Får ta ting i rekkefølge her:
1: Spreadshirt vs ditt lokale trykkeri. Grunnen til at spreadshirt ikke kan trykke det er, som jeg har forklart i den tråden du lagde i sommer og som jeg har linka til, rett og slett trykkemetoden de bruker, som er veldig praktisk til on demand (som ville ha betydd at du hadde sluppet å kjøpe noe lager av t-skjorter eller å legge ut for dette på forhånd, de ville ha trykket det der og da når noen bestilte en t-skjorte), men til gjengjeld er mer "følsomt" i forhold til den typen ting som din logo var full av.
2: Det er egentlig ikke vanlig trykk som er problemet i forhold til forløpninger (altså "gradients"), men en del andre sammenhenger, der man bruker en svart-hvitt (altså virkelig svarthvitt, ikke engang med gråtoner) versjon av logoen, der logoen f.ex. skjæres ut i vinyl/metall/etc eller kanskje sandblåses på glass. Man kan naturligvis lage seperate versjoner, men noe av greia med en logo er at den skal være så lik som mulig i alle forskjellige sammenhenger, og hvis man da må lage med/uten skygger og diverse andre effekter, så ryker veldig mye av dette. Men - som jeg kommer tilbake til senere - hvor grensa går for slike ting er ikke absolutt, det er en avveing.
Greia med skygger er (som med alle andre detaljer) at om de er unødvenige og egentlig ikke legger noe vesentlig til, bør de unngås hvis de
kan skape problemer.
Statoils logo er sannsynligvis en av de mest kritiserte logoene de siste årene, så jeg vil nok ikke si at den er noe godt eksempel... men selv der - fjern alle forløpninger, så man bare sitter igjen med et svarthvitt omriss av figur og bokstaver, og den er fremdeles lett gjenkjennelig. Jo mer dilldall som skygger og den slags tull man bruker, jo mer forskjell vil det bli, og jo mer av selve effekten logoen er ment å skape - gjenkjennelse - vil man miste. En god regel når man starter å lage en logo, er å bare lage den i svarthvitt først. Funker den i svarthvitt, så vil den funke når man legger på farger også. Funker den ikke i svarthvitt, så har man et problem.
3: Engelinlogoen - aller først og fremst: Det er vel ikke det at du ikke forstår hva som gjør den bra osv, det syns jeg hørtes veldig nedlatende ut, og det mener jeg absolutt ikke å være. Jeg mener bare at du som ikke er like vant til å tenke på den måten ikke har like lett for å se hvor grensene går for hva som vil gå bra/blir problemer osv.
Så - kan jeg få spørre deg om en ting før jeg svarer ang. fonten - jeg forstår deg som at du mener den er relativt "tidsriktig", moderne osv, forstår jeg deg korrekt?
De tynneste detaljene - tja, både og. Nå er det vel snart tre år siden jeg lagde den logoen som del av eksamensoppgaven min på westerdals, og jeg hadde nok gjort et og annet annerledes i dag, selv om den altså har blitt godkjent av ganske strenge sensorer (uten at jeg husker navnet på sensoren nå i farta, så pleier de å være blant de mer kjente innenfor sine fagområder i norge, så jeg føler meg på relativt trygg grunn der).
La oss gjøre et kjapt eksperiment: Krymp både engelin-logoen og din til begge passer på en kulepenn, og se hva som skjer. De tynneste linjene vil nok nesten forsvinne på begge to, men hvilken effekt får det på de to logoene? På engelinlogoen - egentlig veldig lite, siden de ikke ligger "rundt" eller "langs" andre linjer på samme måte som de gjør på din. Dermed blir de ikke oppfattet som den "antialias"-aktige effekten jeg nevnte over, og som på din derimot raskt kan få det til å se ut som at det er hovedlinja som er uskarp, evt som om føttene på stortromma bare er to prikker uten forbindelse med "kroppen".
Skulle man trykke engelinlogoen hos spreadshirt, så villde det derimot ha blitt et problem, ganske tidlig, men det ville ikke ha vært noe stort problem å endre på det, omtrent som jeg foreslo å gjøre med logoen din
Så ja, jeg ville definitivt ha gjort noen smådetaljer på engelinlogoen annerledes i dag, uten at jeg anser disse som noe kritisk punkt siden det er såpass lite det dreier seg om. For NOEN smådetaljer på en logo går det an å ha, det begynner egentlig ikke å bli et problem før det er ganske mye/mange, eller man er "avhengig" av dem. F.ex. kan jo selv hos spreadshirt lage skarpe hjørner, der det selvsagt på et eller annet punkt vil være en detalj som er under 1mm, som er grensa de har satt hos seg.
Det blir rett og slett en liten avveiing, å lage logoer er ikke noen eksakt vitenskap
Derimot - bare siden jeg er nysgjerrig, og håper/regner med å overraske deg litt: Det jeg spurte om med den fonten...?