Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skjult markedsføring for polet

kongen

kongemedlem
Noen som har lagt merke til "holdningskampanjen" til Vinmonopolet på tv og radioen (og sikkert også i aviser)? Hvis man ikke får lov å markedsføre en vare hvordan trykker du inn produktet inn i hodene på folk da? Jo, du lager en "holdningskampanje".

Hvis Vinmonopolet kan lage en holdningskampanje mot alkohol så må vel Tidemanns kunne lage en holdningskampanje mot røyk?

  • "Hvis du er nykomfimert og ikke vet hva du skal bruke pengene dine på, ikke kjøp røyk"
  • "Hvis du vil holde deg frisk når du blir pensjonist, ikke la deg bli fristet til å begynne å røyke for å imponere din venner"
  • "Når du er på fest og skal tøffe deg for jentene, ikke tøff deg med en røyk"

"Hvis noen ber deg om å tenke på en farge, ikke tenk på blå"
 

tyr897

Medlem
Vinmonopolet selger seg vel stort sett selv, markedsføringsbehovet er ikke akkurat skrikende for å si det mildt. Syns det er et særdeles orginialt syn at en holdningskampanje mot langing tolkes som markedsføring av Vinmonopolet.

I motsetning til Tidemanns er ikke Vinmonopolets mål å maksimere profitt. At Tidemanns skulle utvikle en reell holdningskampanje vil jo være et forsøk på å skyte seg i foten, på tross av at du åpenbart mener at anti-røyke kampanjer fører til økt tobakksforbruk. Vinmonopolet har derimot ikke en klar egeninteresse, da store deler av målet med monopolet er å begrense tilgangen. Det er altså ikke en rollekonflikt, tvert imot er Vinmonopolet sin rolle bevisst.

"Ikke kjøp alkohol til mindreårige" - Nå tenker jeg kun på å stikke på polet så nabokidsa kan få seg en flaske Smirnoff til nyttår?
Påstanden faller på sin egen urimelighet.
 

picxx

Well-Known Member
Nå har ikke jeg hverken sett eller hørt denne kampanjen, men om dette er en holdningskampanje blir det jo litt tvetydig om det er vinmonopolet som står bak.

Blir omtrent som om rema1000 skulle startet kampanjen "ikke kjøp marlboro til ungdom under 18 år".

Hadde sett bedre ut om ett-eller-annet-helse, eller ett-eller-annet-barn og ungdom hadde kjørt en slik kampanje.

Vinmonopolet er utsalget til importører og produsenter av vin, sterkøl og brennevin i norge. Utsalgene skal ikke stå bak holdningskampanjer, det kan andre instanser ta seg av.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg har akkurat undervist naturfag på ungdomsskole-nivå. Tellus. Kapittel 3: Alkohol, Tobakk, Narkotika. Omvendt psykologi fungerer (Omvendt psykologi - Wikipedia), så bare for å unngå mistanke bør polen holde seg bort fra alt som heter markedsføring, inkl. kampanjer. Enig med picxx at det bør det være andre som gjør.
Påstanden at "påstanden faller på sin egen urimelighet" synes jeg er lite underbygget, tyr897. Markedsføring har mindre med logiske resonnement å gjøre enn man tror (siden jeg egentlig ikke kan uttale meg for 'man' kan jeg ihvertfall si at det gjelder for 'meg').
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det er ikke uvanlig at Sosial og helsedirektoratet sammen med Vinmonopolet har disse holdningskampanjene - disse har de vel omtrent en gang i året.....

Det kan selvfølgelig spekuleres og vris til at de kun ønsker å selge mer alkohol. Men, synes det er greit at leverandører har holdningskampanjer.

Jeg ville ikke vært skeptisk til at bilbransjen lagde kampanjer for bilbelte f.eks!

Hvorfor skal dette være rart, samtidig som man står og jubler for visse bedrifters engasjement i miljøspørsmål, hjelpearbeid etc.!?!

Enten så er det greit å ha holdninger eller så får vi holde oss til ren business hvor vi er uengasjert i andre spørsmål. Kan ikke se noen grunn til å sette det ene foran det andre.
 

kongen

kongemedlem
"Ikke kjøp alkohol til mindreårige" - Nå tenker jeg kun på å stikke på polet så nabokidsa kan få seg en flaske Smirnoff til nyttår?
Påstanden faller på sin egen urimelighet.

Neste gang du får lyst til å kysse en dame, når du ser de fyldige leppene hennes og du har bare så lyst til å trykke dine lepper mot hennes, ikke tenk på at hun tidligere kanskje har sugd en annen manns kukk.

Les denne setningen om og om igjen helt til du ikke tenker på at hun har hatt en annen manns kukk i munnen.

Ser du ikke kommandoen i polets setning "kjøp alkohol til mindreårige". Selv om du putter ordet "ikke" forran så sender man kommandoen inn i folks hjerner. Om jeg sier "tenk på tallet 24" eller om jeg sier "ikke tenk på tallet 24" så skal jeg love deg at det eneste tallet som fyller hodet ditt er tallet 24. Men ikke tenk på at dama kanskje har hatt en annen manns kukk i munnen...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Markedsføring har mindre med logiske resonnement å gjøre enn man tror (siden jeg egentlig ikke kan uttale meg for 'man' kan jeg ihvertfall si at det gjelder for 'meg').

Det er galt. Markedsføringsfaget handler utelukkende om kunnskap, analyse og gjennomføringsevne.

