Rabattkodesider som annonsør - et gode eller onde?

pleb

Medlem
Hei,

er det noen som har noe «best practice» på å tillate/nekte rabattkodesider å delta i affiliate-programmet sitt? Vi har kjørt en helt åpen policy i flere år, men spørsmålet er selvfølgelig hvilken verdi den type nettsider har for å drive salg fra kunder som ikke hadde tenkt til å kjøpe i utgangspunktet.

Ofte er det kunder som allerede har vært inne på nettsiden og funnet en kode eller et tilbud via et Google-søk à la «NETBUTIKKNAVN + rabattkode».

Noen med erfaringer her?
 

Morph

Svart belte i snoking
Ofte segmenterer jo affiliatenettverkene, slik at du som annonsør kan gi segmentet "cashback/rabattkode" en lavere provisjon.

Jeg tror du har helt rett i at majoriteten av trafikken til slike sider er drevet av brandsøk, men det finnes garantert også generiske, motiverte fraser som "rabattkode klesbutikk" osv som man jo ikke ville blitt eksponert for ellers. Dersom du kan vie mye tid til dette, ville jeg anbefalt deg å se på hvilke publishere som rangerer bra på generiske fraser og forsøkt å gi dem bedre avtaler mot bedre eksponering.
 

Jens1986

Medlem
Sjekk opp nisjen deres mot det Morph sier her, hvor mange søk det blir gjort på "rabattkode nisjendin", hvor mange som blir gjort på "nettbutikknavn rabattkode" osv., og se hvor mange salg det blir generert gjennom disse kodene - det bør vel gi en pekepinn.
 

pleb

Medlem
Veldig gode innspill her. Takk for det.

Vi har allerede selv begynt å segmentere publishere og gi provisjon ut fra hvordan vi mener at de bidrar (eller ikke bidrar) gjennom kundereisen. Riktignok er det en veldig stor jobb å effektivisere da vi er et globalt selskap med flere tusen publishere.

En slik analyse som dere nevner her skal vi absolutt få gang i. Igjen: takk!
 
Topp