Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nye katalogsvindlere ute og går - teleopplysningen.no

TorsteinO

Art Director & grunder
Takk atomet,
denne tråden er nå øverst i google på søket "teleopplysningen"

14.000,- for ingenting..hehe.. en forsinket aprilspøk?

Det er en grunn til at jeg posta den her ;)

Ja, man kunne nesten tro at det dreide seg om en aprilspøk, men jeg ser at flere andre her på kontoret har fått det samme brevet, og flere av disse er definitivt i kategorien "mindre datakyndige", og definitivt ikke veldig forretningsmessig anlagte, så jeg slenger opp en advarsel på tavla her også for å være sikker.

Bedre å advare en gang unødvendig, enn en gang for lite.
 

passage

New Member
Leste tråden her og kan ikke skjønne hvordan noen kan mene at dette ikke er svindel. Det ble også nevnt et eksempel på et tysk firma som drev i samme stil tidligere.

Det eneste dette firmaet prøver å gjøre er å lure firma-eiere som ikke er helt våkne når de får dette brevet.

Dersom MSites (var det det du het) hadde hatt daglig 400 brev han skulle åpne med regninger, fakturaer og annet, og han ikke var ansvarlig for innkjøp, så kan det hende at han tenkte at "dette annonserer vi på, så her er det bare å fylle ut".

Kanskje er det litt lite snilt å kalle det svindel, men samtidig så er det altså her snakk om et firma som rett og slett forsøker å lure noen til å sende inn noe som de normalt sett aldri i verden ville takket ja til.

Jeg støtter opp "anklagen" om useriøs drift. Ikke bare basert på at de etteligner gulesider og sier de har nytt navn og miljøvennlig profil, de skriver også at de "ikke lenger sender ut trykte kataloger" (har de noensinne gjort det)
Nei, det som jeg regner som useriøst er at de sender ut mengder med brev til folk og håper og krysser fingrene for at nok folk signerer og sender inn.

Og det er tydeligvis mange nok som gjør det, ellers hadde man aldri fått noe slikt i posten.

For min del så vil jeg oppfordre firmaer og eiere som har fått slike brev til å IKKE signere, men allikevel sende inn slippen (gjerne skrive på at man ikke ønsker dette)

Da koster det firmaet penger (ferdigbetalt porto) og vi får slutt på denne formen for lureri. Svindel eller ikke svindel, det er uærlig, uetisk og en håpløs måte å drive firma på.
 

Nutz

Med lem
Uansett hvordan man vrir og vrenger på ei kuruke som dette er, så forblir det møkk for folk flest.
Det at Msites velger å se på dette som næringsrikt gjødsel som alle har bruk for, kommer vel av at han ser på alle som bønder.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Uansett hvordan man vrir og vrenger på ei kuruke som dette er, så forblir det møkk for folk flest.
Det at Msites velger å se på dette som næringsrikt gjødsel som alle har bruk for, kommer vel av at han ser på alle som bønder.

Hvis du ikke kan diskutere på et normalt nivå så får du heller holde deg unna diskusjoner!

Ikke tillegg meg meninger jeg ikke har....


Uansett hvordan dere vrir og vender på dette så er det ikke svindel, ikke forsøk på svindel engang!

Om det er en etisk måte å drive på kan vi sikkert diskutere - hvis man kan holde seg til sak og ikke person.

Jeg antar dere også mottar tilbud/betalingsgiroer fra x antall andre organisasjoner, foreninger etc også i posten. Er dette også svindel?? Eller er det her målet som helliger midlet?
 

peterandrej

pensjonert moderator
Jeg antar dere også mottar tilbud/betalingsgiroer fra x antall andre organisasjoner, foreninger etc også i posten. Er dette også svindel?? Eller er det her målet som helliger midlet?

Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter. Enkelt sagt kan man si at svindel er å skape illusjoner hos motparten, forventninger som ikke blir oppfylt. (kilde: wikipedia)

Teleopplysningen oppfyller begge "krav" i så måte. De lurer kundene ved bruk av ørliten tekst som er umulig å lese, ved bruk av fargen gul for å forveksle dem med Gule Sider, ved bruk av navnet "Teleopplysningen" som enkelt kan forveksles med "Telefonkatalogen" og sist men ikke minst ved enkelte setninger av typen "vi trykker ikke opp telefonkataloger mer" som skal skape et inntrykk av at de er den gamle, gode telefonkatalogen.

