Poenget er bl.a. at jeg som autorisert regnskapsfører skal ha tilstrekkelig trygghet for at den jeg tar på meg et oppdrag for er den han/hun gir seg ut for, jf. diskusjonen som gikk på forumet for en ukes tid siden om at en må vise fram pass for å opprette bankkonto hvis en er ny kunde i banken. Regnskapsbransjen omfattes også av hvitvaskingsloven, og pr. i dag så finnes det så vidt jeg vet ingen tilfredstillende måte å legitimere seg elektronisk på overfor en regnksapfører, jeg kan ikke ta i mot signatur via bankbrikke. Pass har jeg aldri spurt om, men jeg tar en kopi av bankkortet og legger i kundemappa. Dette er ikke noe jeg finner på for å være et petimeter, men det er slik jeg tolker bestemmelsene i God regnskapsføringsskikk.
En kan jo i og for seg sitte ved et webkamera og vise fram passet sitt, men det kreves også at jeg i ettertid skal kunne dokumentere at jeg har foretatt kontroll, og da er en fysik kopi av legitimasjon det som duger. Og selvfølgelig må jeg se personen som har denne legitimasjonen, å sende kopi av bankkort i posten holder selvfølgelig ikke.
Og nå la jeg jeg mye mer arbeid i å svare på dette enn jeg hadde tenkt. Dette er mine rutiner, hva andre gjør, eller hva folk som ikke er i bransjen syns måtte klare seg i stedet ser jeg ingen grunn til å diskutere.