Vinmonopolet er en bedrift med en meeeeget dyktig og profesjonell markedsavdeling. At de driver holdningskampanjer som kan øke salget (i vinmonopolet) er uproblematisk siden dette hører inn under polets mandat, som er å redusere og kontrollere skadevirkningene av alkoholforbruket i befolkningen. På samme måte som norsk tipping må det må også polet derfor være en reell konkurrent til de illegale alternativene.
 

kongen

kongemedlem
Markedsføringsfaget handler utelukkende om kunnskap, analyse og gjennomføringsevne.

Eller at; markedsføring handler om å trykke inn et budskap på folk på en slik måte at det driver folk til å utføre ønsket handling, som som regel innebærer at folk skal gi senderen av budskapet penger.
 

tyr897

Medlem
Igjen så er ikke hovedformålet med Vinmonopolet å tjene mest mulig penger. Det er derfor ikke nødvendigvis riktig at formålet med kampanjen er å øke salget, selv om du ser spøkelser ved høylys dag.

Som peterandrej påpeker er markedsføring faktisk et fag med i hovedsak profesjonelle aktører. Det vil også si at en gjør både forarbeid og etterarbeid, som å måle effekten av tiltakene de iverksetter. Vinmonopolet er en høyst profesjonell aktør som ikke driver kampanjer som et skudd i blinde, og dette er som Msites påpeker en gjentagende kampanje med ulikt tema. Det er også derfor påstanden faller på sin egen urimelighet, da den nedvurderer kraftig markedsføring som fag.

kongen skrev:
Neste gang du får lyst til å kysse en dame, når du ser de fyldige leppene hennes og du har bare så lyst til å trykke dine lepper mot hennes, ikke tenk på at hun tidligere kanskje har sugd en annen manns kukk.
Analogien henger ikke på greip. Kampanjen ber deg "ikke lange". De vil med andre ord at du skal fokusere på langing, og tenke over innholdet av begrepet og de konsekvensene det medfører. Dette har ingenting med omvendt psykologi å gjøre.
 

kongen

kongemedlem
Poenget er at produktet "alkohol" påprakkes deg gjennom tv, radio og aviser. Tror du virkelig folk kjøper mindre alkohol ved at de blir *minnet* på produktet flere ganger om dagen gjennom alle kanaler enn hvis det ikke var noen kampanje i det heletatt?

Du kan sammenligne det med en irriterende veggklokke som tikker, du er "døv" for tikkelyden helt frem til noen nevner ordet veggklokke eller tikkelyd. Etter dette kan du ikke la vær å høre tikkelyden fordi du ble gjort *oppmerksom* på den. Og "holdningskampanjen" gjør folk oppmerksom på produktet alkohol flere ganger om dagen. Selvfølgelig tjener Vinmonopolet fett på denne kampanjen. Det spiller egentlig ingen rolle hvilken "budskap" de har i sin holdningskampanje, de får gjort folk oppmerksomme på produktet sitt, nemlig alkohol.
 

tyr897

Medlem
Poenget er at produktet "alkohol" påprakkes deg gjennom tv, radio og aviser. Tror du virkelig folk kjøper mindre alkohol ved at de blir *minnet* på produktet flere ganger om dagen gjennom alle kanaler enn hvis det ikke var noen kampanje i det heletatt?

Jeg tror ikke at en slik kampanje som dette har nevneverdig effekt på konsum, nei. Alkohol er en integrert del av samfunnet, og effektene ser vi rundt oss konstant. Å bli påminnet negative konsekvenser av høyt alkoholforbruk finner jeg lite belegg for å mene skal øke alkoholkonsumet. Jeg tror heller ikke at å lese om blind vold eller fyllekjøring i avisen øker forbruket. Alkohol i form av vinanmeldelser i avisen blir derimot noe annet.
For mer empiriske data kan vi jo begynne å sammeligne Vinmonopolets salgstall.

Selvfølgelig tjener Vinmonopolet fett på denne kampanjen.
Hva vil det si at Vinmonopolet tjener fett? Hvem får isåfall ta del i denne velstandsøkningen på polet?
Det er heller ikke så selvfølgelig som du sier. Vinmonopolet står i særstilling som monopolist av en meget etterspurt vare. Det er ikke selvsagt at inntektene av høyere salg ville kunne dekke utgiftene til reklame for å få folk til "å tenke på alkohol", som du mener er målet. Men nå driver vi nok litt av kurs.
 

zapotek

Medlem
Jeg tror ikke at en slik kampanje som dette har nevneverdig effekt på konsum, nei.

Samme hvordan du snur og vender på det, så er en slik kampanje eksponering av merkenavnet "Vinmonopolet". Det er ikke sikkert det er tilsiktet at de øker salget med slike annonser, men det hjelper nok på.
 

tyr897

Medlem
En kan gjerne diskutere hvorvidt det er uheldig at Vinmonopolets logo står til slutt. Jeg forholder meg til den initielle påstanden om at målet bak og resultatet av kampanjen er å "trykke produktet inn i hodene til folk", som jeg finner særdeles spekulativ.

Hvorvidt Vinmonopolet skal få lov til å i det hele tatt eksponere navnet sitt går jo ihvertfall tilbake til den famøse fjoseposen.
 

hohohoo

Medlem
Noe OT muligens, men i følge innslaget i Hjernvask serien til Eia, så var slike kampanjer å kaste penger. De har ingen effekt.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Noe OT muligens, men i følge innslaget i Hjernvask serien til Eia, så var slike kampanjer å kaste penger. De har ingen effekt.

Ifølge en europeisk sammenstilling av resultater fra ulike land i forhold til alkoholpolitiske virkemidler hadde kampanjer liten eller ingen effekt.
 
Topp