Hei hei peterandrej,
Norge er vel et av landene i den vestlige verden som har den meste utbredte helgefylla/flatfylla. Samtidig er vi nok et av de landene i den vestlige verden med mest restriksjoner på alkohol.
Er det da logisk at løsningen på alkoholproblemene er enda mer restriksjoner?
Det er ikke riktig at norge har meget sterke restriksjoner på alkohol. Vi har ikke engang dyrest alkohol (sett i forhold til kjøpekraft). Samtidig har vi skjenkesteder på hvert nes, alkohol i butikk, etc etc. Skjenketidene er heller ikke spesielt restriktive i Norge, sammenlignet med andre land.
Helgafylla, som jo er et enormt problem i forhold til vold og skader samt ressursbruk for politiet har noe tradisjonelt over seg. Det nye nå er at nordmenn også drikker i ukedagene. Champions League uten en kasse pils? Utenkelig i stadig flere hjem.
niclas skrev:
Om et menneske skal leve som menneske må det ha selvbestemmelse over eget liv. Hvilken rett har du til å bestemme over meg? Akkurat den samme retten som jeg har til å bestemme over deg. Ingen.
Det er bare trist at såkalte høyrepartier og deres medlemmer, her representert av blant annet peterandrej, har så liten forståelse for individuell frihet.
Jeg eier mitt liv. La meg være i fred.
Tror du har misforstått frihetsbegrepet innen høyresiden i norsk politikk. Kort fortalt: din frihet stopper der min frihet begynner. Din frihet til å slå meg over kjeften begrenses av min frihet til å slippe tannlegebesøk.
I tilfellet alkohol stopper din frihet til å drikke deg dritings der dine barns frihet til en trygg og stabil oppvekst starter. Din frihet til å rave rundt dritings på et kjøpesenter stoppes der de ansettes frihet til et brukbart arbeidsmiljø starter.
Det er merkelig hvordan frihetsbegrepet misbrukes i nær sagt alle sammenhenger. Jeg har møtt mange frihetselskere, men nær sagt ingen av dem er for den full frihet på våpen for eksempel.
Er du for full frihet på skytevåpen også, niclas? Er det greit for deg at jeg har lyst til å bære en AK-47 på Rema-butikken der du handler?