Hehe... Denne tråden er allerede avsporet etter 2 poster.
brukernavn, det Ole mener, er følgende: Selv om noe er SUPERKULT OG SUPERSTORT, så betyr det ikke at klikkprosenten på det øker.
Syntes du det at jeg skrev teksten står ovenfor, gjorde at din tillitt til meg økte? Klikkprosent har med mer enn bare synlighet å gjøre; folk bedømmer synlighet, kredibiltiet, budskap og tilbud, avsender, eksponeringstid, etc.
Dersom du bare spørr helt isolert sett: Hva gir best synlighet, så kan det være en av to ting:
- Enten farger som harmonerer med ditt øvrige design, slik at folk tror at linkene er en del av budskapet fra deg (de oppfatter det ikke som reklame)... Dette gir nok høyest klikkrprosent, i hvert fall erfaringsmessig for min egen del.
- Eller du kan velge farger som konflikterer med ditt øvrige design, for å vekke oppmerksomhet. Problemet med å vekke oppmerksomhet med "Se her"-farger, er at det ofte har motsatt virkning.
For å ta et enkelt eksempel: Jeg lytter mer til Facebook, når Facebook forsøker å fortelle meg noe viktig - enn når Myspace gjør det samme. Dette skyldes at Facebook toner ned alt - så hvis de først f.eks har gul bakgrunnsfarge på en informasjonsboks, så følger jeg SINNSYKT godt med - i tilfelle det er noe viktig. Om Myspace lager den nøyaktig samme boksen, så overser jeg den - fordi jeg forventer at det bare er tull uansett.
Så alt handler om kontekst; det finnes ikke noe konkret svar på det du sier.
Men, for å allikevel gi deg en gulerot: Jeg hørte av en ekspert på brukerinteraksjon på webben, at blå linker (mot hvit bakgrunn) ga høyere klikkprosent enn noen annen farge (mot hvit bakgrunn). Dette fordi folk er "vant" til at blå linker skal klikkes på; de kjenner det igjen.