
J. Fredriksen bidrar med milliarder av kroner direkte inn i statskassen samtidig som han hjelper tusenvis av mennesker til å få et verdig liv med arbeid.

Nei, han bidrar ikke med milliarder. Selskapene han leder (og bare delvis eier) bidrar med milliarder. Skal ikke norske selskaper betale skatt??? Fredriksen selv bidrar ikke med ei eneste krone, han har gjort seg til utlending så hvorfor skulle han bidra? Han har verken plikt eller lyst til det.

Og nå begynner han å sutre og vil forandre 61 dagers regelen. "Åh, stakkars meg som ikke kan bo i Norge uten å betale til fellesskapet". Patetisk.

NB! WF er politikkfri sone 1/2 år før valgene. Det blir alltid masse sure innlegg her før valg så da er det stengt for politiske diskusjoner.

Bjørn Andersen

Webmaster
Han bidrar jo til fellesskapet ved sine selskaper som han eier. Han kan jo bare flytte dem ut , det er ikke noe å tjene på å ha det her, det meste av arbeid kan gjøres i utlandet.

Jeg synes heller det er ganske patetisk den måten han og andre viktige og suksessfulle personer behandles i dette landet. Det går greit nå men om 20-30 år når oljeinntektene synker og utgiftene har økt ,med tanke på eldre,økende sosialeutgifter osv, så vil nok tidene forandre seg og man vil kjempe mer for å beholde slike mennesker som Fredriksen og andre som ham.

kongen

kongemedlem
Tror du på dette selv?

Annerkjennelse kan komme i mange former, men å skattlegge ekstra er ikke en måte å gjøre det på.

Tenk hvis du skulle jobbe overtid for å tjene noen ekstra slanter til ferieturen, og du ble annerkjent fra arbeidsgiveren med lavere timelønn fordi du tjener så mye ekstra og derfor må bidra mer?

Tonny Kluften

Administrator
Han bidrar jo til fellesskapet ved sine selskaper som han eier. Han kan jo bare flytte dem ut , det er ikke noe å tjene på å ha det her, det meste av arbeid kan gjøres i utlandet. ..

Flytte ut off shore? Fiskeoppdrett? Vel...

Han hadde ikke drevet i Norge hvis det var ulønnsomt. Han har bygd seg opp en formue på 30-40 milliarder ved å drive fra Norge hvor det er "umulig" å tjene penger. Han blir "syk" av et land hvor slikt er mulig.

Sist redigert:

Bjørn Andersen

Webmaster
Inga Marte Thorkildsen: - Ynkelig av Fredriksen | Makro og politkk | E24

#Stein Erik Hagen vil ikke gå inn i debatten om John Fredriksen, men sier formuesskatten vil gjøre at det i fremtiden ikke blir store norske eiere igjen.

– Jeg kjenner flere som har bestemt seg for å flytte ut, fordi de ikke kan leve med den særnorske eiendomsskatten. Jeg tror ikke politikerne skjønner det, men fjernes ikke formuesskatten på arbeidende kapital, vil norsk eierskap bli borte i et 10–20 års perspektiv.
"

Dette er et voksende problem , hva gjør vi når den rike skapende elitene med kapital flytter ut ? Bør man ikke jobbe for å beholde dette, samt tiltrekke oss kapital og ressurser , som igjen skaper arbeidsplasser og da igjen skatter og bidrag til "fellesskapet", istedenfor å støte dette fra oss ? Det er jo helt ulogisk.

Bjørn Andersen

Webmaster
Flytte ut off shore? Fiskeoppdrett? Vel...

Han hadde ikke drevet i Norge hvis det var ulønnsomt. Han har bygd seg opp en formue på 30-40 milliarder ved å drive fra Norge hvor det er "umulig" å tjene penger.

Det er jo en grunn til at store deler er allerede flyttet ut og drives i sør amerika, det er ikke umulig å flytte ut mer av dette

hohohoo

Medlem
Det er mange her i landet som skaper arbeidsplasser. Skall alle disse være fritatt for skatt?

Fiskeoppdrett er vel ikke flyttet til Chile, det er kommet i tillegg til det som er i Norge. Fiskeoppdrett i Chile er jo også et grelt eksempel på hva som skjer når menn som Fredriksen dikterer alle premissene.

Jeg har notmalt ikke sansen for Thorkildsen, men her har hun et poeng. La ha han bo på Kypros. Vil han nyte godt av det norske velferdssamfunnet får han bidra som alle andre.

