Prosjekt Slektsforskningsweb - Programmerere søkes

mr2i

New Member
Jeg har drevet en tid med slektsforskning. Har 23.000+ navn i slektstreet mitt, og vokser stadig.

Jeg har konto på Family Tree - Family Trees and Family History og Gratis Slektstre - Slektsforskning- Familie hitorie og fotografier - MyHeritage.com

Disse virker rett og slett ikke. Family Tree - Family Trees and Family History ga jeg opp bare etter et par uker, og Gratis Slektstre - Slektsforskning- Familie hitorie og fotografier - MyHeritage.com har jeg kjeftet de ansatte opp og ned i mente for total inkompetanse. Jeg lagde tilogmed et visual basic program for å lese ut deres resultatliste for kildesøk. De har en feilmargin på 50%+. Om du har en person Ola Nordmann født i 1800, så kommer forslaget Kari Normann født 1900 som et "godt" alternativ for å være samme person!! Selv barn skjønner at det er feil person. Jeg lagde derfor programmet for å lese websiden og plukke ut det som var interessant. Eks: Ut fra en liste over 3 sider, med 115 resultater, var bare 4 interessante. Mao. veldig stor tidsbesparelse.

De kaller sitt system "Smart Match". Jeg døpte det om til "Plain Stupid Match" i forumet til Gratis Slektstre - Slektsforskning- Familie hitorie og fotografier - MyHeritage.com.

Dessuten er det ikke noe alternativ for de som har lyst på sitt slektstre, men orker ikke stria med å finne frem i kirkebøker og andre medier som man kan bruke som kilde.

Jeg vurderer derfor å starte et aksjeselskap med 3-4 programmerere innen mysql/php/java evt. hva som kan være et alternativ for å få til et bedre produkt enn feks. myheritage.

Myheritage.com omsetter for ca 50 MNOK i året. Jeg tror det kan slås med god margin grunnet bedre produktidé som i tillegg til de vanlige slektsforskningsinteresserte også treffer de som ikke gidder slektsforskning men hadde hatt glede av å se sitt eget slektstre.

Jeg har alle planene klare og strukturen klar for et selskap da jeg driver som selvstendig næringsdrivende og er medeier i flere selskap.
Har således regnskapsfører og revisor klar.

Jeg har laget algoritmen for treff, struktur på slektstrær, samt hele oppbyggingen klar for webløsningen.
Det trengs altså kun folk med over middels kunnskap i programmering.

Det er også en fordel å kunne bidra med ideer som kan gjøre det ferdige produktet enda bedre.

Noen som kunne tenkt seg å blitt med på et sådant prosjekt?
Vi deler selskapet likt oss i mellom de som evt. blir med.

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Tror neppe du trenger AS eller 3/4 programmerere i første omgang, men det er såklart litt avhengig av hva du ønsker å oppnå.
Du kan evt. kanskje tenke på å lage en Facebook-app; en del "gift med", "far av" og lignende er dermed allerede kjent?

mr2i

New Member
Tror neppe du trenger AS eller 3/4 programmerere i første omgang, men det er såklart litt avhengig av hva du ønsker å oppnå.
Du kan evt. kanskje tenke på å lage en Facebook-app; en del "gift med", "far av" og lignende er dermed allerede kjent?

Nei, AS trenger man ikke. Men nødvendig den dag man begynner å ta betalt.

Om det er Facebook-ting med "gift med" og "far av" som folk legger inn om seg selv går ikke grunnet personvern.
Ikke-levende er allerede kjent via kirkebøker og folketellinger. Og ligger offentlig.

Det som er problemet hovedsaklig er kildehåndtering og troverdighet.
Jeg har måttet slettet mange navn i mitt slektstre grunnet feilinfo fra andre.

