Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Relasjonsmarkedsføring - overtar for reklame?

peterandrej

pensjonert moderator
Leser mange bøker om markedsføring for tiden og får mange interessante ideer. Eller; faglitteratur leser man kanskje for å organisere fragmenterte tanker - ikke nødvendigvis for å få ny kunnskap. Men jeg har lest mange bøker om den nye markedsføringsverdenen vi lever i, der tradisjonell reklame mister effektivitet i større og større tempo.

Det nye store nå, og som er den modellen jeg tror vil øke i omfang de neste årene, kan vi kalle relasjonsmarkedsføring; evnen til å komme inn i hodet på kundene før de i det hele tatt hadde tenkt tanken på å handle noe.

Teorien er enkel. Dersom en kunde trenger en gressklipper så vil den gamle modellen tilsi at kunden går på nettet, søker opp "gressklipper" for så å gå inn på den første siden som dukker opp i Google. Dette er enkelt og logisk. Men, og dette er poenget - kunden gjør bare dette dersom han ikke kjenner til noen som selger gressklippere fra før. Derfor vil det lønne seg å være brent fast i hodet på kunden lenge før kunden i det hele tatt hadde tenkt på at gress gror på sommeren.

Tradisjonell reklame er egentlig mye verre enn dette. Tradisjonell reklame på f.eks TV er som å ta en bøtte med vann og kaste ut over en forsamling i håp om at noen av de som blir våte har bruk for en gressklipper - og av de igjen - håper man at noen finner reklamen såpass god at de faktisk handler. Denne modellen kalles "Push and Pray" (PaP) i mange bøker. På norsk: Kast ut snøret og håp at noen biter.

Gjennom sos.medier har relasjonsmarkedsføring blitt mye enklere å implementere og anvende enn tidligere. Det gir bedrifter uante muligheter for effektiv kommunikasjon med sine (potensielle og nåværende) kunder, der bedriften rent teoretisk kan posisjonere seg så langt fremme i kundens bevissthet at kunden i praksis aldri vil Google etter noe annet enn bedriftsnavnet. Brukt riktig kan en slik markedsføringsmodell gi bedriften et løft.

En annen interessant observasjon; i gamle dager var det vanlig å lage produktet før markedsavdelingen kom inn i bildet. I dag er det - iallfall i de mest moderne bedriftene - vanlig at markedsavdelingen er med i hele prosessen, fra idé til ferdig produkt. Ofte lager man til og med "markedsføringspakken" først, og så produktet senere. Årsaken er at i dag må markedsføringen være en integrert del av produktet for å kunne oppnå et visst salg.

Et eksempel på dette, kjent for de som følger Seth Godin på TED, er et malingsspann utformet som en slags kopp for enklere håndtering av selve malingen. Men malingen er egentlig ikke produktet; det er innpakningen og markedsføringen rundt denne som er det sentrale.

Hva mener dere på WF om disse nye modellene og tankene? Jeg synes slikt er uhyggelig spennende, men det er jo bare jeg da :)
 

peterandrej

pensjonert moderator
Oppdatert: Rykende ferskt eksempel fra VG:
Fikk eget Miami-fly etter Twitter-melding - VG Nett om Luftfart

Dette er relasjonsmarkedsføring i praksis, og så vidt jeg kan bedømme en ytterst vellykket sak for KLM. Relasjonsmarkedsføring stiller strenge krav til alle ledd i bedriften. Typisk eksempel er at de fleste bedriftene setter de dårligst lønnede og minst kompetente ansatte til å fronte bedriften; være seg i kassa eller på supportsenteret. Satt på spissen: De dummeste ansatte gjør den mest verdifulle jobben mens de glupeste sitter med regnskapet. KLM viser at bedriften også har glupe ansatte i front, noe som er tillitsvekkende.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg som forbruker vet å bruke de sosiale medier.. Kona skal til Ghana i sommeren (kakao-område i vest) og prøvde å bruke airmiles fra hennes far. Dårlig behandling/svar fra airmiles-klubben der hos KLM så jeg sa at hun bare måtte spørre det på KLM sin fb-side. Fikk god og umiddelbar hjelp...
Å gjøre kundeservice en del av annonsepakken koster fort litt. Men er veldig effektiv.

Sånn sett har FB det mye lettere å selge annonser enn G i denne nye modellen du snakker om (pga likes vet fb med mye større sikkerhet hva du ville vært interessert i enn G). Marketing og PR som begynner å flyte over i hverandre i større grad.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg som forbruker vet å bruke de sosiale medier.. Kona skal til Ghana i sommeren (kakao-område i vest) og prøvde å bruke airmiles fra hennes far. Dårlig behandling/svar fra airmiles-klubben der hos KLM så jeg sa at hun bare måtte spørre det på KLM sin fb-side. Fikk god og umiddelbar hjelp...
Å gjøre kundeservice en del av annonsepakken koster fort litt. Men er veldig effektiv.

