Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Risiko for tap av inntekt

Alligator

Medlem
Hei,

Her kommer en tenkt problemstilling som jeg tror er ganske relevant for en del freelance webdesignere.

Man har
- en webside som tjener 12,000 kr / mnd
- to andre sider som hver tjener 5.000 kr / mnd
- et halvt dusin andre prosjekter som knapt tjener noe, men mer enn domene/hosting-kostnadene
- et par prosjekter under utvikling

* kun 1 VPS server holder rent teknisk, men tar man sjansen paa at den aldri gaar ned? tenk om den er nede et par dager og alle sidene mister SEO ranking, besokende etc?

* all inntekt kommer gjennom adsense. vi har alle hoert skrekkhistoriene om noen som blir fjernet fra adsense uten grunn. Hvilke andre GODE alternativer finnes? TradeDoubler fungerer daarlig...

* alle domenene er kjopt gjennom NameCheap. Er det noen risiko for at NC gaar konk eller domene blir stjaalet, el.l.?
 

pleb

Medlem
- Terskelen for tap av konto hos TD er mindre enn hos Adsense. Dog, om dere klare å oppføre dere skikkelig og ikke lage innhold som bryter med adsense TOS, så er det vel ingen grunn til at Google skal fjerne kontoen din?

- Servere o.l. har jeg ikke peiling på.

- Om NameCheap går konk og legger ned hele bedriften sin på dagen, så mister du vel alt arbeidet med mindre du har tatt backup, ja. Minner meg på at jeg bør ta backup noen ganger...
 

Nutz

Med lem
Du mister ikke en byte data dersom Namecheap går konk, så sant du ikke leier VPS der da..
-Dersom NC går konk på dagen, så er det såpass stort at noen store garantert kjøper opp kundemassen og vil med ganske stor sikkerhet bli overført relativt smertefritt.

Kanskje en "god" garanti er å ha gjort unna fornyingen slik at man hadde minimum et år eller to forhåndsbetalt.
Tror egentlig ikke jeg vil ville bekymre meg så mye over det. Mye annet som kan skje på og med nettet også som er fatalt. -Tviler på om de store registrarene er den største risikoen.
 

zapotek

Medlem
Tja, hva er sikkert her i livet? Om du er fast ansatt kan du både risikere å få sparken eller at bedriften går konkurs (med mindre du jobber i det offentlige da..).

Du har kanskje et enk.foretak Alligator? Kun 1 av 5 registerte enk.foretak er fortsatt i drift etter 5 år, så det er usikkert uansett hva man driver med...
 

pleb

Medlem
Du har kanskje et enk.foretak Alligator? Kun 1 av 5 registerte enk.foretak er fortsatt i drift etter 5 år, så det er usikkert uansett hva man driver med...

Vel, om du driver affiliatebedrift med hosting og domene som de største og eneste utgiftene, så tror jeg ikke at man skal bekymre seg så veldig mye over at det kan gå ad undas økonomisk. ;)
 

zapotek

Medlem
Vel, om du driver affiliatebedrift med hosting og domene som de største og eneste utgiftene, så tror jeg ikke at man skal bekymre seg så veldig mye over at det kan gå ad undas økonomisk. ;)

Hva fabler du om? Klart det har noe å si om du mister alle inntektene dine.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Jeg synes vel vinklingen din av spørsmålet er snever. Spørsmålet er vel heller hvordan du sikrer deg om noe skulle gå galt!?!

Har du tegnet forsikringer? Avbruddsforsikring, arbeidsulykke etc.

Legger du av i et reservefond? Har du nok likviditet til å klare deg 2-3 måneder uten inntekt?

Ingen av affiliatenettverkene er så unike at de ikke kan skiftes ut rimelig raskt hvis man først konverterer ok.

Ønsker man å sikre seg 110% tar man jo backup av alt og speiler ting på en server nr 2 et annet sted så man kun trenger å trykke på knappen så er man oppe og går igjen i det sekund ting går ned.

Har man vært grundig i valg av leverandører og samarbeidspartnere tror jeg man skal ha rimelig god kontroll på eventuelle uregelmessigheter som kan oppstå.
 

pleb

Medlem
Det er så sant som det er sagt, fordi hvis man driver med det så betaler man ikke for hus, mat, klær osv slik som andre folk...

Jojo. Men om man ser utelukkende på det bedriftsøkonomiske skal det godt gjøres å gå i minus dersom man driver en ren affiliatebedrift.

Hva fabler du om? Klart det har noe å si om du mister alle inntektene dine.

Selvfølgelig har det noe å si, ja. Hva er det du fabler om? :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Hei,

Her kommer en tenkt problemstilling som jeg tror er ganske relevant for en del freelance webdesignere.