Og jo; dette er ingen enkeltmannsforetak. Myheritage har 50-60 ansatte.. og enda får de ikke til en pakke som fungerer...

adeneo

Medlem
Er ikke Myheritage verdensomspennende, uten at jeg gidder å sjekke det akkurat nå eller er medlem av siden, men leste noe om Myheritage for noen år siden, og mener å huske at det var snakk om et av verdens største sosiale nettverk, og verdens største slektstforskningsprosjekt eller noe slikt, med over 800mill opprettede profiler over 15mill registrerte familier og noe sånt som i overkant av 100mill bilder.
Har også vært inne på den siden for en stund siden, og mener også å huske at det var imponerende mange språk å velge mellom, samt apper og alt mulig annet man kunne laste ned.

Så vidt jeg kan huske av det jeg leste om Myheritage ble det startet som et lite prosjekt av en fyr i Israel som var spesielt interessert i slektsforskning, og har siden kjøpt opp omtrent alt som har med dette å gjøre, og har fått inn store mengder med kapital opp igjennom årene, og er nå nærmest enerådende innen den nisjen.

Jeg pleier å si at det er liten vits i forsøke å konkurrere med Facebook, som det stadig virker som om det er mange på forumet her som drømmer om, da prinsippet om at "if you build it, they will come" ikke fungerer i praksis.
Du kan ha en nettside som er hundre ganger bedre enn konkurrentens, med det er ikke dermed sagt at du får noen brukere.
Som en generell regel er det bedre å komme inn i en lite utnyttet nisje enn å forsøke å konkurrere med enorme og veletablerte selskaper som har omtrent hele markedet.

Det er vel også slik at selv om man har en del data (altså informasjon om slektstrær og slikt) så utgjør det etter min mening noe sånt som en promille av det totale prosjektet, og det vanskelige er å lage noe som er brukervennlig og utnytter de dataene på en god måte, og det aller vanskeligste blir å få de brukerne som er interessert i slikt til å bruke tjenesten, og det siste punktet vil koste en god del penger, noe som gjør at fallhøyden blir formidabel, dersom man selvfølgelig ikke bare ønsker å lage en nettside for morro skyld og tilby den gratis til de som måtte klare å finne den, og det er selvfølgelig en mulighet, men sannsynligvis ikke det du ser for deg så vidt jeg kan forstå av innlegget ditt.

På den andre siden er alt mulig, og det er bare å prøve det!

PS. Når det kommer til feilkilder i søk, så dette er helt vanlig. Det er faktisk enklere å lage ett søk som søker kun etter de dataene man taster inn, men de aller fleste gjør det slik at alt som kan ligne, som i det søket du beskriver sannsynligvis er likheten i etternavnet, også vises i et slikt søk, ettersom det kanskje kan være interessant for brukeren.
Når jeg søker på Statoil på Google så får jeg opp rundt 15mill treff, det er lite sannsynlig at alle disse er Statoil, men 99.99% av de er sider som inneholder ordet Statoil, slik som artikler, rapporter og alt mulig annet. Kjefter jeg på Google av den grunn, njet, fordi dette er slik søk normalt lages, med romslige grenser, og det samme gjelder for de sosiale nettverkene, som for eksempel Myheritage som viser personer som kanskje, skulle, vissomattedersomatte være relatert til navnet det søkes på.

Sist redigert:

mr2i

New Member
Godt svar.

Du har rett i det du skriver.
Myheritage er veldig godt utbredt, kjent, og lett å finne.

Dessverre oppdager 100% av alle kundene problemer med stedet. Noe forumet kan vise ganske tydelig.

Metoden jeg har tenkt å bruke er helt annerledes enn hva som finnes på markedet.
Lett å si, og Video2000 var bedre enn VHS osv..
Men jeg tror at gjengen som driver med dette bryr seg mer om kvaliteten enn kvantiteten. I hvertfall snakker jeg for meg selv.

Per nå har jeg 105.000 treff på tilsvarende personer jeg har i mitt slektstre. Og jeg må klikke 2 ganger PÅ HVER AV DE... Først for å si at personen er feil eller korrekt. Så for å bekrefte at jeg faktisk mener det er feil eller korrekt person.
Det er 210.000(!!!) klikk for å bekrefte de 23.000 personene jeg har i mitt tre.
Det GIDDER jeg faktisk ikke!!

