Kudos til atomet for å sette spikeren i rett hull.
Kan legge til at du kan åpne .doc-filer i TextEdit, og at NeoOffice er et helt greit program. Grunnen til at jeg kjører NeoOffice isteden for ex OpenOffice eller iWorks eller MS Office er rett og slett fordi NeoOffice ikke benytter seg av x11 (et slags tilleggsprogram som du må installere), som ex OpenOffice og Gimp gjør. iWorks og MS Office koster penger.
Men, nå studerer ikke jeg eller noe sånt så jeg har ikke behov for å lage .doc filer eller gjøre noe spesielt i et regneark. Annet enn å lage et slags firmaregnskap/oversikt/kall-det-hva-du-vil i regnearket til NeoOffice. Som funker helt fint.
Forøvrig ville jeg heller ha kjøpt en bærbar laptop til 2999,- på Obs! og kjørt Win på den hvis du bare skal sjekke litt nettsider i IE og kjøre et heeeeelt spesielt program - isteden for å kjøre Bootcamp og parallells og whatever. Man kjøper mac hovedsaklig på grunn av OSX og kanskje designet - så da blir det litt teit å kjøre Vista på den liksom.
Menmen, jeg jobber jo hjemme, så jeg kan jo ha ørten maskiner stående uten problemer. Er du mer "on the fly" kan det jo være greit med bootcamp (som visstnok går helt fint sier ryktet).
Kan forøvrig legge til at man sikkert kan gjøre masse rart med systeminnstillingene i osx også, men jeg vil ikke gjøre masse rart - jeg vil bare jobbe. Og det er jo det fine med mac, du trenger faktisk ikke å gjøre masse rart for at ting skal funke. MEN, det MÅ DU GJØRE PÅ PC. Har ikke tall på hvor mange kompiser jeg har "hjulpet" med en pc som går seeeeeint og ikke funker som den skal.
Likevel, skal du bare jobbe med webgreier og ikke 3d-modelering - så koster mac ganske mye. Du FÅR en pc til 6000,- som du kan jobbe med. Du får IKKE en mac til under 13000,- som er brukbar. Likevel, jeg betaler gladelig litt extra for å slippe alt styret med diskoppryddning, diskfragmentering, norton anti-alt, adaware, spyware, daglige (systemkrevende som helvete) Windows Update-drit, og faen alt mulig man må tenke på og holde i stand.
Forøvrig er Mac'er EKSTREMT stillegående. Vifta starter ikke før du kjører alle programmene i CS, har nitti-fem åpne nettleservinduer og samtidig kjører en systemoppdatering fra apple. Det har enormt mye å si for folk som meg som er allergiske mot støy (har ikke vært på byen på 2 år på grunn av den høye musikken). Jeg vurderer faktisk å kjøpe en macbook til kjerringa. Hun kjøpte en PackardBell i februar for 7000 bols. Den bråker som et UVÆR bare hun sjekker facebook-profilen sin, og hun har ikke kontor som meg - så hun sitter i stua. Det er jævla irriterende med den støyen når man skal kose seg med Holmgang, Tabloid, RedaksjonEN og nyhetene og slikt.
OPPSUMMERING Pluss/Minus Mac (min mening, ikke fasit):
Pluss:
- Bråker ikke
- Bare fungerer uten at du må rote med alt mulig av drit
- Ser bra ut (viktig hvis du skal sjekke opp babes i Australia..)
Minus:
- Koster en del
- Har ikke Kabal (og andre spill en FM funker sikkert ikke)
- Har ikke Paint!
- En del programvare er MS eksklusive
- En del maskinvare er MS eksklusivt
- En del nettsider er IE eksklusive
- Sikkert vanskelig/dyrt å oppgradere ex minne, etc
- Servicen til Apple Store suger visst (men eplehuset.no er bra!)
Anyway, du må ikke glemme at DETTE ER BARE EN DATAMASKIN!!!! Det er ikke jesus du får levert på døra. Jeg hadde voldsomme forventninger til maskinen, og ble litt skuffet da jeg fant ut at også macer bare er datamaskiner og ikke blir levert av gud personlig.
Men, du kommer raskt over det.