Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

TorsteinO

Art Director & grunder
Fikk et "interessant" brev/tilbud/svindelforsøk her nå i dag, som jeg tenkte jeg skulle dele med flest mulig. Har allerede snakket med NHOs varslingsliste, så dette blir lagt til der ganske raskt.

En ting som er litt spesielt her, er at dette sendes ut med en svarkonvolutt som kan sendes ufrankert, fyren har faktisk avtale med posten/bring.

teleopplysningen.jpg

teleopplysningen1.jpg

teleopplysningen2.jpg


Som man ser når man kikker litt nærmere etter, er det altså minimum en toårsperiode det dreier seg om, som vil ha en minimumskostnad på ca 14000kr, sikkert pluss mva, presentert som "oppdatering av informasjon" osv, og som må sies opp minimum 60 dager før utløpet av kontraktperioden, hvis ikke vil avtalen automatisk fornyes med to nye år. Kan ikke helt si at jeg syns det ser ut til å være verdt pengene hvis man går inn og tar en titt på teleopplysningen.no...

Siden slike svindelforsøk automatisk settes på min super-shitlist bruker jeg gjerne litt tid på å gjøre livet et lite hakk værre for dem, og dette er fyren og selskapet jeg gravde opp:

Norid: Whois-databasen gir oss organisasjonsnummeret 996242161

Org. nr leder videre til denne infoen hos brønnøysund.

Søker man videre på Steven Michael Royce, som viser seg å være daglig leder/styreleder, så finner vi at han har totalt 22 roller som varierer mellom daglig leder og styreleder i et rikholdig utvalg av selskaper han driver:

Steven Michael Royce, født 1965 - 22 roller i norsk næringsliv

Verdun Trade Centre, i Bygdøy Alle, som står som postadresse:
Verdun Trade Centre
 

hansson

Langveisfarende
Virker som fyren ikke er norsk statsborger kanskje? I alle fall ikke skattemessig bosatt i Norge (skattesøk viser null resultat). Underlig portefølje av NUF-selskaper i alle fall. Virker som om de er innrettet mot utlandet mer enn Norge, basert på navnene i alle fall.
 

picxx

Well-Known Member
Det var jo påfallende at selskapet har omtrent samme navn som verdungroup....no
 

Frode

Medlem
Enig med Pong. Selv om forretningsmodellen bygger på å sende ut x-antall tusen brev, å satse på at endel ikke leser det med liten skrift er det jo på langt nær svindel Overpriset til tusen, ja det er jo klart, men ikke svindel.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Hvor er svindelen?

Jeg fatter ikke hvorfor du henger ut dette selskapet i det hele tatt!?! Kan ikke se noen svindelforsøk ved dette brevet.

Nå må du skjerpe deg!!!

Alle som driver kataloger er ikke svindlere, selv om det er noen av dere som liker å tro det! Jeg finner ikke et eneste punkt ved dette som ser ut som svindel, så du må gjerne opplyse meg.

Den eneste som opptrer uetisk her er deg @atomet, som henger ut et tilfeldig selskap som forsøker å drive business...
 

peterandrej

pensjonert moderator
Svindelen ligger nok i at teleopplysningen "utgir" seg - bl.a ved fargevalg og enkelte formuleringer - som om de er gamle telefonkatalogen/gule sider. De spiller helt åpenbart på at kundene skal forveksle disse to, og det er pr definisjon svindel; altså med lureri å levere noe annet enn det kunden tror han har bestilt.

I tillegg har de vilkår i avtalen som antagelig ikke vil holde i norsk rett da de går laaaaaaaangt utover de betingelsene alle andre opererer med. Siste punkt er spesielt morsomt, der de fraskriver seg etterhvert ansvar for manglende levering dersom en av deres samarbeidspartnere ikke klarer å levere det de skal, hehe.

"Bestillingen" som gjøres her vil neppe holde i norsk rett da det er ganske vanskelig - ved første øyekast - å se at man faktisk bestiller noe, og ikke bare "oppdaterer opplysninger".
 

Nutz

Med lem
Nydelig Atomet!
Takker for advarsel.
Til dere andre som ikke setter pris på at folk påpeker potensielle feller, kjøp dere rettigheter til å selge WMI-produkter, da dette konseptet heller ikke var tvilsomt før noen ildsjeler valgte å henge dem ut til tørk..
 

Msites Ltd

Livsnyter
Svindelen ligger nok i at teleopplysningen "utgir" seg - bl.a ved fargevalg og enkelte formuleringer - som om de er gamle telefonkatalogen/gule sider. De spiller helt åpenbart på at kundene skal forveksle disse to, og det er pr definisjon svindel; altså med lureri å levere noe annet enn det kunden tror han har bestilt.

I tillegg har de vilkår i avtalen som antagelig ikke vil holde i norsk rett da de går laaaaaaaangt utover de betingelsene alle andre opererer med. Siste punkt er spesielt morsomt, der de fraskriver seg etterhvert ansvar for manglende levering dersom en av deres samarbeidspartnere ikke klarer å levere det de skal, hehe.

"Bestillingen" som gjøres her vil neppe holde i norsk rett da det er ganske vanskelig - ved første øyekast - å se at man faktisk bestiller noe, og ikke bare "oppdaterer opplysninger".

