Selger AS uten aksjekapital?

peterandrej

pensjonert moderator
Den er jo lovlig under 100.000,- også :)

Nei. Aksjekapital skal aldri være lavere enn 100.000 i et AS. Nye regler sier også at aksjekapitalen MÅ være bankinnskudd, og ikke bare "verdier" som før.

Du kan med andre ord ikke sette en gravemaskin som aksjekapital lenger. Å "selge" et AS på den måten som det skisseres i annonsen på Finn ikke bare lukter svidd, det stanker.

Fredrik

Medlem
Kjenner (eller kjente) en kar som kjøper gamle AS som istedet for å avvikles kjøper han de.

Hvorfor? Jo fordi gamle AS får gjerne kreditt og dette utnytter han gjennom å skaffe massevis av ting på kreditt og han betaler ikke. Etterpå går firmaet konkurs og han betaler ingenting samt verdiene er borte.

neXon

Medlem
Man sparer mye papirarbeid med å kjøpe et "brukt AS" :)
Og som nevnt tidligere...enklere å få kreditt om selskapet ikke har noen merknader.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Vil det være en merknad for mitt "nye selskap" dersom jeg kjøper et "brukt AS" ?

Vil det være en merknad for mitt "nye selskap" dersom jeg kjøper et "brukt AS" ?

Vel, i praksis kan det jo være det. En ting er at alle kredittmerknader osv. vil bestå, så om du kjøper et dårlig as vil du merke det på kroppen -- sjekk sånt nøye før du evt. kjøper brukt as. En annen ting er at hvem som helst kan gå inn i databaser og finne ut at ditt webutviklingsselskap i Bergen inntil for noen måneder siden produserte fiskekroker i Nordkjosbotn, og det er sannsynligvis ikke den aller beste måten å framstå som seriøs på... (Merk at personen som skriver dette innlegget har sagt tilsvarende negative ting om seriøsiteten til NUF -- om du er uenig med meg i NUF-synet har du teknisk sett ingen grunn til å være enig med meg i dette heller, for jeg bruker omtrent de samme argumentene.)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg selv har ikke noe negativt og si om verken NUF eller AS. At er NUF som driver kun i Norge er jo noe, men dersom NUF driver også i f.eks England vil jeg ikke si at det er noe negativt. At mange er kritiske forstår jeg så absolutt. Det er litt faktorer som spiller inn før jeg kan uttale meg om NUF faktisk.

Betyr dette at det er like lett for meg å sjekke at dette AS er solgt videre uten kapital som det er for meg å sjekke at f.eks Ola Nordmann ikke betaler sine fakturaer?

dennison

Medlem
hvordan sjekker man om selskapet har betalings anmerkninger da? ringer rundt til de store inkasso selskapene? eller får revisoren til å gjøre det? ingen lettere måte?

Jeg pleier å betale et lite gebyr og trykke på en knapp på forvalt.no -- tjenesten er også tilgjengelig på gratiskatalogen proff.no -- så får man tilsendt en liste over alle betalingsanmerkninger selskapet har. Koster noen kroner, men det kan koste så mye mer å la være ...

Nei. Aksjekapital skal aldri være lavere enn 100.000 i et AS. Nye regler sier også at aksjekapitalen MÅ være bankinnskudd, og ikke bare "verdier" som før.

Du kan med andre ord ikke sette en gravemaskin som aksjekapital lenger.
Hvilke regler er dette? Det eksemplaret av aksjeloven som ligger på lovdata sier jo det motsatte -- altså at tinginnskudd fortsatt kan brukes. Jeg mener på ingen måte å beskylde deg for å ta feil, innrømmer glatt at dette er et område jeg kan null og niks om, men det hadde vært veldig greit å få vite kilden for dette ...

dennison

Medlem
Peterandrej har feil - snakket med Advokaten min i dag, så hvis jeg f.eks starter ett nytt AS, så må jo disponibel saldo på konto være min. 100k, men når selskapet er opprettet kan jeg bruke dem så mye jeg vill. Eneste ulempen vill være at jeg kansje ikke like lett får lån om aksjekapitalen er på 0kr.

E

ex-peterandrej

Guest
Hvilke regler er dette? Det eksemplaret av aksjeloven som ligger på lovdata sier jo det motsatte -- altså at tinginnskudd fortsatt kan brukes. Jeg mener på ingen måte å beskylde deg for å ta feil, innrømmer glatt at dette er et område jeg kan null og niks om, men det hadde vært veldig greit å få vite kilden for dette ...

Min kilde er min mor, som jobber i Tingretten. Enten husker jeg det sånn at reglene er på tur til å endres, eller så er de endret allerede.

dennison

Medlem
Aksjekapitalen trenger ikke være der, så lenge det ikke setter bedriften i fare. Men når aksjekapitalen går under 100.000, så skal det kalles inn til styremøte for å sette opp en plan for drift, og finne ut om dette skader bedriften eller om det er greit at summen er under 100.000,- de pengene er FIRMAET sine og de kan gjøre "hva faen" de vill med dem.

Hiv og hoi!

Topp