Man har
- en webside som tjener 12,000 kr / mnd
- to andre sider som hver tjener 5.000 kr / mnd
- et halvt dusin andre prosjekter som knapt tjener noe, men mer enn domene/hosting-kostnadene
- et par prosjekter under utvikling
Dette er egentlig litt flisespikking, men ut fra det du sier her vil jeg jo ikke si at det er webdesigner du bør kalle deg. Du driver dine egne nettsteder og lever av inntekten fra disse? Da er det vel heller webmaster eller noe sånt, men er man webdesigner så vil jeg vel si at det primært er å designe (og evt utvikle siden dette ofte flyter litt sammen med utvikler) nye nettsteder (vanligvis for andre) som er geskjeften, og at inntekten kommer fra selve design/utviklingsprosessen.
* kun 1 VPS server holder rent teknisk, men tar man sjansen paa at den aldri gaar ned? tenk om den er nede et par dager og alle sidene mister SEO ranking, besokende etc?
Her tror jeg heller jeg ville ha plassert de litt større sidene på hvert sitt webhotell, eller noe sånt, og kanskje alle de små på ett. Om det er samme host bør jo stort sett gå bra så lenge det ikke er samme server, men å ha alle på samme vps syns jeg høres litt risky ut.
* all inntekt kommer gjennom adsense. vi har alle hoert skrekkhistoriene om noen som blir fjernet fra adsense uten grunn. Hvilke andre GODE alternativer finnes? TradeDoubler fungerer daarlig...
Som frilans/selvstendig næringsdrivende bør du ALDRI basere deg på å ha all inntekt gjennom EN kanal/kunde. Å gjøre det er EKSTREMT risky, enten den inntektskilden er adsense eller noe annet.

Jeg gjorde litt av den tabben for noen år siden - jeg hadde en stor kunde, som alene stort sett betalte hele lønna mi. Så kom finanskrisen, annonsesalget deres droppa voldsomt, og de måtte kutte dramatisk - blant annet på bruken av meg. Den svei VELDIG, og jeg har lært leksa, men jeg har fremdeles ikke kommet meg helt 100% igjen økonomisk. Både fordi det tok ganske lang tid å komme "up to speed" med å skaffe andre kunder, og fordi det var generelt dårligere marked i tiden som fulgte. Hadde jeg heller hatt flere mindre kunder, så ville det nok ha blitt et mye mykere fall, og jeg ville ha vært raskere i stand til å omstille meg.

En god regel er å max basere 30% av inntekten på en kanal/kunde.

Dette vil i såfall selvsagt ikke si at du skal droppe inntekten fra adsense - det vil bare si at du bør prioritere å jobbe mot andre kanaler for å få opp inntekten fra disse en stund, fremfor å bruke tiden på å optimalisere for adsense. Om du f.ex. øker inntektene fra tradedoubler med 3000 i mnd, så gjør det jo ikke så mye om adsense dropper med 2000.
* alle domenene er kjopt gjennom NameCheap. Er det noen risiko for at NC gaar konk eller domene blir stjaalet, el.l.?

Det siste her er som flere andre har sagt, lite sannsynlig at er noe problem. Grunnen er at NC bare er en registrar - de tar seg bare av registreringen av domenet, og alt dette ligger egentlig hos ICANN (for .com, .net, .org... og kanskje noen andre? evt Norid for .no). I tillegg kommer selvsagt faktorer som det nutz nevner, med at kundemassen til NC garantert ville bli kjøpt opp hvis de skulle gå konk.

Så spre eggene ihvertfall litt med hensyn til servere, og MYE mer med hensyn til inntekter, så bør ting være i boks :)
 

Alligator

Medlem
takk for mange gode svar.

på den tekniske siden:
jeg er enig i tipset om at å legge alt på en eneste VPS er litt risky.

på inntektssiden:
tror jeg holder meg til kun adsense inntil en side tjener noen tusen per mnd (5000+ ?) og deretter prøver å inngå individuelle avtaler

på utgiftsiden:
selve webhostingen er nesten gratis (noen hundrelapper/mnd) men levekostnader er viktige. å ha 50.000+ i banken tror jeg er essensielt. jeg mener man burde være forberedt på å ta seg strøjobber. kanskje ikke en så dum ting å ha en avisrute eller noe slikt på si?
 

Alligator

Medlem
"kanskje ikke en så dum ting å ha en avisrute eller noe slikt på si?"

vil utdype denne litt. de fleste her veldig gode IT kunnskaper og burde kanskje gjøre en avtale med noen lokale firmaer om å droppe innom en halv dag en gang i uken eller noe slikt... liksom hjelpe dem med dataproblemer

avisrute høres litt fjortis ut (når jeg tenker over det), men jeg den største "risikoen" ved å jobbe hele dagen foran PCen hjemmefra er helse-risikoen. om jeg sykler en times tid med avisa hver dag, så vil jeg få stålkondis :D
 
Topp