Bjørn Andersen

Webmaster
Det er mange her i landet som skaper arbeidsplasser. Skall alle disse være fritatt for skatt?

Ja alle som eier firma bør slippe å skatte formueskatt av verdien på firmaet. Hvorfor i all verden skal skapende kapital, kapital som gir skatt til det norske samfunn gjennom å generere norske arbeidsplasser beskattes ? Hvor er fornuften og logikken i dette ?

picxx

WF 09
De som har gjort seg rike i norge ved hjelp av en eventyrlig norsk vekst de siste 50 år er stort sett sytterpeiser og ønsker å tviholde på hver eneste krone de har i lomma (kanskje med unntak av Olav Thon og Reitan), i motsetning til "rikinger" i andre land som gjerne velvillig både bidrar til landet og samfunnet som har gjort det mulig for dem å bygge seg opp en formidabel formue. Så Fredriksen mottar ikke noe sympati fra meg!

Det sagt, er det heller ikke SV som "står bak" dette utspillet til Frediksen. Det beror rett og slett på alt for mye politisk vingling over tid, så det er flere regjeringer og partier som kan ta en skylddeling på dette. All den tid man skal føre en populistisk politikk på bekostning av en stabil politikk vil også dette fenomet fortsette, for det er ingen større firma som gidder å drifte fra et løand hvor de ikke vet hva morgendagen bringer.

peterandrej

pensjonert moderator
På grunn av at hans store selskaper tjener mye penger så betaler hans selskaper 5-6 milliarder kroner i skatt hvert år inn til staten, samt at over ti tusen personer betaler skatt i stedet for å gå på arbeidsledighetstrygd gjennom å jobbe i hans selskaper.

Du er helt på bærtur. Det høres ut som du faktisk oppriktig tror at Fredriksen selv står til knes i fiskeslog. Jeg kan opplyse deg om at det er hans ansatte som har bygget opp hans verdier, og ikke Fredriksen selv. Selvfølgelig skal Fredriksen ha honnør for å ha skapt et godt liv for seg og sine, men at det kvalifiserer til noen unison hyllest ser jeg ingen grunn til.

For meg står det mer respekt av alenemoren som jobber fire jobber, hvorav tre innen helsevesenet, enn av disse multi-miliardærene som knapt nok betaler en halv prosent av egen formue/inntekt i skatt. Det sies at rikingene bidrar med så jæ*** mye. Vel, jeg har sett oversikter der disse rikingene blir gått etter i sømmene. De fleste av dem betaler, prosentmessig, MYE mindre i skatt enn det mer ordinære lønnsmottagere gjør.

Derfor blir det også patetisk når folk som S.E. Hagen klager sin nød fra sin beskjedne hytte til 40 millioner i Holmenkollåsen. Mannen har flere slott i Frankrike, eget helikopter og egen butler. Buhu, liksom. Fredriksen på sin side flyttet fra Norge for mange år siden, og bidrar i praksis med NULL i personlig skatt. Han er paradoksalt nok blant de 100 rikeste i VERDEN, men finner det likevel ikke naturlig å bidra til fellesskapet.

For å sitere Torbjørn Jagland. Det er kvalmende.

NB! WF er politikkfri sone 1/2 år før valgene. Det blir alltid masse sure innlegg her før valg så da er det stengt for politiske diskusjoner.

WTF? Det er jo 1/2 før valgene man jo BØR diskutere politikk, synes du ikke? Kan dere ikke bare moderere litt hardere da?

gjedda63

Medlem
Jeg stemmer verken SV eller sosialistisk men jeg har null sympati med folk som Fredriksen som flagger ut så fort futen vil ha noen lusne millioner når formuen/inntektene deres er i milliarder.
Hva i all verdens slags rolle kan disse personlige skattene gjøre med dagliglivet til disse menneskene, de har uansett mer penger til seg og sine enn de kan klare å bruke opp.
Mye vil ha mer og griskheten har ingen grenser.
Skal de bo og virke i Norge skal de selv,bedriftene deres og alle de ansatte versågod betale det de etter loven skal betale til samfunnet som alle oss andre uansett hvor mange nuller det er snakk om.
Å gjøre slike folk til helter er for meg uforståelig, i mine øyne er de landsforrædere. At rikfolk har utnyttet skattesystemet vårt i mange år har gjort og gjør at vi fremdeles har mange uløste oppgaver som hadde vært borte om alle hadde bidratt med sitt.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp