Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Sportsbutikk og internett

Hadde det vært en god ide å henvende seg til studenter på en skole som trenger et "case" å øve seg på? Vinn-vinn-vinn?
 

Ole Avranden

utvandret
Det vil aldri svare seg økonomisk å lage nettbutikken selv. Bruk tiden din på å gjøre det du er god på, drive sportsbutikk, så får du noen som er gode til å lage nettbutikker til å lage nettbutikken.

Studenter: Nei. Elever har ett stort problem, og det er at den faglige selvtilliten er helt ute av proporsjoner sett mot den faglige kvaliteten. Gå til noen som kan dette, og få det gjort ordentlig med en gang. Å rote rundt med halvdårlige løsninger bør du ikke ta deg råd til.
 
Sist redigert:

Dag Frogner

Supermedlem
Saken er jo at det ser veldig lite profesjonelt ut når man trykker på noe på siden og får et helt blankt design med et kontaktskjema, kun et bilde eller noe annet UI når man trykker på disse.

Litt ironisk er det jo at du syntes siden hans ser lite profesjonell ut, når du selv har din egen nettside full av "lorem ipsum" på forsiden. ;)

Til frogner media: Jeg likte siden din. Var den vanskelig å lage?

Nei, den var ikke spesielt vanskelig å lage, men det er ingen nettbutikk. Det er stor forskjell på å lage en vanlig nettside og en nettbutikk.

Ang ferdigløsninger, så burde du også ta en titt på Bestill Magento nettbutikk. Dette er også et norskt firma som setter opp fiks ferdige nettbutikker. Magento (som er programvaren de bruker) er en av de største aktørene i verden når det gjelder nettbutikker.

Du har nok alt å tjene på å velge en aktør som Mystore eller Trollweb, istedet for å sløse bort hundrevis av timer på å prøve å sette opp noe selv.

Når nettsiden er oppe og går, burde du få satt opp en egen Facebook-side, (jeg ser ikke noe poeng i å gjøre det nå, da nettsiden som er online i dag ikke ser spesielt bra ut) og det er også mulig å annonsere på Facebook. Her kan du få målrettede annonser som f.eks kun vises til folk i en viss alder, som bor på en viss del av landet, som har visse interesser osv osv. Du betaler også kun hver gang noen klikker på annonsene, så du er garantert trafikk for pengene du betaler. Trikset er jo å ha en så god nettside / landingsside at folk ikke går ut fra nettsiden uten å handle. ;)

Du har også Google Adwords som er en målrettet annonseringskanal. Da vil dine tekstannonser vises rett over og til høyre for de vanlige søkeresultatene og er også basert på at du betaler pr klikk.

Det er mange her inne som er gode på forskjellige felt og som har dette som fulltidsjobb, men da må du regne med at budsjettet ditt på 0,- får seg en solid sprekk, for det er begrenset hvor mye folk vil gjøre uten betaling.

Det er sjeldent noe problem å få tips/råd til forskjellige ting, men når du skal sette opp en helt ny nettbutikk, er det en såpass stor jobb at du nok (i lengden) er tjent med å sette det bort til noen som virkelig kan det også heller betale litt for jobben.
 

Speca

Medlem
Noe sånt som dette?

Brukås Sport - Nettbutikk

Nå har dog Brukås ett par konkurransefortrinn dere ikke kan konkurrere med i dagens situasjon, og det er at Brukås skal være billigst i landet på bl.a. Hilleberg. Når ett av de største friluftslivs- og idrettstudiene(Høgskolen i Telemark, avd.Bø) finnes i nær avstand, så har de fått en viral effekt av sine garantier, og nettsatsingen går bra etter hva jeg har forstått. Om du kan gjøre noe liknende, så bør fremtiden se lysere ut.
 
det er begrenset hvor mye folk vil gjøre uten betaling.

Så det betyr at noen her kan gjøre litt for ingenting?

Hvis det er noen her som kunne tenke seg å bygge på porteføljen sin og få livstidsrabatt på sportsklær, si ifra.

Uansett, hvis jeg ikke får napp på det over her, må jeg velge:

1) Ikke gjøre noe med dagens "nettbutikk"
2) Lære meg hvordan jeg kan lage nettbutikk om kveldene etter jobb (slik dere har gjort det?)
3) Bruke en ferdigløsning med penger jeg ikke har
4) Kjøpe noen med hjerne til å gjøre dette med penger jeg ikke har

Alternativene går fra dårligst til best...

Problemet er at jeg ikke har økonomisk innflytelse på butikken.

Det var synd! Takk for hjelp. Den siste posten var informativ og bra.
 
Sist redigert av en moderator:
Noe sånt som dette?

Brukås Sport - Nettbutikk

Nå har dog Brukås ett par konkurransefortrinn dere ikke kan konkurrere med i dagens situasjon, og det er at Brukås skal være billigst i landet på bl.a. Hilleberg. Når ett av de største friluftslivs- og idrettstudiene(Høgskolen i Telemark, avd.Bø) finnes i nær avstand, så har de fått en viral effekt av sine garantier, og nettsatsingen går bra etter hva jeg har forstått. Om du kan gjøre noe liknende, så bør fremtiden se lysere ut.

Oi oi oi. Flott nettbutikk. Helt klart MYE bedre enn den vi har nå. Dette kunne vært noe. Selv om den ikke er like bra som XXL og GMAX så funker den. Frykter at dersom man tar slike ferdigløsninger så får man en temmelig bra nettside, men ikke "top notch" slik de store gutta har.

Er dette en avansert konstruksjon? Kan hobby-webutviklere som er nybegynnere gjøre dette over tid?
 
Sist redigert:

Havers

Medlem
Tror ikke at det er noen som egner seg spesielt godt til sportsbutikker, osCommerce eller ZenCart er noe jeg har likt :) (SEOTOASTER 1.9 har fått ganske bra tilbakemeldinger på OpenSource CMS)
 

Dag Frogner

Supermedlem
Joda, men hvor begynner man?

Man kan f.eks begynne med å opprette en nettbutikk hos Mystore eller Trollweb. Jeg vet ikke hvordan det er med Trollweb (finner ikke noe om dette på nettsiden deres), men Mystore gir deg 30 dager på å teste ut deres nettbutikk-system helt gratis. Du kan da rote med dette i èn måned, prøve deg frem, legge inn litt produkter og se om dette passer for deg. Liker du det ikke, er det bare å la tiden løpe ut, det koster deg ikke en krone.

Som jeg har sagt tidligere, er dette veien å gå for deg. Så lenge du ikke har noe som helst erfaringer med koding eller nettsider generelt, og heller ikke har penger til å leie noen til å gjøre dette for deg vil det garantert gi deg mange timer med frustrasjon å sette opp noe selv.

Og jeg syntes det er litt merkelig at en sportsbutikk som har holdt koken i 20år ikke har noe som helst å bruke på en nettsatsing. Det koster deg 1000,- pr måned ca for å ha en nettbutikk online og om vi sier at du bruker 10.000,- i oppstart (kjøp av tilleggstjenester, unikt design etc) så vil nettbutikken koste deg 24.000,- første året. Det burde du vel klare å tjene inn igjen i løpet av året?

There`s nothing like a free lunch. ;)
 
Som sagt er jeg ikke økonomisk ansvarlig så det blir vanskelig å spekulere pengespørsmål.

Uansett, flott tips med mystore. Synes designet på sidene stort sett er middels. Spesielt høyre og venstre del på sidene er for meg litt kjedelige. For meg blir mystore en halvferdig løsning som ikke er "kvalitet" i samme klasse som jeg som kunde ønsker av en sportsbutikk på nett. Skal ikke dømme det nord og ned uten å ha prøvd det skikkelig though.

Skulle ønske jeg kunne laget en side selv, fordi jeg vet akkurat hva jeg vil ha- Skikkelig irriterende.

Men- er det mulig å gjøre noe med dagens side? Små, enkle grep som gir god gevinst?

Hva betyr Powerd by AGCommerce 2.0.42?
 
Sist redigert:

LekeFly

Medlem
Anbefaler deg magento, du kan sende meg en PM så kan jeg sikkert hjelpe deg litt selv med et beskjedent budsjett.
 

picxx

Well-Known Member
Litt ironisk er det jo at du syntes siden hans ser lite profesjonell ut, når du selv har din egen nettside full av "lorem ipsum" på forsiden. ;)

Nå var det ikke jeg som spurte om hverken råd, tilbakemelding eller kritikk her i tråden, men en kan vel ikke vente så forbanna mye fra den kanten?
 
Topp