De skaper derfor en illusjon hos kunden om at de er noe de ikke er, og bygger forventninger de aldri i verden kan innfri.

Dersom du, msites, mottar brev fra - ikke Røde Kors - men "Det røde korset" og gir dem penger i håp om at det skal hjelpe jordskjelvofrene i Japan mens pengene i realiteten heller går til å kjøpe en Ferrari til bakmennene, så ville vel du kalt det svindel, eller hur?
 

picxx

Well-Known Member
Styrer man et firma på en slik måte at man kaster penger etter alle som kan se ut som eller kan forveksles med andre uten å lese vilkår er det vel sannsynlig å tro at det ikke vil ha særlig lang levetid uansett.
Akkurat derfor burde det vært løsere lover omkring inntjening og opprettelse av foretak, nettopp slik at tante olga og bestemor gerda hadde sluppet å mottatt alle disse henvendelsene til sitt firma.
Man trenger vel ikke blande forbrukerrettigheter inn i denne diskusjonen bare for å få frem et poeng vel?
 

Nutz

Med lem
Beklager igjen Msites, ble nok litt revet med som vanlig..
Blir bare mektig irritert over banditter som bruker tvilsomme smutthull og metoder for svindle kunder.
Også evne til å hete meg opp på folk som oppmutrer og forsvarer en slik praksis.
Dersom man kommer i en twist, så er det den som har best advokat som sannsyligvis får "juridisk rett", uavhengig om det er moralsk riktig.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Svindel er kunsten å lure til seg noe som ikke er sitt eller man ikke har rett til, gjennom kriminelle måter. Enkelt sagt kan man si at svindel er å skape illusjoner hos motparten, forventninger som ikke blir oppfylt. (kilde: wikipedia)

Teleopplysningen oppfyller begge "krav" i så måte. De lurer kundene ved bruk av ørliten tekst som er umulig å lese, ved bruk av fargen gul for å forveksle dem med Gule Sider, ved bruk av navnet "Teleopplysningen" som enkelt kan forveksles med "Telefonkatalogen" og sist men ikke minst ved enkelte setninger av typen "vi trykker ikke opp telefonkataloger mer" som skal skape et inntrykk av at de er den gamle, gode telefonkatalogen.

De skaper derfor en illusjon hos kunden om at de er noe de ikke er, og bygger forventninger de aldri i verden kan innfri.

Dersom du, msites, mottar brev fra - ikke Røde Kors - men "Det røde korset" og gir dem penger i håp om at det skal hjelpe jordskjelvofrene i Japan mens pengene i realiteten heller går til å kjøpe en Ferrari til bakmennene, så ville vel du kalt det svindel, eller hur?

Jeg fatter ikke hvordan du kan si at de forsøker å tilrive seg noe som helst. Og, skriften er da ikke mindre enn på alle andre avtaler hvor man har liten skrift.
Og, jeg må si at dere viser mangel på erfaring innen kontrakt-/avtaleskriving. Dette har vært en helt normal måte å lage kontrakter på i årtier innen mange bransjer.

Når det gjelder denne gulfargen dere henger dere opp i og mener at det er kjennetegnet på Gule Sider, så er dette langt i fra nok til å påberope seg en eksklusivitet. Gule sider/yellow pages er vel mer eller mindre en bransjestandard for bransjeregistrene i en hvilken som helst katalog hvor det står bedrifter, på samme måte som økonomiaviser har en rosafarge.

Din sammenligning mellom Røde Kors og din fantasiorganisasjon blir for meg totalt malplassert..
 

peterandrej

pensjonert moderator
Dersom man kommer i en twist, så er det den som har best advokat som sannsyligvis får "juridisk rett", uavhengig om det er moralsk riktig.

For noe tull. Retten vil utvilsomt gi kunden medhold i denne saken - grunnet "skjulte"/"vanskelig tilgjengelige" vilkår for tjenesten. Siden vilkårene til og med er uvanlige etter norsk praksis stilles det ekstra krav til at kunden skal ha forstått disse - noe jeg vanskelig kan se kan skje i denne saken.

