Msites Ltd
Livsnyter
8000 EUR høres for meg helt ekstremt billig ut. Jeg vil tro prisen vil ligge på minst det dobbelte pr/magasin. Minst. Et sted rundt 15-20 kr pr/trykk vil jeg tro er realistisk uten at jeg har sjekket tallene for grundig. I tillegg kommer selvsagt frakt av magasinene ut til forbruker, og da snakker vi antagelig minst rundt 30-40 kr pr/magasin. MINST. I tillegg kommer selvsagt andre kostnader, som betaling av de som skal skrive artiklene, bilder, evt annonsering, osv. I snitt vil jeg anta at prisen pr magasin vil ligge rundt 100 kr.
Så. Har du 1 million tilgjengelig til dette, unge mann?
Nå er du ute på ville veier her PAJ! Jeg forstår at du aldri har laget noe magasin når du begynner å snakke om 1 million ;-)
Trykk av et magasin i A4 format, 10K eksemplarer, 64 + 4 sider, 4/4 farger, 80g papir og 200g cover ligger på snaue 40K, ferdig levert en adresse i f.eks Oslo. Magasinet er da limfrest.
Nå skulle vår unge magasingründer her ha det i A5 av en eller annen grunn, så han kan sikkert klare å få det til rundt 28-29K som er prisen på 5000 eks. i A4.
Distribusjon av et slikt magasin vil ligge på ca halvparten av ditt anslag ved sending til enkeltpersoner.
Skal han distribuere det i et begrenset geografisk område og som et gratismagasin kasn han gjøre mye av jobben selv.
Hvis man får løst distribusjonsutfordringen, så gjenstår det fremdeles to store oppgaver. Lage 30-40 sider med godt og interessant innhold, samt å selge inn nok annonser.
Det er ingen umulig oppgave å lage et magasin, men det krever enormt med jobb - og at man holder deadline!!!