Prosjekt: lavkarbomatdotno

glalaksen

Medlem
Abroke: Det der er litt problematisk for meg for jeg har ingen anelse om hva som bra eller for gammelt osv. Tror nok oppsett av side er det jeg kommer til å trenge mest hjelp til.

De siste innleggene her var jo ikke så positive. Det jeg hadde håpet på var å kunne samle inn et par tusen oppskrifter for så å "lansere" siden. Etter det jeg har kommet fram til så kan jeg hente oppskrifter rundt om på verdensvebben da det ikke er copyright på disse.

Dette sto på en av de større nettsidene jeg har vært innom: Det er i utgangspunktet ikke copyright på selve oppskriftene, men derimot på skrivemåte, og kommentarer. Og det er vanlig høflighet å oppgi kilde ved kopiering.

Så må jeg vel innrømme at jeg hadde håpet at jeg skulle få inn oppskrifter med å lokke med premier. Ala "få et lodd pr oppskrift og bli med i trekningen av .... " nye muligheter hver måned og alle som sender inn er også med i års konkurransen der vi trekker ut ....."

Det skjønner jeg ikke var en kanonide? Jeg så på et annet forum med oppskrifter om ei som gikk inn og ville ha inn nye oppskrifter til en bok, og alle som sendte inn fikk et eksemplar av boken oppskriftene skulle pupliseres i.

Tonny:
Personlig så tror jeg ikke ti kroner hadde trigget meg nok til å sende inn en oppskrift og i tillegg måtte jeg vite at den var unik. (det er de vel nesten aldri med mindre du står og utvikler dem selv, og til og med da finnes det sikkert om ikke identiske så tilnærmet like oppskrifter. Tror jeg) Men så skal det sies at det kan godt hende det fungerer, jeg har tatt feil mange ganger før.

glalaksen

Medlem
Så lenge som jeg har bestemt meg for å prøve dette og jeg har domenet. Er neste steg da å finne seg en host? F.eks de som sponser forumet her? og hvis det er neste steg, hva trenger jeg av plass?

Og en ting til ang annonsen din Tonny. Det må jo bli en fryktelig jobb å skulle finne ut om oppskriften er unik eller ikke? Har du et system for det?

zapotek

Medlem
Og en ting til ang annonsen din Tonny. Det må jo bli en fryktelig jobb å skulle finne ut om oppskriften er unik eller ikke? Har du et system for det?

Ta en random setning fra oppskriften og Google:

+"setningen"

Da ser du fort om dette er indeksert tidligere.

glalaksen

Medlem
jeg tenkte ikke på google og copyscape så jo interressant ut. Er det noen som ikke er enig i at jeg kan hente oppskrifter rundt om på nett?

TorsteinO:

Tresifret beløp var bare tull. Det skjønner til og med jeg, men det er jo alltid lov å prøve seg. Jeg har tidligere betalt over sekssifret beløp for nettside som ikke ble særlig bra i det hele tatt og heller aldri helt ferdig.

Men sånn alvorlig, hvis dere stikker fingern i lufta hva tror dere en slik side vil koste. Klar til innlegging av nettsider. Det er det tekniske som er mitt største problem. Har en kjenning som er utdannet innen design etc. men får gjerne et anslag på noe som er ferdig og ready to go.

Ang: hosting. hva trenger jeg til dette prosjektet?

picxx

WF 09
Koster deg $40-$60 pluss evt. kostnader for å utvikle ekstra funksjoner som du gjør på elance eller scriptlance.

Ja, den svære kostanden med hosting kommer jo i tillegg.

Men, tar du kontakt på PM kan jeg gjøre det for 52987.- [uten moms]

typisk

Utvikler
Jeg ville hentet inn oppskriftene på nett fra dette forumet. Lag \ få noen til å lage et program som går igjennom hver typisk de 150 mest populære oppskriftene i hver kategori. Gå gjennom hver enkel oppskrift og skriv litt om, tar maks 3-4 minutter per oppskrift.

glalaksen

Medlem
picxx:

Det jeg lurte på ang. hosting er hva jeg trenger, ikke hva det koster.

elance eller scriptlance. <--- Gresk for meg

Angående tilbudet ditt så virker det meget forlokkende og jeg tror jeg slår til hvis jeg klarer å finne denne pm knappen på tastaturet. Har sett den nevnt flere ganger her inne så jeg finner den nok. Fint hvis du sitter oppe og venter :)

Typisk: Hva skulle programmet gjøre? sortere ut de oppskriftene som er mest populær?

Utrolig bra at dere gidder å poste her. Føler vel at jeg er sånn ca på "tredje år i barnehagen nivå" med spørsmålene mine.

picxx

WF 09
Beklager glalaksen.
Jeg gikk meg litt bort her i alle disse OT innleggene og gikk faktisk utifra at du hadde en god del mer peiling enn jeg nå ser du har.

Er du seriøst intressert i å diskutere et sideoppsett kan du kontakte meg her, så tar vi det derfra:
Kontakt | 3shift Media

p.s. en smått arrogant holdning når man spør etter hjelp på et forum har aldri en særlig positiv virkning på hverken trådens utvikling eller hvordan andre medlemmer oppfatter deg ;)

Hvor mye penger du legger i dette har noe å si i hva du får ut av det.

I første om gang vil du ikke trenge en spesielt god host, jeg ville gått for noe av det billigste jeg kunne finne i første om gang. Det viktigste bør være at de er til å stole på, gjerne at de er norske og det noen av et krav med å være webhotellet har mysql.

Det er nok noen script som kan gjøre kommer ferdig ut av boksen. Men kjenner ikke til noen. En i det er å finne et script som gjøre noe av det du ser etter men som kanskje ikke er laget for oppskrifter, men som kan gjøres om. Det vil nok igjen ikke være noe lett oppgave for en som ikke har jobbet noe særlig med dette før.. Eksempel vil være et script for filmdatabase.

En fiks ferdig side vil nok komme på rundt 40.000,-(et wordpress theme vil være vesentlig billigere) kommer selvfølgelig ann på hva du ønsker at den skal inneholde. Om du får noen til å gjøre dette for deg er det viktig at du vet så nøyaktig som mulig hva du ønsker at slutt resultatet skal bli. Da er det en god idee å finne noe som du liker godt å ta utgangspunktet idag.

Det vil nok være mulig å få noen til å legge inn oppskrifter når siden begynner å bli stor. Men så er det det å få siden stor som er det den største utfordringen.

Når det kommer til oppskrifter er det ikke noe problem om du skriver dem om med dine egne ord, og tar inspirasjon fra andre steder. Det som vil være en gode å få så gode bilder som overhode mulig. Så om du lager noen av oppskriftene selv og tar bilder av de du har laget vil det helt klart være det beste :)

Om du vil gå for en enklere løsning som ikke blir en hel portal er det mulig å lage en blogg.

glalaksen

Medlem
Ser at det er mye å tenke gjennom. Sitter og finleser inne på forumet her, men veldig mye er nokså uforståelig ja.

Når siden først skal lages så vil jeg ha den så proff som mulig. Det må være et mål. Tror det blir enklere å trekke til seg annonsører hvis produktet er ordentlig bra.

glalaksen

Medlem
Bilder kan jeg vel ikke hente hoa andre? Da ber jeg vel om bråk uten tillatelse, eller kan jeg bruke et bilde og oppgi kilde e.l.?

Topp