Regler for fritak fra toll og avgifter (kvote)

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Jeg leser litt om regler for fritak fra toll og avgifter her akkurat nå, og finner følgende på tollvesenet sine nettsider.

Hvis du har vært ute av Norge i minst 24 timer, kan du ta med deg varer til en samlet verdi av NOK 6000 toll- og avgiftsfritt.

Hvis du har vært ute av Norge mindre enn 24 timer, kan du, én gang i løpet av 24 timer, ta med varer til en samlet verdi på inntil NOK 3000 toll- og avgiftsfritt. Du kan ikke ta med deg alkohol eller tobakksvarer, med mindre du kan dokumentere at varene er kjøpt avgiftsbelagt (ikke tax-free) i et EØS-land.

Her står det jo da altså at dersom jeg oppholder meg mindre enn 24 timer utenfor Norge at jeg må dokumentere at varene er kjøpt i en vanlig butikk i utlandet, mens jeg ikke kan handle i tax-free på flyplassen. Holder det med en kvittering fra butikken i utlandet hvor disse varene står spesifisert dersom tollerne skulle kreve denne informasjonen fra meg?

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Praksis er at du kan kjøpe Tax-free kvote selv om du bare har vært en kort tur med fly i Sverige. Det blir godtatt av tollere. Har du derimot "strukket kvoten" din, risikerer du at tollerne tar med hele din illegale import når de foreskriver passende straff.

Det samme gjelder for "Danskebåter" som er ute i rundt 20 timer. Her har du heller ikke rett til å kjøpe tax-free varer for å ta med hjem, men fornuften har seiret i byråkratiets høyborg, slik at gjeldende praksis godtar dette.

Kassimaja

Geocacher
Danskebåtene har i alle fall tidligere hatt dispensasjon for regelen om 24 timer selv om hver tur har tatt litt kortere tid enn 24 timer.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Skjønner. Da er det jo ikke spesielt store problemet. Takk for flotte svar. :)

Topp