Bare for å avslutte dette for min del: Jeg omsetter for ca. 1,2 mill. på nett, og da å bruke flere hundre tusen (evt. millioner) på å øke omsetningen med f.eks. 4% blir meningsløst. De pengene ville sannsynligvis gjort mer nytte som markedsføring.
Uansett hvordan man vrir og vender på det så er innholdet viktigst, ikke rammen rundt. Hvilke produkter jeg har, til hvilken pris og hvilken service jeg yter ovenfor mine kunder avgjør til slutt. Facebook hadde ikke vært noen ting uten alt innholdet brukerne skaper. Webforumet hadde ikke vært noen ting uten alle innleggene, og til og med google ville ikke vært noe uten alt innholdet som vi alle skaper.
Det en GOD løsning gjør er jo nettopp det - det tilgjengeliggjør innholdet, viser det fram på en attraktiv måte, vekker tillit og får kunden til å ØNSKE å kjøpe noe fra akkurat DEG i stedetfor fra konkurrenten din, og gjør det ENKELT for kunden å faktisk gjøre dette.
Du vil kanskje tro at dette (at kunden velger deg i stedet for konkurrenten) bare har med pris å gjøre, men for nettbutikker er det virkelig EKSTREMT viktig
å vekke tillit, noe man ikke gjør hvis sidene ser ut som de er laget av guttungen til naboen. Den slags kan raskt øke omsetning med ganske andre tall enn 4%, og hvis du fikk laget sidene dine for 5000 eller så, så vil jeg to at du er blant de som virkelig kan ha STOR nytte av det.
Du har sikkert hørt den klassiske historien om hvor mye komplett økte omsetningen med etter at de forandret farge på "kjøp"-knappen, og det er ikke tull - det ER så viktig.
Alle de du nevner som eksempler på hvor viktig innholdet er har brukt MYE penger/tid/ressurser på å få til så gode løsninger som de har i dag, spesielt FB & Google selvsagt, men løsningen WF bruker heter vBulletin, og selv om en enkelt lisens ikke koster skjorta (fordi det er veldig mange som bruker det), så er det mye penger og jobb som har blitt lagt inn i systemet i utgangspunktet, og jeg tror nok også Kenneth (som starta WF) la ned ganske mange timer med tilpasninger (og sikkert også en del fra Tonny etter at han overtok), som i ren arbeidstid nok hadde kosta ganske mye mer enn det du forteller at du har betalt for nettbutikken din, og all jobben som har blitt lagt ned i selve vBulletin som det kommer "ut av boksen" hadde garantert kosta flere av årsomsetningene dine.
Så - gode løsninger koster faktisk en del, men for trådstarters del vil det nok holde langt med en litt tilpassa WP-løsning, og da snakker vi absolutt ikke skjorta.