Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Produkter fra Alibaba

malta

Medlem
Er det noen her som har erfaring me import av produkter via Alibaba til Norge?

Jeg kunne godt tenke meg å gjøre det samme, bare at til Malta...

noen som kunne tenke seg å dele sine erfaringer og tips om produkter? send meg i såfall gjerne en pm eller e-post :)

Jon
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Alibaba useriøs? Hvorfor mener du det? Alibaba er jo bare en portal der vanvittig mange forskjellige selgere/agenter/produsenter tilbyr varer, alibaba har såvidt jeg har skjønt ingenting med selve overføringene av varer/penger å gjøre. Tenk på det som en slags finn.no: noen leverandører er useriøse, men de fleste er helt normale og seriøse og gjør sitt beste for å levere som avtalt
 
Sist redigert:

Bransje

DaddyO
Jeg har brukt alibaba og importert, mest større ting f.eks storkjøkken utstyr og div større maskinerier. Fungerer fint. Hold deg unna tilbud som er for gode.. f.eks på brukte laptopper osv.. Jeg har folk i kina som kan sjekke bedrifter etc.
 

MobyDick

New Member
nei vet jo at ikke alibaba handler direkte med kunder, men veeeldig mange der er scammers. de fleste holder til i sør- og øst-kina (shenzhen, fujian, guangdong) etc og vil kun bruke western union. skal man handle fra kina bør man i det minste få inspisert fabrikken først.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er heller ikke nødvendig å inspisere noen fabrikk - jeg har ihvertfall aldri gjort det og bestiller ca. 2x en container årlig. Noen få leverandører, og jeg har sagt nei til en del forhandlere der. Sunn fornuft gjelder uansett hvor og når.
Har du handlet gjennom alibaba selv, mobydick?
 

MobyDick

New Member
aldri handlet. browset mye, men har vært så useriøst at det aldri har blitt noen handel... bare mas om forskuddsbetaling med western union osv. skal ha 100 dollar for å sende en vareprøve, i det hele tatt. ville aldri kjøpt feks kinesiske mp3-spillere uten å ha brukt de et halvt års tid først for eksempel.

skal jeg kjøpe noe fra kina blir det heller et stort parti, og da ville jeg heller handlet direkte gjennom kontakter. Men det er ikke dermed sagt at det ikke finnes seriøse folk på alibaba. for min del blir det bare alt for riskikabelt.
 
Som det blir sagt er Alibaba en portal, hvor det er både seriøse og useriøse aktører. Jeg vil anbefale alle som handler der og forsåvit andre steder hvor man ikke kjenner den andre parten godt å bruke en escrowtjeneste. Ønsker ikke leverandøren å bruke dette er det alltid mange andre alternativer å velge mellom.

Jeg har ikke hatt noe problemer med Alibaba som platform. Å si at Alibaba er useriøse ville vært som å si at Finn.no er useriøse fordi det av og til er personer som misbruker tjenesten.
 
Prøv heller Ali Express på alibaba. Det fungerer veldig bra.

Aliexpress drives av alibaba, og du vil finne mange av de samme aktørene begge steder. Det som er den største forskjellen er at du ofte vil få en mye bedre pris på alibaba ettersom det er flere produsenter der. Og på Aliexpress vil du få en fastpris av og til med frakt ink. og hovedsakelig fra forhandlere og ikke direkte fra produsent. Hvilken pris du greier å oppnå på alibaba avhenger selvfølgelig på antall, kvalitet, frakt osv.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Er jo ikke rart at de krever forskuddsbetaling (men akkurat WU bør man jo unngå), hvordan skal de ellers vite at de faktisk FÅR betaling, og skal de vite at DU er seriøs, og ikke bare en som vil ha en gratis MP3-spiller, Mobydick? Syns det kom mye tull og pisspreik fra deg her nå, spesielt når du kaller hele siden useriøs og at den bør unngås, på tross av at du faktisk aldri har handla med noen derfra selv.
 

MobyDick

New Member
haha, slapp av a. å kalle andres meninger for pisspreik burde du holde deg for god for. jeg har aldri snakket om gratis produkter. sier at de krever latterlige priser for vareprøver. de burde sende de ut til litt over kostpris, mye større sjans for at folk kommer tilbake hvis man får en rimelig vareprøve, og det vil de også tjene på i lengden.

merkelig hvor personlig du tar kritikk mot alibaba. siden er sikkert fin den, men må kunne kalles useriøs når veldig mange brukere der bevisst går inn for å lure folk. det er helt irrelevant hvorvidt alibaba.com i seg selv er seriøs; det er selgerne som faktisk er der man bør bedømme den ut ifra. og jo, jeg ville absolutt kalt finn.no useriøs hvis flesteparten av selgerne hadde ugler i mosen og det fantes tusenvis av artikler som advarer mot å handle der. finn.nos intensjoner hadde betydd lite i så måte. nå skal det sies at det ble bedre etter at et litt sikrere betalingssystem ble innført.

jeg mener uansett at det finnes bedre steder å handle enn alibaba.com. og at jeg ikke har handlet der er ikke et argument for at jeg ikke vet hvordan mange opptrer der, jeg har vært i kontakt med flere, men det kommet tydelig fram at det ikke var en ærlig person på andre siden hver gang. dessuten har kjenner jeg agenter i Yi´wu (verdens største "flee market") jeg eventuelt bruker hvis jeg skal handle fra Kina.
 

hansson

Langveisfarende
Har god erfaring med kinesiske leverandører via Alibaba. Holder det de lover, kommuniserer utmerket på engelsk og forskuddsbetaling ble gjort via bank. De sendte foto av varene når de var produsert, osv. Men sikkert mye forskjellig å støte på, så sjekk mange leverandører, se på nettsidene deres, osv.
 

MobyDick

New Member
Torstein: hvis du ikke tåler at folk har andre meninger enn deg selv, så er nok ikke internett stedet å være :D
 
Topp