Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skremmende statestikk over nettlesere..

Sjefskoder

Sjefskoder
Finnes fortsatt alt for mange som bruker IE vers.6.. hele 7,1% av alle nettsurfere..

Men, heldigvis så blir prosenten mindre og mindre for hver eneste måned..

Dette er jo skrekken over all skrekk når det kommer til programmering og at det skal se likt ut i alle nettlesere, da Explorer 6 virkelig har sine egne regler og tanker om hvordan ting skal se ut..

Vi må alltid lage et eget lstilark til IE6 bare for at det er så teit... :p

Kode:
<!--[if IE 6]>
Bane til CSS for IE6
<![endif]-->

Sjekk her for en komplett oversikt ;)

Meeeen, så lenge det blir færre å færre brukere er jeg fornøyd, selv om jeg MÅ ta hensyn til de 7,1% når jeg koder...

/S
 

Sjefskoder

Sjefskoder
Det liker vi veldig, veldig godt ;)
 
7,1 % av alle nettsurfere? Virkelig? Trist. Hvor kommer tallene fra?

Tror egentlig at jeg aldri har laget eget stilark for IE6... Ikke har jeg fått noen klager på det heller. Men jeg lager ikke helt nettsteder som sitter midt inne i den statistikken der heller, hos meg er antallet IE6-brukere den siste måneden 0,7 % ...
 

peterandrej

pensjonert moderator
selv om jeg MÅ ta hensyn til de 7,1% når jeg koder...

Det er derfor IE6-andelen er så høy fortsatt. Brukerne "trenger" ikke bytte/oppgradere fordi koderne legger til rette for at de fortsatt kan bruke den driten.

Vi følger Smashing Magazine. "We don't support IE6 no more. It's a feature."

PS! Det heter statistikk. Har sett deg gjøre den feilen en del ganger nå, så ville bare påpeke det.
 

testdriver

Ha det bra..
En liten kuriositet: Visste dere at w3school drives av et norsk firma?

Lå på Googles topp 1000-liste og greier. Ikke verst!
 

Sjefskoder

Sjefskoder
PS! Det heter statistikk. Har sett deg gjøre den feilen en del ganger nå, så ville bare påpeke det.

Takk :)

Ikke lett med et ord man ikke skriver så ofte ;)
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Fant ut lenge siden at w3schools måtte vel være folk fra skandinavia pga engelsken :)
Har sjekket analytics av en av sidene (dsid.no), og der er IE-browseren (totalt: 76%) fordelt slik: 8.0: 80,7%; 7.0: 16,5%; 6.0: 2,8%

For min del ønsker jeg 6.0 død - men bryr meg litt for de nettsider hvor jeg ikke er innenfor en nisje; da prøver jeg å legge tilrette at det ihvertfall ikke er umulig å bruke siden. Balansegang mellom praktisk bruk og prinsipper :§
 

webpiken

Medlem
En stor del av de gjenlevende IE6-brukerne sitter i bedrifter og andre institusjoner.

Her bruker de ofte gammel programvare som bare fungerer i/mot IE6, ergo blir det ikke oppdatert. I tillegg har ikke brukerne tilgang til å installere for eksempel Firefox selv.

Finn Labs skrev en sak om dette den gangen de kjørte IE6-kampanjen; de så klart at hovedbruken er på dagtid, i uka.

Et kjapt overblikk over statistikk jeg har tilgang til, bekrefter dette.

Av de som har brukt IE6 siste ukene, finner jeg at en stor andel kommer fra store selskaper, fylkeskommuner/kommuner og institusjoner innen helsesektoren. Og i tillegg en hel haug (kinesiske) spammere, såklart …
 
Sist redigert:
Firmaet jeg jobber i har vel rundt 60.000 ansatte på verdensbasis, og der er det IE6 som er standard og det er ingen planer om å endre på det i nær fremtid..


Grunnen var ett eller annet fossilt program de brukte som ikke var kompatibelt til IE7/IE8.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Firmaet jeg jobber i har vel rundt 60.000 ansatte på verdensbasis, og der er det IE6 som er standard og det er ingen planer om å endre på det i nær fremtid..

Det er faktisk hele problemet. Det går fortsatt "an" å bruke IE6 til det meste, siden utviklere hele tiden legger opp til ulike tullete, tidkrevende IE6-hacks. Hvis bransjen som helhet bare hadde sagt at "heretter får dere bare holde dere til intranettet deres, for vi skiter i om dere ikke får opp nettsiden vår med den driten dere bruker", så måtte jo bedriftene tatt et valg - og hvis det plutselig var sånn at de liksom "måtte" oppgradere, så ble det jo kanskje gjort også.

Vi har sluttet å støtte IE6 i de hjemmesidene vi leverer i dag, og legger ikke opp noen IE-hacks. Nei, vi kan ikke snu hele bransjen alene, men vi er med på å dra lasset iallfall litt i riktig retning.

PS! Hadde møte med en designer fra et av Norges mest prisvinnende designbyråer i mai, og det var befriende hvilket svar jeg fikk på spørsmålet "men dette vil ikke fungere i eldre versjoner av Internet Explorer, er det et problem?"

Svaret var ganske enkelt. "Det driter jeg i."
 
Sist redigert:
Topp