Postloven

Kassimaja

Geocacher
Postlovens § 12 sier som følger:

§ 12. Postlegging i utlandet

Når en internasjonal overenskomst Norge er tilsluttet gir anledning til det, kan postoperatør nekte å formidle postsendinger som sender bosatt i dets territorium postlegger eller lar postlegge i utlandet med formål å oppnå rimeligere portobetingelser. Dette gjelder også når postsendingene er produsert i utlandet.

Departementet kan gi nærmere forskrift.

Hva menes med dette og hvordan kan man holde seg på trygg avstand hvis man planlegger utsending av post til norske kunder fra utlandet.

Kassimaja

Geocacher
Og da til spørsmål nr. 2: Hvordan kan jeg unngå at posten nekter å levere ut forsendelser sendt fra utlandet. Må jeg opprette et eget firma i avsenderlandet ellerholder det å ha en avtale med et firma.

Jeg finner veldig lite informasjon om loven på nettet, detkan nesten virke som om ingen har forsøkt å komme seg rundt eller blitt tatt for å gjøre det.

picxx

WF 09
Hva menes med dette og hvordan kan man holde seg på trygg avstand hvis man planlegger utsending av post til norske kunder fra utlandet.

Nå er ikke jeg så flink til å definere lovtekster, men jeg tror det betyr at om du f.eks. sender masseutsendelser av reklame til norge fra sverige, som kun tar 50 øre for sine sendinger til norge (i gitt tilfelle), kan postvesenet i norge nekte å ekspedere disse sendingene ettersom den samme tjenesten koster 5 kroner i norge.

Såhvidt jeg vet er det alltid dyrere å sende post fra et annet land til norge (kontra innenlands i norge), så denne loven er nok ikke noe som vil gjøre seg gjeldende.

Kassimaja

Geocacher
I enkelte land er det biilligere å sende brev ut av landet enn å sende det samme brevet innenlands. Når prisene i tillegg kun er en brøkdel av hva de er i Norge ser jeg meg rundt etter muligheter for å si det sånn.

picxx

WF 09
I enkelte land er det biilligere å sende brev ut av landet enn å sende det samme brevet innenlands. Når prisene i tillegg kun er en brøkdel av hva de er i Norge ser jeg meg rundt etter muligheter for å si det sånn.

Vel, det vel da i ditt tilfelle du får denne loven tredd nedover hue.
Du skal ikke få ting billigere enn i norge om du bor i norge vettu...det er opplest og vedtatt det.

onlyme

New Member
Det som menes med loven er at et norsk firma ikke skal sende all posten sin til utlandet før den samme posten sendes tilbake til norske mottakere for å spare penger. Dette ville jo vært helt uholbart for posten.

picxx

WF 09
Det som menes med loven er at et norsk firma ikke skal sende all posten sin til utlandet før den samme posten sendes tilbake til norske mottakere for å spare penger. Dette ville jo vært helt uholbart for posten.

Det som menes er at en person bosatt i norge ikke skal bruke posttjenester servert fra et annet land som i sum blir billigere enn det å benytte seg av nasjonale tjenester.

Hvordan kan man sende post fra norge, ut av norge, tilbake til norge og få det billigere enn om man sender nasjonalt?

Anders

Medlem
For et stort firma. f.eks. Telenor kan det godt hende at det lønner seg å printe å sende fakturaer fra Sverige. Ønsker posten Norge å motvirke dette her kan de enten senke prisen, eller øke prisen til det svenske postverket for å sende brev til Norge.

Ved å få innført en slik lov er en feig!

picxx

WF 09
For et stort firma. f.eks. Telenor kan det godt hende at det lønner seg å printe å sende fakturaer fra Sverige.

Ja, det er jo teoretisk mulig.
I praksis blir det staten som forsøker å svindle staten bare fordi det sitter forskjellige topper på forskjellige plasser... så det vil være viktig med slike lover som rammer de små og er laget for å vise makt... :confused::rolleyes:

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Det var noen selskaper som tilbød utsending av fra norske selskaper med porto fra Tsjekkia. Prisen var vel 1-2 kroner....

Problemet her var vel post-avtalen mellom land, der mottakerlandene kun får dekket en brøkdel av sine utgifter. Når det så spekuleres i dette, kommer lovendringene.

På samme måte sendte en dansk kjøttprodusent salt fra Norge til Danmark, puttet saltet inn i pølsa si, og fikk eksportert den til Norge avgiftsfritt fordi det var en norsk vare bearbeidet i utlandet. Gilde fikk stoppet dette, og nå får man bare avgiftsfritak for den del av innholdet som stammer fra Norge.

onlyme

New Member
Det som menes er at en person bosatt i norge ikke skal bruke posttjenester servert fra et annet land som i sum blir billigere enn det å benytte seg av nasjonale tjenester.

Hvordan kan man sende post fra norge, ut av norge, tilbake til norge og få det billigere enn om man sender nasjonalt?

En norsk bedrift som skal sende ut 30.000 brev sender dette som en pakke til et lavkostland for så å sende 30.000 brev enkeltvis tilbake til Norge.

Så enkelt er det i teorien å spare store beløp i porto.

Topp