Nå må du slutte å surre med at man ved å bruke en farge som flere andre bruker er svindel! Dette er jo bare vås! Da tror jeg vi skal begynne å kalle mange svindlere....

Dette er ikke noe mer svindel enn alle de humanitære organisasjonene som fyller postkassa med giroer...

All info kommer tydelig frem på dette tilbudet! Både pris og at det er et tilbud.

Hvis næringsdrivende ikke klarer å lese et dokument før de underskriver burde de legge ned bedriften sin umiddelbart!

Jeg er mer skremt over at dere kaller dette svindel og sier dere ville bli "lurt" av dette, enn tilbudet som her har dukket opp i postkassen til en eller annen!
 

picxx

Well-Known Member
Det er jo et glimrende konsept da.
Istedet for å bruke en masse folk til å ringe rundt til firma og måtte forklare om trafikktall, synlighet og positive sider sender man bare et tilbud med innbetalingsblankett an mass og får sikkert mange til å betale.
Glimrende :)
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Msites: NHO og Næringslivets Sikkerhetsråd er uenig med deg, og enige med meg, så jeg kaller dette svindel med god samvittighet (og registrerer ditt fortsatte engasjement for tvilsomme forretningsmetoder).

Men vi kan godt kalle det "semi-svindel-forsøk" hvis du liker det bedre? For nei, det er vel dessverre ikke ulovlig, men hvorfor opplyser de ikke om prisen i større skrift, og hvorfor står det kun langt inne i en avtaletekst at man ikke bare binder seg for ett år, men for to (så kostnaden for avtalen i realiteten er det dobbelte av det som står på forsiden), og at avtalen må sies opp 60 dager i forkant av utløp, for at den ikke automatisk skal fornyes for to nye år? Kanskje fordi de vet at ingen som ser disse betingelsene vil gå inn på avtalen, og de eneste "salgene" de får, er fra de som signerer i den tro at det kun faktisk dreier seg om å oppdatere opplysninger, ikke et salg?

Han skatter forøvrig i norge hansson (ihvertfall litt): Steven Michael Royce
 
Sist redigert:

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Forretningsdrivende beskyttes ikke i samme grad som forbrukere. Inngår man en avtale bør man undersøke hva den handler om.
Man kan sikkert undersøke litt hvorvidt forretningsdrivende vs forbrukere ville ment at dette er gulesider, men uten å ha gjort det tipper jeg at det ville kommet fram forskjell mellom disse to grupper. Forskjellen ville nok økt, tror jeg, dersom de ville blitt spørt om de kunne tenkt seg å inngå et samarbeid (= de sjekker prisen).

Jeg kan ikke så mye om gulesider, men ser at det spiller på det mtp bakgrunnsfarge. Men å kalle det svindel synes jeg er litt vel sterkt. Kan jo straffes med fengsel inntil 3 år (tror jeg)?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Svindel eller ikke. en annen ting er at dette er et totalt unyttig produkt som han tar 6-7000 kr for. Det er verdiløst rett og slett, du betaler 6-7000 kr og får et produkt verdt kr 0.-.

Hva verdien av dette er synes jeg er en mer interessant diskusjon, men da synes jeg vi i samme åndedrag kunne diskutert verdien på en del andre tjenester samtidig!

Dette her er jo mer en "heksejakt" på en hel nisje!

Er det en gjengs oppfattelse at kataloger er null verdt? I så tilfelle hva er kriteriene man vurderer ut fra?
 

Msites Ltd

Livsnyter
Msites: NHO og Næringslivets Sikkerhetsråd er uenig med deg, og enige med meg, så jeg kaller dette svindel med god samvittighet (og registrerer ditt fortsatte engasjement for tvilsomme forretningsmetoder).

Men vi kan godt kalle det "semi-svindel-forsøk" hvis du liker det bedre? For nei, det er vel dessverre ikke ulovlig, men hvorfor opplyser de ikke om prisen i større skrift, og hvorfor står det kun langt inne i en avtaletekst at man ikke bare binder seg for ett år, men for to (så kostnaden for avtalen i realiteten er det dobbelte av det som står på forsiden), og at avtalen må sies opp 60 dager i forkant av utløp, for at den ikke automatisk skal fornyes for to nye år? Kanskje fordi de vet at ingen som ser disse betingelsene vil gå inn på avtalen, og de eneste "salgene" de får, er fra de som signerer i den tro at det kun faktisk dreier seg om å oppdatere opplysninger, ikke et salg?

Han skatter forøvrig i norge hansson (ihvertfall litt): Steven Michael Royce

Jeg betviler sterkt at de kaller dette svindel! Det må du gjerne dokumentere i så tilfelle.

Dette har vel ikke noe med engasjement for tvilsomme forretningsmetoder!?! Og, hva er det som gjør deg til "påtalemakt og domstol" i forhold til disse forretningsdrivende. Er vel mer skummelt med ditt engasjement i forhold til disse synes jeg da....

Og, jeg gjentar meg selv - hvis ikke en leder av en bedrift klarer å lese gjennom dokumentet han skriver under på burde han rett og slett ikke drevet en bedrift!
 
Topp