Oversettelse - plagiat?

Status
Stengt for ytterligere svar.

pleb

Medlem
Hei,

dersom jeg finner en fin tekst på ezinearticles.com og ønsker å bruke den uten å rangere lavere SEO, er det da OK om jeg oversetter den til norsk?

Jeg bruker mitt eget språk, og "ingen" vil jo i realiteten merke det. Etisk ukorrekt? Eller hva mener dere?

Og om det ikke er en artikkeldatabase, men et nettsted som er strengt bevoktet.. har jeg lov til å oversette dette og plassere det på min egen nettside?:confused:

pleb

Medlem
Jeg bedriver dette utelukkende fra artikkeldatabaser. Det vil aldri skje at jeg kopierer 0g oversetter noe uten tillatelse fra et annet nettsted. Uansett; hvem sjekker dette? Ikke de som legger ut artiklene sine på ezinearticles, i hvert fall.

Ikke meningen å være veldig negativ her, men har du i det hele tatt SETT på Terms of Service For Publishers Who Wish To Reprint Any Content From EzineArticles.com ?

Bestemte meg for å ta en titt på denne for å finne ut om det kanskje kunne stå noe om dette som du hadde oversett. Trengte ikke å lete lenge, svaret på spørsmålet ditt lå i punkt 1a. Du har ikke lov til å forandre noe som helst i artiklene.

For moro skyld leste jeg videre. Whaddyaknow? Det samme stod i 1c. Du har ikke lov til å endre tittelen, og du har ikke lov til å endre noe i innholdet.

Men noe mer spesifikt enn det står det vel ikke, tenkte jeg? Å jo da, det gjorde det. Sjekk 1m. Der står det, ganske ordrett, at det ikke er lov til å oversette noe av innholdet på sidene til et annet språk.

Så hva er poenget i å spørre? Det står jo ganske klart og tydelig i retningslinjene for siden du har tenkt å hente artikler fra at dette ikke er godkjent. Jeg gadd bare å lese punkt 1, og der stod det tre ganger.

Tror dessuten du tar feil i at de på ezinearticles.com ikke sjekker sånt. Dette er artikler som såvidt jeg har skjønt er skrevet av amatører. Du er pålagt å trykke artiklene med en fast signatur-footer, og der gjetter jeg at det ligger en link til forfatterens nettside. Om jeg går inn på din nettside og trykker på linken, og de har google analytics eller annen statistikk, får de med en gang tilgang på informasjon om at du har brukt artikkelen deres. Og da er det lett for dem å se at du ikke følger reglene.

pleb

Medlem
Greit, da var "er det lov"-biten unnagjort.

Spørsmål 2: Vil noen noensinne finne det ut?
Tvilsomt i følge meg. Men selvfølgelig; DERSOM noen finner det ut, vil det kanskje bli et helvete.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
pleb skrev:
Spørsmål 2: Vil noen noensinne finne det ut?
Tvilsomt i følge meg. Men selvfølgelig; DERSOM noen finner det ut, vil det kanskje bli et helvete.

olafmoriarty skrev:
Tror dessuten du tar feil i at de på ezinearticles.com ikke sjekker sånt. Dette er artikler som såvidt jeg har skjønt er skrevet av amatører. Du er pålagt å trykke artiklene med en fast signatur-footer, og der gjetter jeg at det ligger en link til forfatterens nettside. Om jeg går inn på din nettside og trykker på linken, og de har google analytics eller annen statistikk, får de med en gang tilgang på informasjon om at du har brukt artikkelen deres. Og da er det lett for dem å se at du ikke følger reglene.

Det står altså godt forklart her. Alt som skal til er linken du legger ved artikkelen for at noen skal finne ut at du ikke følger reglene.

Du forteller jo at du skriver på "din egen måte" og "ditt eget språk", og da vil jo ikke artiklene du skriver være direkte oversatt. At du kan bruke artiklene du finner der som inspirasjon til dine egne artikler er jo greit nok, og det skal jo ikke sååå mye til dersom du vil skrive om på dem slik at dette kan bli dine egne artikler.

Hvorfor skriver du ikke heller dine egne artikler? Jeg tror aldri jeg kunne vært fornøyd med et nettsted jeg driver dersom artiklene mine er kopiert fra andre.

pleb

Medlem
Ja, jeg er enig. Men når jeg lager mange blogger, så går det litt fort i svingene, og da "baker jeg inn" enkelte SEO-ord inn i allerede skrevne artikler. Men jeg skal kanskje gjøre meg enda mer flid med dem nå i fremtiden og tenke på at folk har gjort en jobb før meg og skal ha kudos for det.

Selvsagt skal de ha kudos for det. Det står jo også i retningslinjene for artikkeldatabasen, og i norsk lov. Du skrev nettopp at det aldri vil skje at du kopierer ting uten tillatelse fra et annet nettsted, men det høres veldig ut som om det er akkurat det du gjør. Artiklene på nettsiden din virker ikke innmari selvopplevde når du tipser folk om feriemål for 2005 og du skriver lange artikler som det oser Google Translate av, uten at andre er krediterte for å ha skrevet dem.

Så lenge ting ikke er lov, hvorfor spiller det en rolle for deg hvor stor sjansen er til å bli oppdaget? De lar deg ikke oversette artiklene sine. Punktum. Da aksepterer du det og går videre.

pleb

Medlem
Alle bloggene er nå slettet. Hahaha, den er så latterlig den spesielle oppførselen en viss person over her bedriver. Good luck with your bitter life:cool:

Sist redigert:

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
@pleb - Når du attpåtil har sittet i andre tråder på Webforumet og skrytt av at alle disse artiklene er skrevet av deg og at de er dine, da skal det ikke så mye til før man vet hvem som har en latterig og spesiell oppførsel her i tråden. Lykke til videre. Håper du snart finner på noe du klarer og gjøre selv - uten og faktisk stjele fra andre.

Status
Stengt for ytterligere svar.
Topp