Spørsmål om garanti på bærbare pcer.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hei.

Jeg sitter nå med en laptop som var kjøpt i Februar 2009. Desverre endte Windows opp med og gi meg en feilmelding på at harddisken var ødelagt, og at jeg så fort som mulig måtte ta backup. Jeg tok da kontakt med Western Digital (produsent av harddisk) for og finne ut hva som gjorde at Windows gav meg denne meldingen. Alt Western Digital faktisk skrev til meg var at harddisken måtte byttes fordi den desverre sang på sitt siste vers.

Vel... Jeg forsøkte å fylle ut Western Digital sitt skjema for bytte av harddisk hvor det nå viste seg at jeg ikke kan bytte harddisken hos dem, fordi harddisken fulgte med i en bærbar pc produsert av Toshiba.

Jeg gikk da videre til Elkjøp hvor datamaskinen er kjøpt, hvor jeg da til min store overaskelse fikk høre at garantien på 2år ryker dersom jeg bytter harddisk i maskinen selv, noe jeg altså har gjort fordi den gamle plutselig var helt ødelagt. Jeg byttet virkelig harddisk i god tro da jeg på supporttlf fikk høre at jeg kunne bytte harddisk og minne selv uten at dette går ut over min garanti.

Så, nå sitter jeg her med en produsent av harddisken som ikke vil bytte den. Forhandler forteller meg at jeg ikke kan bytte fordi jeg har byttet harddisk i datamaskinen selv. Harddisken sitter forsåvidt lett tilgjengelig under et lokk på undersiden av maskinen, og det står også instruksjoner i datamaskinens brukerveiledning som forteller meg hvordan jeg bytter harddisk.

Er dette Elkjøp som faktisk forsøker og snike seg unna,? eller er det virkelig korrekt at vi ikke kan bytte harddisk og minne på en laptop uten at garantien ryker?

Knut

Medlem
Ja du kan bytte harddisk selv uten at dette går utover garantien hos de aller fleste.
Men du skal også ta kontakt med de når ting skjer FØR du bytter.

Jeg ville tatt kontakt med Toshiba direkte for å få løst dette. Elkjøp er ikke så veldig glad i garantisaker. :)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Tja, altså, enten ryker jo garantien om man bytter eller ikke. Jeg kan ikke helt se hvordan forkjellen da vil være på garantien om jeg på forhånd har hatt en telefonsamtale med Elkjøp sitt kundesenter. Jeg tenkte egentlig også selv at garantien overhodet ikke ryker. Da ville det vel ikke stått noen forklaring på hvordan jeg går frem i boken til maskinen.

Ja, jeg har egentlig hørt at det ofte er bra og heller ta direkte kontakt med produsent. Toshiba derimot har jeg aldri hørt noe godt om, fosåvidt heller ikke noe vondt. Takker for tipset på den, jeg skal ta og forsøke dette. Om ikke Toshiba kan hjelpe meg får jeg heller sette meg på bakbeina hos Elkjøp. :)

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Blås i garantien. I Norge er du beskyttet vi lov. Vi har forbrukerkjøpsloven for forbrukere, og kjøpsloven for kjøp mellom foretak. Disse dekker feil som dette (Reklamasjon). Her er det ikke noe unntak for utstyr du selv tar inn/ut av PC`n. Har du kjøpt en PC med harddisk, og denne ryker, skal du få ny, eventuelt kan selger reparere gjenstanden.

Varen er ment å vare vesentliglenger enn 1 år. Ved forbrukskjøp er det 5 års reklamasjonrett, og ved firmakjøp er det 2 års reklamasjonrett. Dermed kan ikke butikken vise til eventuelle avtaler de har med eller annen leverandør. Det er for deg uinteressant.

Når du henvender deg til Elkjøp må du ikke nevne ordet garanti. Henvis til riktig kjøpslov.

Lars

Sist redigert:

peterandrej

pensjonert moderator
Når du henvender deg til Elkjøp må du ikke nevne ordet garanti. Henvis til riktig kjøpslov.

For riktig effekt kan du gjerne printe ut forbrukerkjøpsloven fra Elkjøps egne nettsider og ta meg deg når du skal fremsette kravet om reklamasjon. Så når da selgerkrekene spør "ja, og hvor fant du dette da...?" så kan du si at "jo, det fant jeg på deres egne nettsider ditt kjøtthue.."

Husk:
1. Det er IKKE ditt ansvar å ringe Western-Digital/Toshiba eller noe annet. Du henvender deg til selger, som er elkjøp. Hvor elkjøp velger å ringe/sende pc for reprasjon er typisk noe du med letthet kan drite i.
2. Du skal IKKE betale for reperasjon/undersøkelse av feil/etc. Avfei alle trusler de måtte komme med.
3. Produktet skal repereres innen rimelig tid, dvs noen få uker. Du HAR krav på erstatningsprodukt i ventetiden/evt erstatning for tapt arbeidsfortjeneste/utlegg som en følge av feil, osv.
4. Elkjøps kjøtthueselgere har null peiling på dette her, så de kommer garantert til å avfeie alle de 3 punktene over. Da skal du fortelle dem, i en rolig men spiss tone, at de er noen forbanna kjøtthuer. Og så viser du dem utskriften fra forbrukerkjøpsloven.

