Spare i Skagenfondene?

Tyler Durden

New Member
Jeg har litt penger på sparing, og har lyst å få litt mer igjen enn høyrentekonto gir.

Aksjer virker spennende, men jeg er grønn, og har ikke lyst å gamble for mye.

Aksjefond virker jo litt mer safe i så måte. Er det noen her som erfaring med Skagenfondene?

Jeg ser at de opererer med ulike fond, både rentefond og aksjefond. Bl.a disse:

SKAGEN Vekst
SKAGEN Global
SKAGEN Kon-Tiki
SKAGEN Tellus

Er dette noe å anbefale for en nybegynner, eller er risikoen her også stor?
Hva anbefales, rente - eller aksjefond?

Takker for svar!

testdriver

Ha det bra..
Det er mye billigere å bare rett og slett kjøpe OBX-indeksen. Disse slappe fondsforvalterne sprer stort sett pengene over hele linja slik at fondene stort sett følger indeksen. Med et indeksbevis slipper du forvaltningsavgiften de tar.

sKrud

Meget sliten student
Alle anbefaler nybegynnere å ikke kjøpe aksjer eller fond for mer enn de har råd til å tape. Det er et smart råd.

Det utsagnet er veldig drøyt... La oss ta et senario..Hva skal til for at man taper pengene? Jo, selskapet må gå konk..Hvor ofte skjer dette? Sjeldent.

Mitt råd er å finne et område/sektor som du har troen på, for så å investeri den.. Skagen fondene har endel slike fond. Feks. Kon-Tiki som investerer i en region..

Styr unna alt som heter indeksfond, disse har ikke atkiv forvaltning å følger derfor kun indeksene.

Så ikke tenk på at du kan tap alt, det skjer nok ikke. Men å gå på en smell med feks. -30% kan fort skje. Spre kjøpene over litt tid om du ønsker en mer "glattet" pris.

har kan du lese mer: Hva er viktig når du skal velge fond?: John Rekenthaler, Vice President Research Morningstar Inc., besøkte Oslo, lær fra hans 22 årige karriere.

- vurder om du ikke har tid til å se nærmere på aksjer, disse gir gjerne utbytte og er mye mer underholdene (synes jeg)
- om du velger fond. - velg et fond som du kan noe om eller har troen på..
- Finn ut hvor stor risiko du ønsker, desto høyere risiko, destor større gevinst/tap.

Ellers er det liten vits i å tenke på at du kan tape alle pengene dine, selv satt jeg i aksjer under hele finanskrisen å har mer nå enn før finanskrisen... Pengene er ikke tap, jeg har bare fått litt dårlig avkastning på dem.

Så kjør på!

Tyler Durden

New Member
Takker for gode svar.

Skal ikke sette inn mer enn jeg kan tåle å tape nei.

Basic-spørsmål:

Inne på siden til Skagen står det at Kon-Tiki har hatt 7,80% i avkastning i år, mens det var 80,79% i fjor.
Vil det si at man faktisk fikk 80,79% "rente" hvis man hadde inne penger i hele fjor?

kongen

kongemedlem
Mitt råd er å finne et område/sektor som du har troen på, for så å investeri den..

Mitt råd er å finne syv tall som du har troen på, for så å investere i en lottokupong...

Er det så lurt å investere i fond nå for tiden da? Finanskrisen er vel ikke over. Det er vel mye skjult dritt som skal frem i nær fremtid, som kan påvirke fondene til å synke...

Men det sto ikke noe om hvilken avkastning de hadde i 2008 der?

Greia med fond er at det skal tjene penger til de som drifter fondet, og til de som står bak. Det som evt blir til overs fordeles på småsparerne. Hvis fondet taper penger skal fremdeles de som drifter det ha sin lønn, og de som står bak skal minimere sitt eget tap..

amaheath

Medlem
Kjøp siste Dine Penger, de er nøytral og gir terningkast til fondene. Det er en god investering hvis du har tenkt å begynne å spare litt.

Jeg har hatt noen aksjefond via Skandiabanken, herav noen kroner i skagenfondene. Jeg har hatt fond siden begynnelsen av 2008. Resultat hittil:

BLACK ROCK WORLD MINING -22,0%
ODIN NORDEN -8,7%
SKAGEN GLOBAL 20,3%
SKAGEN VEKST -6,1%

Hos Skandiabanken er det veldig enkelt å opprette plasseringskonto og kjøpe sine første aksjefond. Selv kjøpte jeg jo rett før finanskrisen, så det er først nå har jeg endelig har begynt å gå i pluss, og det som du ser ovenfor kun på grunn av Skagen Global.

RipZ

Medlem
Mitt råd er å finne syv tall som du har troen på, for så å investere i en lottokupong...

Er det så lurt å investere i fond nå for tiden da? Finanskrisen er vel ikke over. Det er vel mye skjult dritt som skal frem i nær fremtid, som kan påvirke fondene til å synke...

Man investerer ikke i noe med negativ forventningsverdi om man ønsker å tjene penger.

Hva slags "dritt" er det du tror skjuler seg i nær fremtid? Finanskrisen ble skapt av junk bonds solgt til bankinstitusjoner som ikke hadde peiling på hva slags instrumenter de kjøpte. Hvis du har noen ideer så kom gjerne med dem. Finanskrisen er vel i stor grad over, selv om ettervirkningen fortsatt er tydelige i mange bransjer. Men disse virkningene er ganske tydelige, og om det er kompetente personer som forvalter pengene, er det risikoer de skal kunne greie å styre unna.

Det utsagnet er veldig drøyt... La oss ta et senario..Hva skal til for at man taper pengene? Jo, selskapet må gå konk..Hvor ofte skjer dette? Sjeldent.
Det er ikke drøyt i det hele tatt. Hvor mange banker gikk konkurs under finanskrisen? Selv om sannsynligheten for at det skjer er liten, skal man ikke investere mer enn man har råd til å tape MED MINDRE man er flink til å spre risikoen. Og da er man vel ikke lengre en nybegynner?

Topp