Sånn sett har FB det mye lettere å selge annonser enn G i denne nye modellen du snakker om (pga likes vet fb med mye større sikkerhet hva du ville vært interessert i enn G). Marketing og PR som begynner å flyte over i hverandre i større grad.

Hehe. Dette er konsekvensene av at den nye modellen setter inn for fullt. De som er "med" vinner terreng mot de bakstreverske som tviholder på den gamle visa. Jeg har selv kjøpt masse produkter, bl.a bilforsikring, via twitter og velger faktisk twitter før kundeservice fordi jeg vet at jeg på twitter får kjappere (og mer hjelpsomme) svar enn hos kundeservice. Til kundeservice må jeg selv ringe, på Twitter er det kundeservice som ringer meg (og da gjerne en med litt utvidede fullmakter).

Forøvrig, og nå skal ikke jeg være sånn besserwisser og belære deg og den greia der, men PR har alltid vært en gren innen markedsføringsfaget, som også inkluderer grenene reklame og direkte- og indirekte markedsføring. Men jeg er helt enig i at PR som verktøy har fått mer luft under vingene den seneste tiden, der reklame har gått i motsatt retning.

Ang FB-reklame: Du har rett, ekstrem-segmentering som på Facebook vil gi reklamen bedre effekt - MEN reklamen "skal" jo uansett være unødvendig siden kunden i relasjonsmarkedsføringsmodellen skal vite hvem du er, navnet på minst 4 ansatte i bedriften din og ha hjemmenummeret til dere alle :)
 
Sist redigert:

kongen

kongemedlem
Tja, jeg tror det passer best til bedrifter som selger produkter under eget "brand". Men for bedrifter som selger andre sine "brand" (både Elkjøp og Expert selger TV fra LG) så mener jeg prisen vil være viktigere enn relasjon med bedriften.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Tja, jeg tror det passer best til bedrifter som selger produkter under eget "brand". Men for bedrifter som selger andre sine "brand" (både Elkjøp og Expert selger TV fra LG) så mener jeg prisen vil være viktigere enn relasjon med bedriften.

Følger deg langt på vei, men må få skyte inn; sett at prisen er den samme hos alle butikkene, hvem velger du da? På standardprodukter (som f.eks strøm) vil prisen være det viktigste konkurransekriteriet - men der prisen er lik vil andre kriterier få større betydning, og HER vil relasjoner spille en viktig rolle.

I tillegg til de mer tradisjonelle tingene som f.eks parkering selvsagt.
 

kongen

kongemedlem
Når det kommer til standardprodukter hvor prisen er lik så ville jeg velge den sjappa som tilbyr best service eller gjør det enklest for meg.

Da jeg f. eks. kjøpte meg plasma tv, så kjøpte jeg den av Lefdal fordi de tilbydde gratis hjemmekjøring. Jeg bestilte den på nettet og den kom på døra noen dager senere. Enkelt.

Samme tv fikk jeg trøbbel med et par år etter, og igjen gjorde de det enkelt for meg. De kom å hentet tv'n, fikset den, og kom tilbake med den. Enkelt.

Men jeg vil liksom ikke være fan av de på Facebook av den grunn, selv om jeg garantert kommer til å handle hos dem igjen. Kanskje det er dem sin måte å bygge tillit og en form for "relasjon" gjennom god service, fordi det finnes andre sjapper jeg aldri kommer til å handle elektronikk hos igjen (cdon og deal).
 

stela

Medlem
Interessant diskusjon. Av den faglitteraturen du har lest, er det noenting som kan anbefales? Kunne godt tenkt meg å lese litt mer om dette selv.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Teorien er enkel. Dersom en kunde trenger en gressklipper så vil den gamle modellen tilsi at kunden går på nettet, søker opp "gressklipper" for så å gå inn på den første siden som dukker opp i Google. Dette er enkelt og logisk. Men, og dette er poenget - kunden gjør bare dette dersom han ikke kjenner til noen som selger gressklippere fra før. Derfor vil det lønne seg å være brent fast i hodet på kunden lenge før kunden i det hele tatt hadde tenkt på at gress gror på sommeren.

Dette kalles også å være "top of mind", altså at man skal være det første merket/et.c. man tenker på når man tenker på noe. Vil tro du finner mer om det hvis du søker etter det. Eksempler kan være f.ex. at det første merket jeg tenker på når jeg tenker på en olabukse er levis, og stiga for gressklippere.

...men dette er da egentlig ikke noe nytt i det hele tatt? Det har jo vært en del av reklametankegangen i årevis, som en del av merkevarebygging/strategisk reklame, i motsetning til kjøpsutløsende reklame.