Ikke nok med det: De spør om A = B. Du klikker at det er feil. Og klikker at jeg bekrefter at det er feil. Åsså klarer de faktisk på neste treff å spørre: "Hva med B = A da?" Og så må du klikke enda en gang på å si det er feil.. og bekrefte at jeg sier det er feil.
4 klikk på 1 person i mitt tre. Mot en av de andres tre. Og det kanskje er 4000 personer som har samme person i sitt tre. Det er UENDELIG med klikking!!!

Vedrørende feilkilder i søk:
Med slektsforskning er det heldigvis bare 1 korrekt svar.
Det er 1 dato for fødsel, 1 navn man er døpt som, 1 dato for død og alt der i mellom.
Det finnes ingen graderinger av dette.
Det finnes altså ingen feil kilder. Den er spikret og fastsatt.
Det er videreformidlingen som kan inneholde feil.

Får man et mye bedre produkt, kjører en tid med gratis full aksess for å bygge opp "grunnmuren", kjører korrekt rettet reklame på Facebook, så tror jeg at man får øynene opp for det perfekte redskapet for slektsforskning.

Slik som det er for meg på de stedene jeg er medlem på, er jeg aldri 100 % sikker på at det jeg finner av info er korrekt. Så sent som i går fant jeg 1 person 2 steder i mitt tre. Man kan jo selvfølgelig slå disse navnene sammen til 1 person.. Problemet var at det var 2 ulike mødre. Det går jo ikke!!

Dersom du er en betalende kunde, og finner din slekt, så vil DU vite at resultatene av din jobb er korrekt. Ingen gjetting. Ingen usikkerhet.

Dessuten finnes det som nevnt heller ingen systemer for de som som ikke gidder å lete.
De vil bare ha resultatet på en pdf som de betaler for. Der er min nyhet!

Sist redigert:

Speca

Medlem
Selv bruker jeg ancestry.com. I mine øyne er det den beste i dag (etter å ha vært borti geni og myheritage først). Men den største irritasjonen mer her er at det er så forbannet mye knot å legge inn ekstrainnformasjon, så resultatet mitt har blitt at jeg gjør research i ancestry.com, mens jeg bruker legacy for å legge inn masse info. (Fryktelig mye gedcom frem og tilbake).

Ingen dårlig ide du har, men jeg ville anbefalt deg å stille spørsmål på forumet på disnorge fremfor her inne. Det er folk mye kunnskap der inne, også programmering. Og da kunne man nok i større grad fått ett sluttprodukt som hadde vært knallbra samt at det ville være i samarbeid med dis, noe som man kanskje lettere kunne fått brukere på også.

mr2i

New Member
Selv bruker jeg ancestry.com. I mine øyne er det den beste i dag (etter å ha vært borti geni og myheritage først). Men den største irritasjonen mer her er at det er så forbannet mye knot å legge inn ekstrainnformasjon, så resultatet mitt har blitt at jeg gjør research i ancestry.com, mens jeg bruker legacy for å legge inn masse info. (Fryktelig mye gedcom frem og tilbake).

Ingen dårlig ide du har, men jeg ville anbefalt deg å stille spørsmål på forumet på disnorge fremfor her inne. Det er folk mye kunnskap der inne, også programmering. Og da kunne man nok i større grad fått ett sluttprodukt som hadde vært knallbra samt at det ville være i samarbeid med dis, noe som man kanskje lettere kunne fått brukere på også.

Jeg har vært medlem der. Vært mye og snakket med folkene da jeg lagde et system for å bruke mikrofon for å lese inn kirkebøker, i steden for manuellt å legge dette inn i deres program. Mitt system la det direkte ut på web for andre å søke i.
Men en professor på UiB syntes det ble for enkelt og for usikkert.. så jeg ga F...
I steden for å bruke det som et suplement til det som finnes i dag.
Jeg brukte 10 sekunder per linje i kirkeboka å legge inn, mens man bruker 3-4 minutter per person på måten de bruker i dag. Med noen millioner navn å legge inn.. så...
Men har 10-20 brukere daglig på testsiden enda.. La inn 116000 navn på et par måneder.

