Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nyhetsbrev - Hvem kan man sende til?

Frode

Medlem
Er i ferd med å sette opp et nyhetsbrev, og tenkte å hente noen gode tips herfra. Har mange e-post adresser til folk som har tatt kontakt det siste året, og mitt spørsmål er;

Kan jeg uten videre sende nyhetsbrevet til disse, eller må de ha meldt seg på for å ta i mot et nyhetsbrev først? Takker for svar med masser av ryktepoeng ;)
 

Msites Ltd

Livsnyter
Det skal nok helst være opt-in ja, det vil si at de skal ha meldt seg på selv. Men, hvis dette er folk du har hatt kontakt med og har et forhold til tror jeg ikke de blir veldig overrasket over å få en mail fra deg med invitasjon til et regulært nyhetsbrev ;-)
 

Frode

Medlem
Takker for svar, det er begge deler. Alt fra gode kontakter til enkle henvendelser. Hvis man setter opp en enkel introduksjon, men en tydelig mulighet for avmelding, er dette da ok, eller litt over kanten for de man egentlig ikke kjenner så godt?
 

i-net

Medlem
Fint du tok opp dette. har lurt på det samme. Har en liste med e-post av folk som har kjøpt et produkt av meg.

Det har ikke vært noe opt-in, er det da greit å sende e-post ut til disse tidligere kundene?
 

kek91

Webutvikler
Det finnes jo veldig mange bedrifter som scanner epost adresser fra brreg og deretter sender nyhetsbrev til disse. Jeg har selv vært "offer" for dette uten å takke ja på forhånd.

Så juridisk sett har du nok lov, men om det er populært er vel en annen sak :)

Edit:
Jeg la ikke merke til at dette var en utdatert og "død" post.
Beklager for å bringe opp posten! :(
 

spikre

peterhamre.no
direkte feil

Så juridisk sett har du nok lov, men om det er populært er vel en annen sak

- Dette er feil. Du har lov til å sende til "post@firmapost.no", men ikke til "ola.nordmann@brreg.no". Dette fordi du har lov til å sende så mye du orker til bedrifter (ingen regler). Norske privatpersoner er der i mot beskyttet. Reglene sier at privatpersoner må godta å få en automatisk epost, ellers kan du ikke sende den. Dette kalles spam, og har i flere saker gitt strenge sanksjoner fra statens side.
 

i-net

Medlem
Å sende ut et tilbud til folk som har kjøpt av deg før er vel ikke det verste du kan gjøre. Men er det lovlig? Tror ikke det.


§ 15 av Markedsføringsloven:

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.
 

kek91

Webutvikler
- Dette er feil. Du har lov til å sende til "post@firmapost.no", men ikke til "ola.nordmann@brreg.no". Dette fordi du har lov til å sende så mye du orker til bedrifter (ingen regler). Norske privatpersoner er der i mot beskyttet. Reglene sier at privatpersoner må godta å få en automatisk epost, ellers kan du ikke sende den. Dette kalles spam, og har i flere saker gitt strenge sanksjoner fra statens side.
Ja det har du rett i, husker nå at jeg har lest det før. Det var bare jeg som surret litt og glemte regelen med at privat adresser ikke er lov.
Takk for rettelsen :)
 

jagarock

Information Research & Analytics

§ 15 av Markedsføringsloven:

Krav om forhåndssamtykke etter første ledd gjelder heller ikke markedsføring ved elektronisk post i eksisterende kundeforhold der den næringsdrivende avtaleparten har mottatt kundens elektroniske adresse i forbindelse med salg. Markedsføringen kan bare gjelde den næringsdrivendes egne varer, tjenester eller andre ytelser tilsvarende dem som kundeforholdet bygger på. Når den elektroniske adressen samles inn, og eventuelt ved hver enkelt senere markedsføringshenvendelse, skal kunden enkelt og gebyrfritt gis anledning til å reservere seg mot slike henvendelser.

kødder du?! omg! jeg trodde det var ulovlig å sende ut markedsføring uten å få samtykke av tidligere kunder.. oh shit fuck, har jo 3-4000 mailadresser å utnytte jeg da :D

og offtopic angående det, noen som vet om en bra guide til å få mest mulig mailer i innboksen til kunden, sånn at det ikke går i spam?
 
Topp