Jeg registrerer at mange har denne tanken, deriblant alle som er medlem av FrP, men det er dessverre ikke riktig vei å gå. Iallfall hvis man skal tro på forskning og statistikk.
Jeg skrev faktisk et leserinnlegg i Nordlys om dette etter at Frp-politiker Anni Skogman gikk ut og tenkte høyt at byen burde slippe å stenge:
Dumt forslag, Anni Skogman - nordlys.no
Fakta om alkohol - nordlys.no
Leserinnlegget er bygget på flere rapporter, men disse er de viktigste:
http://www.sirus.no/internett/alkohol/article/821.html
Actis -
Det finnes jo mange rapporter på dette, hvis du leter litt. Anbefaler å sette seg inn i statistikken og forskningen før man tar standpunkt. At alkoholen koster EU 1000 milliarder kroner pr år var for meg en liten overraskelse. Trodde ikke det var så høyt. Så der ser du.
Du tar det for gitt at jeg alltid har vært avholdsmann, det er ikke riktig. Trust me, jeg har drukket min del. Jeg har vært Russepresident og levd en rimelig fuktig tilværelse i årevis. Jeg ble ikke avholdsmann før i 2006.
Men at alkoholproblemene ikke rammer meg er jo feil. Det rammer meg sterkt, NETTOPP fordi jeg er avholdsmann. Jeg var jo aldri redd fulle folk på byen da jeg selv var full, men når jeg er edru føler jeg meg utilpass og "på vakt" overfor berusede personer. Som man jo møter overalt, til og med mandagsmorgen på kjøpesentrene. Konserter er helt uaktuelt nettopp fordi jeg vet av erfaring at det er et skikkelig fyllekalas. Festivaler er det bare å glemme. Og nå er det såpass mye fyll på Alfheim (leser jeg i avisene) at jeg ikke engang føler det behagelig å gå på fotballkamp.