DIS-Norge var veldig hypp på prosjektet mitt, og jeg ble tilogmed bedt inn til DIS-Norges hovedkontor for å diskutere det. Men han på UiB ødela hele prosjektet. Hans metode, eller ingen metode.

Norge sier jeg...

Men; Alle variasjoner som finnes i dag er gode på ET område. Alle har sine fordeler.
Jeg blander alle gode sidene sammen, bruker hodet for få rette algoritmene for å finne de rette svarene og lager et produkt som alle kommer til å bruke. Ikke bare de som driver aktivt med slektsforskning, men også de som ikke gidder.

Jeg trenger bare noen som KAN java, og KAN php/mysql...

Sist redigert:

Mortenxx

Medlem
Du har fresk innstilling til dette her Mr2i, så det kan kanskje være verd å satse på dette. Det er ikke noe som er mer frustrerende enn tjenester som ikke virker godt.

Jeg kikket på noen av beskrivelsene dine, bl.a. det med 105.000 treff som krevde 210.000 klikk. Finnes det ikke noen tricks for å avgrense søkeresultater (antall treff), slik som man har i Google?

Søk på Ola Nordmann født 1800 kan bruke plusstegn +Ola+Nordmann+1800 for å avgrense til søk som inneholder alle 3 betingelsene. Enkelte andre logiske og matematiske "operators" kan også brukes, men jeg bruker sjelden slike teknikker i søk. Operators er altså AND OR XOR NOT osv., men de ulike språkene erstatter disse ordene med ulike tegn. Jeg kan prøve å spore opp en liste over slike tegn hvis jeg vet at de virker? Test et søk i databasen som irriterer deg og forsøk om slike tegn virker?

Den motsatte teknikken for å få flere søketreff er å bruke "Joker-tegn", altså * og ?. Jeg vet ikke om denne muligheten finnes i Google, men den har ihvertfall vært alminnelig brukt i databaser tidligere.

EDIT:
Her er forresten en liste over Logical Operators i PHP
PHP: Logical Operators - Manual

Sist redigert:

mr2i

New Member
Du har fresk innstilling til dette her Mr2i, så det kan kanskje være verd å satse på dette. Det er ikke noe som er mer frustrerende enn tjenester som ikke virker godt.

Jeg kikket på noen av beskrivelsene dine, bl.a. det med 105.000 treff som krevde 210.000 klikk. Finnes det ikke noen tricks for å avgrense søkeresultater (antall treff), slik som man har i Google?

Søk på Ola Nordmann født 1800 kan bruke plusstegn +Ola+Nordmann+1800 for å avgrense til søk som inneholder alle 3 betingelsene. Enkelte andre logiske og matematiske "operators" kan også brukes, men jeg bruker sjelden slike teknikker i søk. Operators er altså AND OR XOR NOT osv., men de ulike språkene erstatter disse ordene med ulike tegn. Jeg kan prøve å spore opp en liste over slike tegn hvis jeg vet at de virker? Test et søk i databasen som irriterer deg og forsøk om slike tegn virker?

Den motsatte teknikken for å få flere søketreff er å bruke "Joker-tegn", altså * og ?. Jeg vet ikke om denne muligheten finnes i Google, men den har ihvertfall vært alminnelig brukt i databaser tidligere.

Ja, jeg kan det meste om de ulike metodene for søking. Jeg begynte med data i 1981, og før det hele Sinclair, Commodore, Vic og det meste av oppbyggingen av begrepet PC. Har programmert Cobol, Fortran, C++, VC og VB. Jeg gjennomførte hvert års pensum på 2 mnd, og tok over som hjelpelærer resten av skoleåret. Har vært dataguru siden 1983 og har levd av det siden. :)

Men det er håpløst å søke etter enkeltnavn på den måten. Da må man skrive alle navnene man har i slektstreet for å finne etterkommere eller forfedre. Nytter ikke det heller.

