Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Priser på magasiner!

Msites Ltd

Livsnyter
8000 EUR høres for meg helt ekstremt billig ut. Jeg vil tro prisen vil ligge på minst det dobbelte pr/magasin. Minst. Et sted rundt 15-20 kr pr/trykk vil jeg tro er realistisk uten at jeg har sjekket tallene for grundig. I tillegg kommer selvsagt frakt av magasinene ut til forbruker, og da snakker vi antagelig minst rundt 30-40 kr pr/magasin. MINST. I tillegg kommer selvsagt andre kostnader, som betaling av de som skal skrive artiklene, bilder, evt annonsering, osv. I snitt vil jeg anta at prisen pr magasin vil ligge rundt 100 kr.

Så. Har du 1 million tilgjengelig til dette, unge mann? :)

Nå er du ute på ville veier her PAJ! Jeg forstår at du aldri har laget noe magasin når du begynner å snakke om 1 million ;-)

Trykk av et magasin i A4 format, 10K eksemplarer, 64 + 4 sider, 4/4 farger, 80g papir og 200g cover ligger på snaue 40K, ferdig levert en adresse i f.eks Oslo. Magasinet er da limfrest.

Nå skulle vår unge magasingründer her ha det i A5 av en eller annen grunn, så han kan sikkert klare å få det til rundt 28-29K som er prisen på 5000 eks. i A4.

Distribusjon av et slikt magasin vil ligge på ca halvparten av ditt anslag ved sending til enkeltpersoner.

Skal han distribuere det i et begrenset geografisk område og som et gratismagasin kasn han gjøre mye av jobben selv.

Hvis man får løst distribusjonsutfordringen, så gjenstår det fremdeles to store oppgaver. Lage 30-40 sider med godt og interessant innhold, samt å selge inn nok annonser.

Det er ingen umulig oppgave å lage et magasin, men det krever enormt med jobb - og at man holder deadline!!!
 

TorsteinO

Art Director & grunder
@peterandrej - tja... et par relevante tilbud jeg husker/fant her på rappen:

- et på 87000kr (mener det var ink. frakt levert adresse i oslo) for 50000 ex 48+4 sider,

- et jeg ikke har liggende her, men mener å huske var vel på ca $10-11000 for 10000ex og 64 sider, pluss frakt

begge disse er da utenlandske trykkerier, det første er et i estland som trykker veldig mye av bladene som er på det norske markedet og som jeg har brukt mye, det andre mener jeg er i kina (så der vil det jo bli både lang leveringstid pga frakt, og selvsagt høyere fraktkostnader) men som jeg ikke tok sjansen på å bruke

Så prisene på trykk pr magasin er ikke så gærne når du kommer opp i femsifra opplagstall, men ved lave opplag blir det MYE dyrere. En liten 12-sider jeg akkurat har gjort ferdig skal de f.ex. bare ha 100 ex av, så da blir det plutselig 30 kr pr blekke for trykken, og skulle de hatt 64 sider på den kunne du nok i stor grad bare ha ganget opp den kostnaden helt rett fram. Et større opplag ville derimot ikke ha økt prisen på langt nær like mye.
 

Msites Ltd

Livsnyter
@peterandrej - tja... et par relevante tilbud jeg husker/fant her på rappen:

- et på 87000kr (mener det var ink. frakt levert adresse i oslo) for 50000 ex 48+4 sider,

- et jeg ikke har liggende her, men mener å huske var vel på ca $10-11000 for 10000ex og 64 sider, pluss frakt

begge disse er da utenlandske trykkerier, det første er et i estland som trykker veldig mye av bladene som er på det norske markedet og som jeg har brukt mye, det andre mener jeg er i kina (så der vil det jo bli både lang leveringstid pga frakt, og selvsagt høyere fraktkostnader) men som jeg ikke tok sjansen på å bruke

Så prisene på trykk pr magasin er ikke så gærne når du kommer opp i femsifra opplagstall, men ved lave opplag blir det MYE dyrere. En liten 12-sider jeg akkurat har gjort ferdig skal de f.ex. bare ha 100 ex av, så da blir det plutselig 30 kr pr blekke for trykken, og skulle de hatt 64 sider på den kunne du nok i stor grad bare ha ganget opp den kostnaden helt rett fram. Et større opplag ville derimot ikke ha økt prisen på langt nær like mye.

Mine tall er nok fra det samme estiske trykkeriet Torstein ;-) Og, de er fra sist år...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Som sagt hadde jeg ikke sjekket prisene så voldsomt. Jeg anslo prisen pr stk til 15-20 kr, noe som sikkert kan være litt høyt.

Ag distribusjon så er det dyrt, Msites. Post er dyrt. Og du må jo regne inn pakking og noe å pakke magasinene i, adresselapper, osv osv. At det kan komme opp i 50 kr pr magasin tror jeg faktisk er realistisk. Så ganger du ti tusen med femti..

