Problemer med å komme på nett etter virusangrep

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Sjansen for å få virus o.l in the first place er minimal med Mac i forhold til Windows.

Er visst et virusprogram til Mac også - men kjenner ingen som har kjøpt det. Behovet er liksom ikke helt der.

zapotek

Medlem
Det er vel bare brannmurinnstillingene på Avast som er endret (slik feilmeldingen antyder). Se på innstillingene til brannmuren, eller enda enklere tilbakestill disse så får du det nok til å fungere.

Keanu

Geek
Jeg har sett lignende problem før, etter å ha fjernet trojan fra en maskin. Noen trojaner setter opp proxy i browseren, som kjører all trafikk i browseren gjennom et program trojanen har installert. Problemet er at når antivirus tar knekken på dette programmet, og browseren fortsatt har proxy installert, vil du få feilmelding i browseren.

Kan løses ved å fjerne proxy (må da vite hvilken browser du bruker), avinstaller og installer browser på nytt. For å teste om dette er tilfelle, kan du også kjøre et command-vindu (cmd i run) og prøve "ping vg.no". Om dette fungerer, er det proxy satt i browseren som er problemet. Noe annet du kan kjøpt prøve er å installere en browser du ikke har på maskinen via minnepenn (chrome, safari, firefox, opera) og se om den fungerer. Hvis den gjør det er det også et tegn på at browseren har fått satt opp en proxy.

Om ping via cmd eller annen browser derimot ikke fungerer, kan det være et problem med nettverkstilkoblingene eller proxy satt i selve windows. Ta å sjekk hvilken ip-adresse du har (cmd->ipconfig) og om dette stemmer med forventet resultat (gjerne 192.168.1.101 eller lignende).

Merk når man har en infisert maskin kan man ikke være helt sikker på at det er "clean" uten et total formatering. Anti-virus-programmet kan være infisert/lurt av viruset, spesielt om det ble installert i etterkant av at man er angrepet.

Håper det kan være til litt hjelp.

Sjefskoder

Sjefskoder
Sjansen for å få virus o.l in the first place er minimal med Mac i forhold til Windows..

Ei vennine av meg fikk faktisk virus på mac'n sin..

Fikk et "hikke"-virus..
En textfil med noen punktum..
Denne textfilen kopierte seg selv og la seg overalt på pc'n der det var ledig plass..
Før du visste ordet av det var harddisken full og hun fikk ikke gjort noen ting på den..
Gikk så og leverte den til epplehuset, med et lite håp, men de konkluderte med at hun måtte formatere harddisken sin og all data var tapt for alltid..

Ville bare nevne dette siden alle mac'ere er "untouchable" :p

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Aldri påstått macere er "untouchable" - men det er morsomt at du kan snakke om en vennine som fikk virus på Macen som om det skulle være en fjern vandrehistorie :) Jeg kan vel remse opp omtrent alle jeg kjenner med Windows med virus! :D

Sjefskoder

Sjefskoder
Selv kjører jeg ikke windows på mine maskiner..
Siden '98-der-omkring, gikk jeg over til Linux og har ikke hatt virus siden den gang ;)

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Hvorfor må alltid mac'ere komme med besserwissen om "kjøp Mac, du vil aldri mer ha problemer med å få dame og virus"? Sorry for avsporingen.

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Dreier denne tråden seg om IT-erfaringer? Eller om et konkret problem for en windows-bruker?

Kenneth Dreyer

Well-Known Member
Slik ser jeg situasjonen:

TS står på gata og skal klatre opp et stort bygg. Han prøver å klatre opp veggen. Alle sammen sitter å gir tips til hva slags tau og klatresko han skal bruke.

Jeg kommer inn og forteller han at det er en heis på andre siden av bygget.

Alle klatrerne blir fly forbannet på rådet mitt - for det er ikke konkret nok (selv om sluttresultatet er det samme - han når toppen).

Konklusjon: Dere kan klatre, så tar jeg heisen.

(Melder meg herved ut av tråden, i tilfelle det er flere klatrere som vil kalle meg bess... hva nå enn det ordet jeg ikke gidder å scrolle opp for å se var).

rune69

Gjerrigknarken sjøl
Medlem av ledelsen
Spørsmålet er vel heller om en windowsbruker er interessert i å høre "jeg kan ikke hjelpe deg, kjøp heller mac" når man står fast med et windowsrelatert problem. Da trenger man ikke "hjelp" av besserwissere (se gjerne Bedreviter - Wikipedia for en fantastisk forklaring).

neXon

Medlem
Har du navnet på Trojanen du fikk? alt blir mye enklere da

Dette ville jeg ha prøvd om jeg var deg:
- Installere SP3 på nytt
- Avinstallere nettverksdriverene, og finne de siste drivere på nettet.
- Kjøre gjennom maskinen med Malwarebytes og Combofix
- Fjerne Avast, og evt installere AVG
- Deaktiver brannmur (kun for test)
- Gå gjennom Tjenester/Services, og se etter problemer...Sjekk Wired / Wireless
- Installere siste versjon av internett explorer
- Prøve å sette fast IP/DNS instillinger
- Installere Ccleaner og kjøre en register fix.
- Ring Microsoft tekniske support på tlf 23 500 500 (Tror de har egen egen virus avdeling - gratis)

Håper det ordner seg :)

Topp