Man MÅ gjøre det sånn at man leter ikke etter navn, men etter savnede aner/etterkommere til allerede eksisterende tre.

Sist redigert:

adeneo

Medlem
Med din ekspertise i programmering, og da særlig i C, så kan jeg ikke skjønne hva du skal med programmerere.
Med din unike evne til å lære så lærer du deg PHP og Java på en fjorten dagers tid, da syntaksen er så å si helt lik som C, det vanskeligste er løselige variabler og noe annerledes scope, noe som du burde ha oversikt over på en ukes tid.

Vedrørende løsningen din for å lese inn data med en mikrofon så anbefaler jeg at du kontakter Google, de har brukt milliarder av kroner over de siste 3-4 årene på å perfeksjonere sitt stemmegjenkjenningssystem til å kunne klare å oppfatte et helt språk, og er helt sikkert interessert i ditt system.

mr2i

New Member
Med din ekspertise i programmering, og da særlig i C, så kan jeg ikke skjønne hva du skal med programmerere.
Med din unike evne til å lære så lærer du deg PHP og Java på en fjorten dagers tid, da syntaksen er så å si helt lik som C, det vanskeligste er løselige variabler og noe annerledes scope, noe som du burde ha oversikt over på en ukes tid.

Vedrørende løsningen din for å lese inn data med en mikrofon så anbefaler jeg at du kontakter Google, de har brukt milliarder av kroner over de siste 3-4 årene på å perfeksjonere sitt stemmegjenkjenningssystem til å kunne klare å oppfatte et helt språk, og er helt sikkert interessert i ditt system.

Tror du virkelig at 1 enkelt person klarer en sådan oppgave alene, som et selskap som myheritage har over 50 ansatte for å gjøre?

Jeg har dessuten mitt eget selskap med patent i 11 land innen energibesparing på elektriske motorer som tar min hovedtid.

Jeg ønsker derfor å få folk som har dette som et yrke eller er ferdig utdannet til å utvikle et prosjekt for å gå for egen regning. Jeg trenger ikke pengene. Jeg har idéene, og ønsker å dele den med andre som gjerne ønsker en fremtid med det.

Dessuten ønsker jeg å bruke systemet selv som kunde.. :)

mr2i

New Member

Det vil ikke fungere for Google.

Norske egennavn var selvlærende via Dragon Naturally speaking, bruker tysk ordlyd og slettet hele databasen, og lærte Naturally Speaking 1 og 1 navn som da ble lagt inn i databasen som nytt ord i "tysk".
Så lagde jeg php-script som byttet tekstboks til korrekt tekstboks på websiden ettersom man leste navn, dato og sted.

Leste feks:
Ola Henning (vente 1 sekund) Olsen (vente) 10 12 1885 (vente) Oslo (trykket enter for å lagre)

Leste man inn et navn som ikke fantes.. feks Henning i ovenstående eksempel, fikk man opp et spørsmål "Ola ?" Da skrev man bare inn Henning hvor ? var, og så var det navnet lært til ettertiden.

Enkelt.

Sist redigert:

mr2i

New Member
Hehe...

Det var litt over 105.000 smart matcher på Myheritage i går.. Nå 108.836
Det tilsvarer en økning på ca 6000 klikk på 1 døgn... Bare for å holde unna...

Jaja..

mr2i

New Member
109 559 i dag.. :)

Ingen som er interessert i et spennende prosjekt med store muligheter for en godt betalt jobb i fremtiden?

Speca

Medlem
109 559 i dag.. :)

Ingen som er interessert i et spennende prosjekt med store muligheter for en godt betalt jobb i fremtiden?

Interessant tja.. Selvutnevnte guruer er noe jeg ikke helt vet om jeg har lyst til å jobbe med eller for. Den eneste guruen jeg har møtt innenfor IT-bransjen(dog journalist) her i landet var Kai Paulsen.

Topp