Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nyhetsbrev - Hvem kan man sende til?

TorsteinO

Art Director & grunder
Spesielt med hensyn til å unngå spamfiltre er det lurt å bruke f.ex. mailchimp, sender du fra egen maskin eller fra egen server er det mye større sjanse for at du blir markert som spam i svartelistetjenester hvis du sender ut så mye mail.

Aweber går også, men de er voldsomt strenge mht å importere mailadresser, så alle vil få en ny opt-in-mail de må godta for å bli tatt med.
 

river

Medlem
Dette er slik jeg har forstått det med henhold til utsendelse av Nyhetsbrev pr. e-post til bedrifter.

1) Jeg har lov å sende til alle epost adresse som ser f.eks slik ut:

firmanavn@firmanavn.no
post@firmanavn.no
info@firmanavn.no

???

2 ) Så lenge det ikke står en persons navn foran '@" så har jeg lov til å sende nyhetsbrev til denne adressen uten at dette firmaet på forhånd har godkjent at de ønsker tilbud av meg/mitt firma ?

3) Nyhetsbrevet/E-post som jeg sender ut MÅ innholde "avmeldings" link i bunnen av E-posten ?

4) Det smarteste jeg gjør er å bruke en tjeneste som dette http://www.yourmailinglistprovider.com/" med hensyn til å unngå spamfiltre ?

På forhånd takk for svar ! =)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
4 stemmer også. Jo strengere tjenesteleverandøren er mht "null-spam-toleranse", opt-in, og liknende, jo lavere andel av mailene som sendes ut fra serveren deres vil markeres som spam av brukerne, og jo mindre er sjansen for at serveren skal bli svartelista, også er det vel noen andre faktorer inne i bildet. F.ex. vil jeg regne med at gmail og liknende tjenester har lagt inn litt høyere toleranse på kjente "strenge" leverandører, enn for servere de ikke kjenner til i det hele tatt.
 
Når det kommer til hva du har lov å sende mail til er det alle bedrifter, det vil si også personer i de enkelte bedriftene. Her går det en ganske grå linje. Om du kjøper lister fra brreg.no får du med e-postadresser til alle selskaper i Norge. Og i prinsippe har du lov å sende e-post til alle på listen, ettersom e-posten er oppgitt som firma e-post. Det er ofte at disse e-postadressene ikke virker..
 

webfyr

Medlem
Jeg har, litt mot min overbevisning, prøvd markedsføring til lister hos Brønnøysund en gang. Har da valgt ut bedrifter som har vært aktuelle innen mitt felt ved å huke av for næringskoder. Sjekket nøye på forhånd og kunne ikke se noe som helst problem så lenge firmaet offisielt har oppgitt en kontaktadresse. Så ut ifra lovteksten skulle dette være lovlig.

Men, fikk en del klager (for det meste fra sinte/irriterte konkurrenter) på at jeg brøt markedsføringsloven, det ble også sendt klager til linjeleverandørene (som avviste klagene på basis av lovteksten, siden jeg hadde med info om hvor listene var fra og hvordan man kunne unngå ny epost).

Jeg kunne heller ikke se dette skulle være ulovlig, men Forbrukerombudet har valgt å tolke lovteksten noe strengere i "Forbrukerombudets veiledning om regelverket for markedsføring via e-post, sms o.l. -markedsføringsloven § 15":


....

Forbudet i § 15 gjelder ved utsendelse til alle fysiske personer.

Henvendelser rettet til næringsdrivende omfattes ikke av bestemmelsen.

Henvendelser som sendes til en fysisk persons private e-postadresse, mobiltelefon eller faksmaskin vil være omfattet. Det samme gjelder henvendelser som sendes til en fysisk persons individuelle e-postadresse på jobben, for eksempel til e-postadressen ola.nordmann@firmaX.no, uansett om e-posten inneholder tilbud til virksomheten. Forbudet gjelder også selv om en fysisk persons e-postadresse er registrert som kontaktadresse til et foretak i Brønnøysundregisteret eller i et annet firmaregister.


....

Syns det virker litt motstridende. I lovteksten, så finner jeg det med at det ikke gjelder for henvendelser til næringsdrivende. Men når en person fronter firmaet med en det ombudet kaller en "private" epostadresse, i et offentlig register over bedrifter, er ikke dette da en henvendelse til næringsdrivende?

Jeg er rimelig lei av reklame på epost, derfor har jeg valgt å avstå fra slik utsending tidligere og i fremtiden, selv om det skulle være lovlig. Det blir mye mer bråk enn ønskelig og det kan være skadelig for omdømmet. Jeg angret på utsendingen som jeg gjorde i et forhastet øyeblikk (hadde hatt abbonement på firmainfo med uttrekk av epostadresser, og dette var siste dagen jeg hadde tilgang). Men jeg føler det hadde vært på sin plass med presisering i loven, da den tydeligvis er åpen for tolkning.

Vil videre anbefale å ikke sende ut til kunder med mindre du vet du har dems samtykke til nyhetsbrev gjennom en avkryssningsboks. I noen tilfeller kan det bare ha vært noen som har lurt på en ting og ikke kjøpt noe.
 
Sist redigert:
Topp