Men du har rett i at jeg aldri har gitt ut noen magasiner. Jeg har imidlertid jobbet litt med bøker, og der er en trykkepris på ca 25-30 kr pr bok ikke så gærnt, pluss en femtilapp i distribusjon pr bok.
 

dala

New Member
@peterandrej - tja... et par relevante tilbud jeg husker/fant her på rappen:

- et på 87000kr (mener det var ink. frakt levert adresse i oslo) for 50000 ex 48+4 sider,

- et jeg ikke har liggende her, men mener å huske var vel på ca $10-11000 for 10000ex og 64 sider, pluss frakt

begge disse er da utenlandske trykkerier

For store opplage kan det nok ofte lønne seg å trykke i utlandet (men "store" er jo et relativet begrep.)
Her er et norsk trykkeri med priser online.
HTML:
<a href="http://www.trykk24.no/trykkeri/calculator">trykkeri trykk24.no</a>
For 10.000 A5 hefter, 64 sider fullarge får jeg opp prisen Kr. 81000 (+mva). Dette er falset og stiftet. (72.000 (+mva) for kun trykket.)
For limfres fikk jeg endel mer, men det er sikkert andre som kan gjøre limfresjobben billigere.

Men, igjen, denne jobben kan sikkert gjø, jares billigere i utlandet
 

Msites Ltd

Livsnyter
Som sagt hadde jeg ikke sjekket prisene så voldsomt. Jeg anslo prisen pr stk til 15-20 kr, noe som sikkert kan være litt høyt.

Ag distribusjon så er det dyrt, Msites. Post er dyrt. Og du må jo regne inn pakking og noe å pakke magasinene i, adresselapper, osv osv. At det kan komme opp i 50 kr pr magasin tror jeg faktisk er realistisk. Så ganger du ti tusen med femti..

Men du har rett i at jeg aldri har gitt ut noen magasiner. Jeg har imidlertid jobbet litt med bøker, og der er en trykkepris på ca 25-30 kr pr bok ikke så gærnt, pluss en femtilapp i distribusjon pr bok.

Jeg har de siste årene jobbet litt med å prosjektere noen magasiner i denne størrelsesorden, og hvis mitt minne ikke spiller meg et puss så mener jeg at vi fant ut av at vi kunne distribuere for 14-18 NOK

Plastpakking og merking av magasinene vil ha en makskostnad på ca 1-2 NOK pr magasin.
 

Steve Cash

Medlem
Her er et norsk trykkeri med priser online.
HTML:
<a href="http://www.trykk24.no/trykkeri/calculator">trykkeri trykk24.no</a>
Det kan gjøres billigere i Norge også. Jeg la inn det næreste jeg kom i størrelse og papirkvalitet for en fagbok jeg var med på å lage i fjor, 164 sider pluss omslag i A5, jeg mener vi bare betalte litt over halvparten av det dette trykkeriet skal ha. (Det er mulig vi brukte 80 g papir, her er 90 det minste.) Dette ser rett og slett dyrt ut.
 

TorsteinO

Art Director & grunder
yep, plasting/merking/frakt blir naturligvis også mye billigere når man gjør det i større opplag

@steve cash: yep, som sagt - trykk24/copyco bruker digitaltrykk, som i praksis funker veldig likt som en fargekopimaskin. Det er da null oppstartskostnader til det tekniske (men trykkeriet kan jo ville ha noe allikevel), men til gjengjeld er det høyere kost pr ex. Så veldig fint til små opplag.

Skal du trykke større opplag (la oss si... 4-5000) er det først offset (gjerne på ark) som gjelder, da koster det mye for de første eksemplarene, men veldig lite etterhvert, og for de aller største opplagene (aviser) er det rotasjonstrykk som er tingen, men til gjengjeld kan ikke rotasjonstrykk ta de alle papirkvalitetene som arkoffset kan.
 

Steve Cash

Medlem
Hmm, ok, jeg skal ikke bruke resten av påsken til å motsi deg, TorsteinO, jeg er ingen fagmann på det trykketekniske, det var innholdet jeg jobbet med. Dessuten er det knallfint vær, la oss heller gå en tur ut! :)

Men det var to små opplag vi trykket, den ene på 1000 og det andre på 550, fagbøker i smale temaer går gjerne ikke i stort. Og jeg er rimelig sikker på at det ikke ble brukt offset, men digitaltrykk. Vi betalte 20-30 kroner boka mener jeg å huske, jeg sitter ikke med fakturaen her. Kalkulatoren til trykk24 sa kr 58 eks. mva. Men jeg vet jo ikke om kvaliteten er helt sammenlignbar.

Edit: Jeg resjekket kalkulatoren nå. For 1000 eks. i A5: 58000 eks. mva, 73000 inkl mva.
 
Sist redigert:

Steve Cash

Medlem
Jeg får korrigere meg selv litt. Prisen var rundt 40 kroner boka har jeg funnet ut. Altså ikke riktig som billig som jeg påstod, men likevel en god del under det andre eksemplet. (Hvor mye det har steget på ett år vil jeg finne ut over påske, da det skal trykkes en ny utgave.)
 
Sist redigert:
Topp