Santo

Active Member
Jeg trodde, som de fleste andre, at har man skrudd fra hverandre et produkt så gjelder ingen garantier eller noe annet. Der tok jeg altså feil?

Det å skifte en harddisk eller minne i en bærbar PC er som regel en veldig enkel operasjon, og man skrur bare av et lite deksel for hver av delene. Man åpner mao. ikke "selve PC'en".

Det er dermed operasjoner som som regel er ment å kunne utføres av de fleste "lekfolk".

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Grunnen til at jeg egentlig tok kontakt direkte med Western Digital er vel nettopp fordi jeg ville unngå og levere fra meg hele maskinen til reperasjon hos Elkjøp, men heller kun levere fra meg harddisken. Så heldig er jeg nok ikke. :(

Takk for mange gode svar. Jeg skal ta med meg litt forbrukslovprat og kjøtthueprat når jeg tar turen tilbake til dem. Dette med kjøtthuer er litt nytt for meg. Vi bruker ikke det ordet så mye her i Bergen, men ja, forandring fryder, så hvorfor ikke. :)

Knut

Medlem
Man kan åpne en pc for å:
Skifte batteri, skifte/sette inn minnebrikker, skifte harddisk, for å rengjøre, kort sagt skifte ut alle deler som ikke "sitter fast" eller er loddet fast. Ødelegger du noe mens du holder på så faller garantien/retten til reklamsjon bort på denne delen.

Info fått fra:
HP, Acer, Packard Bell, Lenovo og forbrukerrådet.

De som svarte at garantien faller bort når man gjør som nevnt er: Dell og Samsung. Dell ville ikke engang at man tok ut batteriet og sendte dette seperat når det sviktet. Man måtte sende hele pc'n.

Santo

Active Member
De som svarte at garantien faller bort når man gjør som nevnt er: Dell og Samsung. Dell ville ikke engang at man tok ut batteriet og sendte dette seperat når det sviktet. Man måtte sende hele pc'n.

Det er mulig at Dell har en slik praksis i teorien, men i virkelighetens verden så sender også de deler.

Etter å ha opplevd problemer på min bærbare Dell har jeg skiftet både batteri og harddisk på egenhånd. Dell sendte da delene til meg med en budbil, og etter noen dager kom det en budbil igjen og hentet de skiftede/defekte delene.

Randulf Småfix

Kanonfotograf
GLEM ORDET GARANTI

Det er bare et fancy ord man har fått fra utlandet, der de ikke har noen gode kjøpslover.

I Norge gjelder kjøpslovene, og de har ikke sære unntak. Det går heller ikke an å ha vilkår som er dårligere enn kjøpsloven.

Rettigheter etter kjøpslovene vil aldri falle bort fordi du åpner noe som helst.

Er det forresten et privatkjøp eller firmakjøp? Ikke det at det spiller noen rolle i denne sammenheng.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehe, jeg visste ikke at Samsung mekket slike kjøtthuelaptops (jeg øver meg). Ser det på nettsidene dems nå etter det ble nevnt i tråden. Morsomme greier, de var jo kul også. Maskinen var kjøpt privat. :)

1. Det er IKKE ditt ansvar å ringe Western-Digital/Toshiba eller noe annet. Du henvender deg til selger, som er elkjøp. Hvor elkjøp velger å ringe/sende pc for reprasjon er typisk noe du med letthet kan drite i.

Hva mener du når du sier at jeg kan drite i det? Er ikke det en vanlig prosess at de vil sende inn hele produktet til denne såkalt reperasjonen / sjekkinga ? Hva kan jeg gjøre for å unngå dette da?

mannjen

New Member
WD sin feil

Det er IKKJE Elkjøp sin feil om du har kjøpt en harddisk som streiker etter litt bruk, så lenge det ikke var på elkjøp denne vart kjøpt da. Det er harddisken som er problemet, ikkje pcen. Kan ikkje klage på et bilstereo kjøpt på biltema til bilen din og forvente å fare til bilforhandleren og klage på stereoet....

peterandrej

pensjonert moderator
Hva mener du når du sier at jeg kan drite i det? Er ikke det en vanlig prosess at de vil sende inn hele produktet til denne såkalt reperasjonen / sjekkinga ? Hva kan jeg gjøre for å unngå dette da?

Joda. Men ofte forteller selger deg at DU må ta kontakt med leverandøren, og det skal du ikke gjøre. Du forholder deg til selger og ingen andre.

peterandrej

pensjonert moderator
Hehe, jeg visste ikke at Samsung mekket slike kjøtthuelaptops (jeg øver meg). Ser det på nettsidene dems nå etter det ble nevnt i tråden. Morsomme greier, de var jo kul også. Maskinen var kjøpt privat. :)

Har du kjøpt maskinen brukt privat skal du forholde deg til selger, dvs den privatpersonen du kjøpte maskinen av. Og ja, dette betyr at dine rettigheter blir ganske begrensede.

Topp