Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Skjult markedsføring for polet

peterandrej

pensjonert moderator
Disse reklamene har bombadert Spotify og Facebook hos meg om dagen, noe jeg synes er svært urettferdig ovenfor andre som selger alkohol her i landet.

Skrev et blogginnlegg om det i dag: Markedsføring fra Vinmonopolet | Kenneth Dreyer

Har du en kilde på det du sier, peter? At holdningskampanjer er dokumentert til å ha liten eller ingen effekt..

Jada, fant fram mye stoff da jeg skrev et avisinnlegg for vel et år siden, men hvor har jeg det nå? Hm. Skal se hva jeg finner. *leter*
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Det er ikke noe nytt at holdningskampanjer alene har liten eller ingen effekt forsåvidt. Det ser man innen nesten alle kategorier hvor holdningskampanjer er vanlig: bruk av bilbelte, fylledrikking, drikking foran barn, kjøpe alkohol til barn, vold i hjemmet, røyking, kjøre for fort osv osv osv.

Holdningskampanjer blir bare dråper i havet av reklame:
- Zalo har nå blitt 50% mer effektivt (handling)
- Røyk er farlig for deg (holdning)
- Halv pris på vinterdekk i dag (handling)

Gang på gang ser man at det er handlinger som skal til. Hvis man skal ta fartsbøller på veien hjelper det ikke å spy ut millioner til en kampanje som forteller oss hvor farlig det er å kjøre for fort. Da må det en fartsboks eller hyppige kontroller til i de aktuelle områdene. Mer synlighet fra politiet.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Veldig både og det der, og jeg tror nok det avgjørende punktet er relevans - altså som alltid målretting. Hvis man f.ex. ikke har barn, så er det garantert mindre interessant med en kampanje om alkoholbruk foran barn, langing, eller alkohol under svangerskap.

Det samme med å kjøre for fort, bilbelte, osv, ta f.x. denne reklamen her:
YouTube - Fartskampanje fra Statens vegvesen og politiet
Alt sånt kommer så **jævelig** mye nærmere når man blir pappa. Jeg vet f.ex. virkelig ikke hva jeg hadde gjort hvis vi hadde krasja fordi jeg kjørte for fort, og dama/ungen hadde blitt drept, jeg blir omtrent dårlig bare av å tenke på det. Så at man når fram til NOEN er ganske sannsynlig, selv om man ikke når på langt nær alle, og når man deretter tar med kostnadene for samfunnet ved en enkelt ulykke, ser man at det skal utrolig lite til før en sånn kampanje betaler seg selv.

På samme måte - annen målgruppe, men noe av det samme konseptet: YouTube - Reklame: Statens Vegvesen - Bruk Bilbelte (2007) - tror du den får ihvertfall NOEN til å tenke? Det er ikke mange forhindra ulykker som skal til for å betale for den.

Alkohol? Det er faktisk ganske mange jenter som drikker ihvertfall litt selv om de vet at de er gravide, hvor utrolig det enn kan virke. Så om disse kampanjene bare forhindrer NOEN barn med hjerneskader e.l. - så vips, har de betalt seg.

Ganske enkle regnestykker det der.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Gadd ikke søke hele Sirus etter selve rapporten, men Dagsavisen omtalte den:
Slakter infokampanjer mot alkohol : Dagsavisen

Kort fortalt; det som virker er de tiltakene som tvinger fram en handling gjennom f.eks økt pris, lavere tilgjengelighet, osv. Det som virker dårlig er å oppfordre til å handle mindre, drikke mindre, osv.

Man må huske at holdningskampanjer ikke er det samme som kunnskapskampanjer. Advarsler på tobakkspakken har antagelig liten virkning siden de som røyker allerede vet at røykingen er farlig. Og de aller fleste gravide (håper jeg da) vet jo alkohol er skadelig for fosteret. Vi vet også at bilbelte er fornuftig. Disse kampanjene handler derfor primært ikke om å opplyse folk, men å oppfordre dem til å endre atferdsmønsteret. Og det har altså liten effekt, i følge forskningsrapporten som vist til her.
 

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Stiller meg bak Peter. Viktig å skille mellom kunnskapskampanjer og holdningskampanjer.

Det er også naturlig å tenke mer over konsekvensene av ting når man blir ansvarlig for andre (f.eks den dagen man får barn) eller når man blir utsatt for spesielle situasjoner (f.eks at du er førstemann til en bilulykke). Det vil bli feil å kreditere dette til kunnskaps- eller holdningskampanjer.

I dette tilfellet så handler det jo også om "Vis leg om du er under 25". Hva slags kostnader forhindrer dette på vårt samfunn? Gir det oss noe annet enn raskere køer på polet? De som sitter i kassen er jo uansett pliktig å spørre om leg når de mistenker at personen er under 25.

Nettredaktør i vinmonopolet svarte forresten nettopp på innlegget i bloggen min.
 

peterandrej

pensjonert moderator
I dette tilfellet så handler det jo også om "Vis leg om du er under 25". Hva slags kostnader forhindrer dette på vårt samfunn? Gir det oss noe annet enn raskere køer på polet? De som sitter i kassen er jo uansett pliktig å spørre om leg når de mistenker at personen er under 25.

I dette tilfellet er jeg mer på Vinmonopolets linje (som viser at ingen påstand kan hugges i stein). Under-25-kampanjen er en atferdsendrende kampanje, ikke holdningskampanje - av den enkle grunn av at HER blir de jo TVUNGET til å endre atferd (siden betjeningen spør). Man kan sammenligne det med å bli stoppet av politiet som forteller deg at du må bruke bilbelte - det vil funke der og da (og du tar på deg beltet).

Et annet viktig poeng - som vinmonopolet selv påpeker i din blogg - er at kampanjen også er rettet internt. Den får rett og slett betjeningen til å spørre om leg.
 

kongen

kongemedlem
Noen som har lagt merke til "holdningskampanjen" til Vinmonopolet på tv og radioen (og sikkert også i aviser)? Hvis man ikke får lov å markedsføre en vare hvordan trykker du inn produktet inn i hodene på folk da? Jo, du lager en "holdningskampanje".

Hvis Vinmonopolet kan lage en holdningskampanje mot alkohol så må vel Tidemanns kunne lage en holdningskampanje mot røyk?

I motsetning til Tidemanns er ikke Vinmonopolets mål å maksimere profitt. At Tidemanns skulle utvikle en reell holdningskampanje vil jo være et forsøk på å skyte seg i foten, på tross av at du åpenbart mener at anti-røyke kampanjer fører til økt tobakksforbruk.

Philip Morris får ikke bidra til anti-røyk holdningskampanjer:

Sponsor-nei til tobakksgigant | kampanje.com

Hvorfor tror dere at de vil bidra til holdningskampanjer mot "sigaretter" hvis de ikke ønsker å selge flere sigaretter? Hvorfor kjøre holdningkampanjer på tv, radio, magasiner mot sitt eget produkt?

Seriøst, hvorfor tror dere det?

Poenget er at produktet "alkohol" påprakkes deg gjennom tv, radio og aviser. Tror du virkelig folk kjøper mindre alkohol ved at de blir *minnet* på produktet flere ganger om dagen gjennom alle kanaler enn hvis det ikke var noen kampanje i det heletatt?
 

picxx

Well-Known Member
Godt poeng. Det viser seg at slike kampanjer i USA fører til at flere begynner å røyke.

Ja, amerikanerne er ikke helt smarte.
Godt det ikke bor så mange amerikanere i norge.. :D
 
Topp