Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Oppkrav vs ikke oppkrav for nettbutikk?

Skal til å starte ny nettbutikk, men er litt i tvil om jeg bør ha oppkrav som betalingsmulighet. Varene jeg selger er tunge og store, og koster gjerne 6-700 + kroner å få tilsendt. Er det noen her som har erfaring med oppkrav for varer som koster såpass mye å sende? Er det feks noen som har erfaring med hvor stor del av kundene det er som velger oppkrav men som ikke henter varene? (Jada, veit det vil variere, men er ute etter erfaringer)

Skal jo ikke mange sløve kunder til før man taper en del tusen når frakten er såpass dyr. På en annen side får man kanskje flere bestillinger om folk tenker som så at de ikke har penger nå men at de kommer til å få det innen varene kommer.


Tanker rundt saken?
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Det er bedre å ha en kunde som ikke henter varene enn en kunde som returnerer varene.
I første tilfelle har du en kunde som ikke oppfyller sin del av avtalen, dermed brudd i avtalen, dermed kan du fakturere vedkommende for fraktutgiftene dine samt litt for behandlingen, administrasjon, plukking og returprosessen.
I andre tilfelle bruker kunden sin returrett og betaler den kun returporto (du står fremdeles for all arbeid med forsendelsen, plus frakt fram til kunden).

Gjelder å beskrive dette i dokumentet 'forutsetninger for salg'.
 

Pål

Medlem
I andre tilfelle bruker kunden sin returrett og betaler den kun returporto (du står fremdeles for all arbeid med forsendelsen, plus frakt fram til kunden).

Så sant du ikke tilbyr gratis frakt er du vel ikke pliktig å betale tilbake fraktkostnaden til de som returnerer noe slik jeg har forstått det?
 

HPF

Medlem
Så sant du ikke tilbyr gratis frakt er du vel ikke pliktig å betale tilbake fraktkostnaden til de som returnerer noe slik jeg har forstått det?

Henter ikke kunden ut varen kan du fakturere ham for frakt begge veier + arbeid du har hatt. Er kunden under 18 år (mulig det er 17 år) så kan du i praksis bare håpe han vil betale, du kan ikke kreve inn pengene.

Bruker kunden angreretten betaler han returfrakten. Resten betaler du.

Folk liker enkel betaling og oppkrav er enkelt. Kutter du det ut bør du tilby en annen enkel betalingsmåte så folk kan betale der og da (=kortbelating).
 

Dre_C

Medlem
Problemet kan være hvis kunden ikke henter ut varen på postkontoret. Du må da totalt betale 1200 til 1400 kr som et direkte tap. En må da sammenligne dette med mye taper du hvis du sender en faktura til kunden og kunden ikke betaler?
 

kspoosh

Sjømann, morgenfugl, nerd
Hei,

Oppkrav er en veldig kjekk sak å tilby dine kunder. Du trenger ikke utelukke det helt, men heller la kunden velge det som et alternativ til frakt og betalingsmåte. Det er på samme tid lurt å tilby både kredittkort og forskudd som betalingsmåte.

Ta med i betingelsene at du har et returgebyr på f.eks. 300 kroner + frakten (begge veier) dersom pakker ikke blir hentet. Om en pakke ikke blir hentet så sender du faktura i posten til kunden. Som nevnt over, om kunden er over 18 år og ikke betaler så kjører du på med egeninkasso. Hansson her på forumet er en av gutta bak containkasso.no som jeg har begynt å bruke på alle krav over ca 800 kroner. Veldig kjekk løsning med god veiledning. Et tips før egeninkasso kan være å kjøre en kredittvurdering av kundene før du tar skrittet helt til inkasso.

Lykke til!
 

Nerden

Medlem
Jeg har hatt postoppkrav som en betalingsmåte siden september og jeg har bare opplevd to ganger at en pakke ikke er blitt hentet. Å tilby postoppkrav gir et snev av seriøsitet og det er mange som sverger til denne betalingsmåten.

Du kan vurdere en løsning slik jeg bruker idag, postoppkrav giis på alle produkter utenom bilstyling(store produkter som må produseres på bestilling) og felger (kjøpes inn på spesifikasjoner).

Du kan også vurdere å sende de store produktene med Norgespakke egenemballert.
Jeg betaler 220,- inkludert tillegget for volumstore pakker mot å måtte ha betalt 1000++ ved å bruke EDI løsningen.
 
Mye bra her, takk for alle svar. :)

Dette skal jo bli en seriøs butikk, så siden bør jo ha alle betalingsmuligheter kunden regner med å finne. Vet jo med meg sjøl at jeg rett som det er bestiller i oppkrav og..

Blir vel å gjøre slik kspoosh sier, nemlig at jeg skriver i betingelsene at kunden belastes med et returgebyr ved uavhentede varer. :)
 

Nutz

Med lem
Et forslag litt på siden:

Hva med å tilby oppkrav først når en kunde har handlet en eller to ganger? Altså for litt "etablerte" kunder?
Dette er jo stikk motsatt av hva som er normalen..
De første forsendelser pleier å være i oppkrav, etter man har etablert et slags forhold, så kjører man faktura.
 

neXon

Medlem
Har drevet med netthandel i ca 8 år og har 12 nettbutikker.

Sluttet med oppkrav for noen år siden. Gikk lei av pakker som kom i retur, og vi satt med skjegget i postkassen. Fraktutgiftene er ingenting forhold til tiden som ble brukt på pakking, levering, fakturere, purringer osv.

Ville heller tilbyd faktura, der et eksternt firma krever inn pengene for deg (spar tid).
Du får pengene dine med en gang, og kunden får et bra betalingsalternativ :)
 

Grooo

Medlem
Hos oss er ca. 10% av ordrene oppkrav, 10% betales med PayPal og resten med kort. Vi hadde også forhåndsbetaling det første drøye året, men gav oss fort med det fordi det er tidkrevende å følge opp.
Til tider tenker vi at vi vil kutte oppkrav, men det er faktisk forbausende få ganger varene ikke har blitt hentet ut på de tre årene vi har holdt på, - og de gangene det har skjedd har kunden til slutt betalt gebyret for porto tur/retur samt ekspedisjonsgebyr.
Så vi konkluderer hver gang med at vi fortsetter med oppkrav fram til neste gang en kunde ikke henter ut, så ser vi da hvor lei vi er og om vi kanskje skal kutte det ut da.
 
@Grooo: Bare 10% bruker Paypal? Var en del mindre enn jeg hadde sett for meg. Hadde vært interessant å se hvordan det hadde sett ut om man bare hadde hatt Paypal, giro og oppkrav. Ser ut til at det er det jeg kommer til å satse på til å begynne med.
Hva slags kredittkortløsning kjører dere?

@Nexon: Hvilket firma bruker du til innkreving av penger? Kunne godt tenke meg å gjøre det på denne måten. Er det da sånn at det firmaet betaler deg sånn at du og ditt firma er ute av regnestykket helt fra begynnelsen av? Asså, dårlige betalere blir innkrevernes problem?
 
Topp