Eksempler på dette i tradisjonelle medier, er f.ex. "sendingen presenteres av..."-greiene på tv, og på mer "tradisjonelle" nettsider kan det f.ex. være knapper/banner med hovedsaklig bare en firmalogo på en (relevant) nettside- f.ex. solidhost-banneret her på sidene, eller et lyd/lysfirma på et elektronica/dj-forum

Tilstedeværelse i sosiale medier vil jeg vel si at er en ganske naturlig forlengelse av dette i og med at disse nye kanalene har dukket opp.

Men... relasjonsmarkedsføring vil jeg vel heller si at handler om at forbrukeren skal forbinde disse forskjellige merkene med god/personlig service? Altså en del av merkevareinnholdet, ikke det samme som å være ToM, men en liten del av det som skal til for å være det, på samme måte som andre verdier, f.ex. kvalitet, stil, etc.

Husker Stein X Leikanger hadde en bra forelesing om merkevarebygging og hele den pakka for oss på skolen for noen år siden, kanskje du finner noe mer nyttig hvis du søker på han.
 

peterandrej

pensjonert moderator
...men dette er da egentlig ikke noe nytt i det hele tatt? Det har jo vært en del av reklametankegangen i årevis, som en del av merkevarebygging/strategisk reklame, i motsetning til kjøpsutløsende reklame.

Joda, men det nye er fokuset på disse tingene OG at man nå har verktøy for å bedrive slik aktivitet på effektiv måte. Det er det som er det nye, ikke selve IDEENE som jo har vært undervist om i årevis.

Men... relasjonsmarkedsføring vil jeg vel heller si at handler om at forbrukeren skal forbinde disse forskjellige merkene med god/personlig service? Altså en del av merkevareinnholdet, ikke det samme som å være ToM, men en liten del av det som skal til for å være det, på samme måte som andre verdier, f.ex. kvalitet, stil, etc.

Du tenker på Branding? Og jeg følger deg siden branding og begrepet jeg fant på - altså relasjonsmarkedsføring - selvsagt går inn i hverandre. Der man tidligere og til en viss grad ennå må "reklamere" seg til høy merkevarebevissthet hos kunden, kan man i dag bedrive branding på en helt ny måte - ultrasegmentert.

Apple er dog et godt eksempel på at disse ideene slett ikke er nye, men Apple gjorde det stort via reklamekampanjer som så ledet til sosial spredning der brukerne selv ble ambassadører for produktene. I dag ville man neppe klart det samme via reklamekampanjer siden konsumentene er immune mot reklame.
 

Tonny Kluften

Administrator
Hehe, når vi snakker om bakstrebersk, fra VG-eksempelet:
SAS svarer "- Det ville jo blitt som en slags charter, så ja, det ville helt sikkert blitt tatt opp til seriøs vurdering. Dersom kostnadene ble dekket og det ellers var praktisk mulig så er vi med, sier Knut Morten Johansen til VG Nett."

SAS tenker ikke på at KLM her setter dagsorden og får masse god PR. SAS tenker bare på å få dekt utgiftene, "så er de med".
 

picxx

Well-Known Member
"relasjonsmarkedsføring" er vel det man på normalt godt norsk kaller for god kundeservice det vel? Det som går utover det blir vel branding, uansett hvordan man tvinner det og setter nye navn på det.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Joda, men det nye er fokuset på disse tingene OG at man nå har verktøy for å bedrive slik aktivitet på effektiv måte. Det er det som er det nye, ikke selve IDEENE som jo har vært undervist om i årevis.

Du tenker på Branding? Og jeg følger deg siden branding og begrepet jeg fant på - altså relasjonsmarkedsføring - selvsagt går inn i hverandre. Der man tidligere og til en viss grad ennå må "reklamere" seg til høy merkevarebevissthet hos kunden, kan man i dag bedrive branding på en helt ny måte - ultrasegmentert.

Apple er dog et godt eksempel på at disse ideene slett ikke er nye, men Apple gjorde det stort via reklamekampanjer som så ledet til sosial spredning der brukerne selv ble ambassadører for produktene. I dag ville man neppe klart det samme via reklamekampanjer siden konsumentene er immune mot reklame.

Branding er det engelske ordet for merkevarebygging ja, men ellers er jo egentlig det du kaller relasjonsmarkedsføring mer enn noe annet en ekstremt høy grad av kundeservice. Gjort riktig vil jo da selvsagt dette vil bli en del av innholdet i merkevaren, altså verdiene/egenskapene folk forbinder med merkevaren.

Derimot er det absolutt ikke noe nytt fokusområde, og man har også hatt gode løsninger for dette i mange år, men definitivt - sosiale medier kan være et verdifullt tillegg, spesielt mht kundeservice-delen av merkevaren, spesielt siden det der også vil være synlig for andre hva som skjer, om folk får god eller dårlig service.
 
Sist redigert:
Topp