Mitt eget engelskspråklige forum [ForumNorway.com] har snart 67 000 medlemmer. Daglig bannes spammere og medlemmer / boter som bare registrerer seg uten å logge inn (et godt tegn på en Bot) slettes fra tid til annen.
Det kan vel ikke sies å være et forum, siden jeg er den eneste som poster der, men mange leser tydeligvis poster. Alle poster er "stickies" for at de da ikke vil drukne i spam. Forumet redigeres meget strengt, strenger enn noe forum jeg kjenner til, først og fremst av ressurs og profisjonalitets hensyn. Hovedregel: Det som ikke er tillatt, er forbudt og resulterer i at posten slettes og i verste fall bannes medlemet.
Hovedmotivet er ikke å lage en blogget chat, med stadige oppgulp. Hovedhensikten er å skape et profesjonelt forum med minimalistisk innhold. Motto, gjør det enkelt, så enkelt som mulig, men ikke enklere.
Ser nå at det er en ny spam post som må slettes og bruker bannes via .htaccess. (Så om noen ønsker en svarteliste - sikkert en del proxy servere på den listen - kan de få den ved å kontakte meg). I perioder når vi er på ferie, hvitelistes forumet. Det vil si at bare godkjente IP'er kommer gjennom.
Jeg har også et annet relativt nytt og lite forum [oopschool.com/phpBB3/] beregnet på C++Builder og Assembly. Det vil kan hende komme noe om Python og web utvikling med Python og Django der. Dette forumet er mye mer utsatt for spam, men det er uhyre lett å administrere spam, noen museklikk så er bruker bannet og samtlige poster slettet. (Dagens reklame får være at jeg var lærer på Økonomisk gymnas i Haugesund med topp resultater 4.10 i gjennomsnitt i sosialøkonomi som beste. Jeg har holdt foredrag for hovedfagsstudenter i mattematikk på matematisk institutt på Blindern).
Et meget minimalistisk niche forum foreløpig.