Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sportsbutikk og internett

TorsteinO

Art Director & grunder
Helt ærlig sportynoob - skal du begynne å lære deg dette selv kommer det til å ta håpløst lang tid å komme opp til et nivå som er i NÆRHETEN av det du ønsker deg - og bør ha, altså noe som ser profesjonelt ut (og for den saks skyld selv noe som bare er like bra som det dere har i dag).

Ser det uproft ut kommer det til å gjøre mer skade enn godt.

Ikke at alle her inne har mastergrad fra NTNU, absolutt ikke, men de fleste har enten mange år med relevant erfaring, ELLER begge deler. For min del har jeg f.ex. laget nettsider siden 2000 (deromkring ihvertfall, kommer litt an på hvor man legger lista, første hjemmeside lagde jeg med frontpage og noen grufulle animerte flammegifs i 97), er utdannet AD fra Westerdals, og har kun jobbet med design/ideutvikling/markedsføring/et.c. siden 2005 - i tillegg til endel annen relevant erfaring fra tidligere. Så er det noen som kanskje har jobbet lenger, men mangler utdanning, noen har mer utdanning, men jobbet mindre, osv osv. Selvsagt er det noen som er helt grønne også, men de fleste har brukt en del år på å lære seg ting. Også er det selvsagt alltid slik at noen er flinkere på noen områder enn andre, men kanskje til gjengjeld også svakere på et annet område.

Selv om man kan lære seg det grunnleggende ganske kjapt, så er det grunnleggende rett og slett ikke nok til å lage en proff løsning (hverken designmessig eller teknisk), noe som er et minimumskrav for en nettbutikk.

Å oppdatere nettbutikken deres er nok smart, men du bør skaffe NOE budsjett til det. Å gå for mystore eller noe liknende nå i utgangspunktet vil spare dere for oppstartskostnader, men vil til gjengjeld gi en (relativt lav) fast måndelig kostnad. Det er tross alt ikke snakk om mange hundrelappene, så om dere selger bare et par varer ekstra i mnd takket være nettbutikken kan det være en god deal.

En facebookside med tilbud for de som følger dere osv kan være en god ide, jeg har forøvrig en løsning på gang for å lage spenstige facebooksider enkelt. Den vil naturligvis heller ikke være gratis, men vi kan evt se om vi kan få til en løsning siden jeg er i testfasen selv også.

Hvordan er det, selger dere noe via nettbutikken i det hele tatt i dag?
 
Sist redigert:
Vi selger tilnærmet ingen varer fra nettbutikken i dag. Dette tror jeg vi kan gjøre noe med, det er derfor jeg vil ha en bedre nettbutikk.

OK- jeg ser nå at det å skulle lære seg dette faget selv kan bli litt overkill. Desverre er jeg sånn at jeg gjerne har lyst å gjøre ting selv, men det får være for denne gang.

Akkurat nå ser mystore ut som en god løsning, som flere har påpekt. Får se om jeg klarer å overtale de som må overtales til dette.

Angående facebookløsningen din Torstein er jeg selvfølgelig interessert å stille som prøvekanin nå i oppstartsfasen.



Takk for hjelp
 
Sist redigert av en moderator:

hansson

Langveisfarende
Enig med alle her inne som prøver å helle kaldt vann i årene på sportynoob. Å begynne fra null og i det hele tatt anta at du skal kunne klare å lage en bra nettbutikk er i overkant optimistisk, med mindre du har tenkt å legge ned et par års jobb, eller klare deg med helt ferdige løsninger.

