Kjør på med mac kenneth, jeg bytta for snart 3 år siden, og uten tvil:
produktiviteten gikk rett opp.
Hvorfor? Jeg slipper å krangle med maskina for at den skal funke, virus finnes visstnok, men når jeg la inn et virusprogram for en måneds tid siden, etter å ha kjørt i over to og et halvt år uten, så fant det ingenting. Det sier vel ganske mye.
Ja, du bør kjøre litt vedlikehold, men veldig mye av dette skjer faktisk helt automatisk og du trenger ikke å tenke på det. Andre ting finnes det fine løsninger på så du slipper å tenke på det mer enn en gang.
Det er et og annet som har vært litt knot, sant nok: Adlink bruker (brukte ihvertfall, er en stund siden jeg har brukt dem) et møkkainterface som bare godtar internet explorer, og jeg skulle gjerne ha kunnet bruke mamut datax, men det finnes bare til windows (nå ser det jo ut til å ha kommet flere gode webbaserte løsninger, så da er jo problemet løst okke som). Jeg har en såpass gammel maskin at jeg har måttet løse det ved å kjøre Virtual PC, som lar deg installere windows på en emulert pc, noe som går veldig treigt. Dette kommer til å gå mye greiere for deg siden du får intel-mac, og dermed slipper du ihvertfall mye av problemet, om ikke alt.
Spill finnes det fint lite av, men det syns jeg ikke er noe problem, og det virker ikke som du syns det heller.
Vet det var et program en kompis av meg som akkurat er ferdig med en master i markedsføring måtte bruke, som bare fantes til windows, men det er ikke noe problem, bare kjør windows via bootcamp, parallels eller noe annet. Er også kjekt så man kan få testa websider i IE.
Low-end macer er dyrere enn tilsvarende wintendomaskiner, men skal du ha en pro-maskin, så må du faktisk ut med tilsvarende summer samme hva (selvsagt finnes det billigmaskiner som tilsyneslatende er like bra til lavere pris, men ser du på skikkelige kvalitets-PC'er, så ser du at prisen blir den samme).
Ikke kjøp minne fra apple, de er svinedyre på det.
Maskinen min er snart 3 år gammel, og funker faktisk generelt veldig bra, til tross for en tur i gulvet der den ble ganske godt bøyd... Da har den også vært med meg ca 2 turer verden rundt (australia tur-retur x 2), pluss en drøss med andre turer, og massevis av togturer oslo-drammen i en overfylt sekk. Hvor mye programmer jeg har installert og avinstallert aner jeg ikke. Jeg har oppdatert først til tiger, og nå nettopp til leopard (bare oppdatering, ikke clean install - med andre ord har jeg ikke reinstallert OS på 3 år). Tung photoshopping++ omtrent daglig, og stort sett indesign+AI+PS oppe konstant, pluss diverse annet. Harddisken har egentlig også vært full omtrent siden dag en, og jeg har surfa veldig ukritisk. Den har i det hele tatt ikke blitt behandla spesielt pent, bortsett fra at jeg har latt den kjøre vedlikehold, men den funker fremdeles utrolig bra.
Det er også en fin kultur for å lage små, billige og nyttige skikkelig høykvalitetsprogrammer til mac.
Til syvende og sist vil jeg heller anbefale å legge inn iWork istedet for office. Jeg sletta office etter å ha testa iWork i et par dager, det aller meste av officedokumenter kan du bare laste inn helt uten videre, noen får fucka layouten litt (bokser/tabeller kan ofte bli litt rare i word- og powerpoint-filer, har aldri hatt noe problem med regneark), men ikke værre enn at det er på plass igjen i løpet av et minutt, og det er sinnsykt mye diggere å jobbe i. Forøvrig tror jeg det også går å åpne .doc-filer i TextEdit (omtrent tilsvarende Wordpad). Det finnes også en variant av OpenOffice som er spesielt utvikla for mac, neo office eller noe sånt, har ikke testa den, men den funker visstnok bra.