Tips: Sett klare mål for resultat og arbeid.
Det du kan ta med i kontrakten (jeg ville anbefalt å sette opp kontrakt, det luker bort useriøse SEOere og gir et bedre grunnlag ved eventuele uenigheter) er f.eks.
* forventet stigning i antall besøkende
* forventet stigning i omsetning
* antall innlenker som skal bygges
* SERP for Google, Yahoo og Bing
Måten for å få dette til på er at SEOen din legger ut artikler, kommentarer, youtube-video osv. Det kan du evt. også sette tall på, eller spørre om forslag.
Antall besøkende er lett å måle med det verktøyet du bruker pr idag, som regel GA.
Antall innlenker kan du se med Yahoo Site Explorer og/eller Google Webmaster Tools.
Angående SERP er det flere verktøy som er gratis å bruke. Spesifiser i kontrakten hvilken (gjerne flere) som skal brukes for å måle både i begynnelsen og i slutten av prosjektet.
PageRank blir oppdatert uregelmessig og har ikke noe å si egentlig, best å utelate.
Siden det er snakk om stigning må tallene spesifiseres i kontrakten.
Du kan gi tilgang til Google Analytics for SEOeren.
Det som såklart er viktig er hvilken nøkkelord som det bygges for. Med siste endring i G's forside har det blitt en del lengre søkeord (som da egentlig er en setning eller ord-kombinasjon). Lag en liste på 3, 4 stykk (og SERP må da måles for hver kombinasjon).