Det fine med web er at alle kan lære det. Men webdesign og -utvikling er likevel et fag på linje med andre yrker. Mange av oss jobber fulltid med dette. Jeg ville ikke kontaktet min lokale rørlegger og sagt at "kan du anbefale ei bok om rørlegging, har tenkt å åpne rørleggerbutikk". Misforstå meg ikke, jeg ønsker deg hell og lykke med satsingen. Du må få eieren til å forstå at det er vinn eller forsvinn nå. Hvis han vil dø en langsom butikk-død er det greit, hvis ikke må han åpne gluggene og se litt på hva som skjer der ute i verden. Det må satses på ett eller annet vis. Ikke sikkert en nettbutikk er løsningen, men hvorfor ikke. Var jeg dere ville jeg ha satset på en nisje innenfor bransjen. Noe nytt, unikt, eller noe med mange lojale tilhengere. Jeg ville heller laget en tae-kwondo-butikk på nettet som blir bransjeledende enn å prøve å selge akkurat det samme som XXL og ikke ha en sjanse i havet.

Og til slutt:

Man blir ikke Odd Nerdrum av å lese en bok. Det kreves litt fordypning :D
 

Tonny Kluften

Administrator
Problemet er at jeg ikke har økonomisk innflytelse på butikken, og han som sitter på pengene er ganske gammeldags (drevet på samme måte i 20 år)... Så tviler, nesten sikker, på jeg ikke klarer å overtale han.

Ok, hvorfor skal du jobbe rompa av deg og jobbe på fritiden din på å putte penger i lomma til en som ikke vil bruke noen penger på å satse? Man høster som man sår og gidder man ikke å så... vel, verst for ham.
 

zapotek

Medlem
Det Hansson skriver om å rette seg mot en spesifikk nisje er ikke dumt. Hvordan skal dere ellers konkurrere med XXL og G-Sport? Markedsføringsbudsjettet til XXL virker omtrent utømmelig. Hvordan har du planlagt å skaffe trafikk til nettbutikken?

Spørsmålet du MÅ stille deg er: Hvorfor skal en person i Tromsø velge å handle sportsutstyr på nett fra en lokal ukjent butikk i Ålesund, kontra XXL som alle har hørt om med mindre dere tilbyr noe spesifikt / kompetanse ingen andre har?
 
Ja, det er et godt spørsmål. Kanskje nettbutikk ikke er løsningen.

Det som skiller oss fra de store kjedene er vel at de har større butikkarealer og varelagre, og dermed litt bredere utvalg. Derimot er vi bedre på klubbmarkedet og leverer f.eks trykk til drakter o.l. I tillegg er vi kjent for god service, dvs. at vi kompenserer for smalere butikkutvalg med å være flinke til å følge opp kunder og spesialbestille dersom vi mangler det i butikk og så svarer vi (nesten) alltid på telefonen ;)
 
Sist redigert:

picxx

Well-Known Member
Finnes en god del meget gode wordpress themes med cart funksjon som mer eller mindre kan brukes som "community side" med cart funksjon. Er nok noe slikt du/dere burde satset på heller enn en ren tradisjonell nettbutikk.
 

picxx

Well-Known Member
Takk. Hva er hovedforskjellen mellom dette og en tradisjonell nettbutikk?

Plattformen er i utgangspunktet et CMS, så du vil ha utvidete muligheter når det kommer til annen innholdskontroll som f.eks. tekst, bilder, medlemsstyring etc.
Det finnes dessuten en trilliard gratis plugins til wordpress, så mulighetene vil kun være egen fantasi.
Jeg vil likevel anbefale deg å få noen som kan wordpress til å sette opp dette for deg, da slike themes ofte krever en god del konfigurasjon som kan virke litt fremmed for de som ikke har vært borti wordpress tidligere.
 
Ok. Så fordelen med denne løsningen er at det blir mer personlig ? Vil folk oppfatte nettsiden som en blogg mer enn en nettbutikk kanskje? En fordel jeg kommer på med nettbutikk som jeg ikke sa i stad er at vi treffer den gruppen som vil handle hos oss uten at de har mulighet til å reise inn til byen like ofte da de bor i grisgrendte strøk. i tillegg vil vi opptre mer profesjonelt kanskje?
 
Topp