At kunden betaler masse penger for et verdiløst produkt hjelper ikke akkurat saken dersom Teleopplysningen skulle sende et krav til inkasso/retten.
 

peterandrej

pensjonert moderator
Og, jeg må si at dere viser mangel på erfaring innen kontrakt-/avtaleskriving. Dette har vært en helt normal måte å lage kontrakter på i årtier innen mange bransjer.

Dersom dette er nivået på kontrakter du mener er helt greie, så vet jeg nesten ikke om jeg skal le eller gråte.

Jussen er enkel. Avtaler skal forstås av begge parter. Dersom selger legger inn vilkår med liten skrift eller på annen måte forleder kunden til å skrive under på noe kunden ikke har forstått, så er avtalen ugyldig. Et eksempel: En venn av meg (som morsomt nok er advokat) skulle leie en leilighet der husverten førte inn "leietaker plikter å kjøpe leiligheten for markedspris etter ett års leie" i leiekontrakten.

UANSETT om min venn hadde skrevet under på dette ville avtalen blitt erklært ugyldig av en evt rett fordi slike vilkår SKAL komme tydelig fram - SPESIELT når vilkårene går utenfor det som regnes som gjeldende praksis, i dette tilfellet husleiekontrakter.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
Jeg må tenke litt på balansen mellom det flere her skriver..

På den ene siden etterligner disse gutta gulesider. Ikke slik jeg ville gjort, heller for mye i feil retning for min del, men det er ikke noe ukjent - cola-flasker med coca-cola lignende layout er kanskje ikke så vanlig her, men sjekk sukkervannet som f.eks. lidl har solgt i årevis under navnet Freeway (google imagesearch).
På den andre siden er det også kommentarer at registreringen ikke er verdt stort. Det er jeg enig i. Og det synes jeg også når det gjelder gulesider.

Uansett, food for thought, som de sier.
 

Msites Ltd

Livsnyter
Dersom dette er nivået på kontrakter du mener er helt greie, så vet jeg nesten ikke om jeg skal le eller gråte.

Jussen er enkel. Avtaler skal forstås av begge parter. Dersom selger legger inn vilkår med liten skrift eller på annen måte forleder kunden til å skrive under på noe kunden ikke har forstått, så er avtalen ugyldig. Et eksempel: En venn av meg (som morsomt nok er advokat) skulle leie en leilighet der husverten førte inn "leietaker plikter å kjøpe leiligheten for markedspris etter ett års leie" i leiekontrakten.

UANSETT om min venn hadde skrevet under på dette ville avtalen blitt erklært ugyldig av en evt rett fordi slike vilkår SKAL komme tydelig fram - SPESIELT når vilkårene går utenfor det som regnes som gjeldende praksis, i dette tilfellet husleiekontrakter.

Om du gråter eller ler gir jeg egentlig blaffen i da du tydeligvis ikke har stort å komme med når du må dra følelser inn i en diskusjon.

Juss er aldri enkel, men en avtale som dette er enkel. Det er to profesjonelle parter som gjør en avtale og da må man regne med at begge forstår innholdet!
 

peterandrej

pensjonert moderator
Juss er aldri enkel, men en avtale som dette er enkel. Det er to profesjonelle parter som gjør en avtale og da må man regne med at begge forstår innholdet!

Hallo. Det er selgers oppgave å sørge for at kjøper skjønner "omfanget" av en avtale. Og det gjør kjøper neppe i dette tilfellet.

Mener du virkelig at dette er en OK måte å gjøre forretninger på, Msites? Helt ærlig? Synes du ikke det lukter litt av dette?
 

TorsteinO

Art Director & grunder
Altså msites, helt ærlig:

Tror du at noen som forstår hva denne avtalen går ut på, vil gå inn på den?

Og pleier du virkelig å skrive prisen for en tjeneste, kun i så liten tekst som dette i avtalene dine? Jeg pleier ihvertfall å ha den ganske mye større og mer uthevet.

Eller er det det du mener, at det er helt vanlig og greit å utforme avtaler slik at den ene parten helst ikke skal forstå at de inngår en avtale bare ved å fylle ut noe de tror er felt for korreksjon/oppdatering av opplysninger?

Legg f.ex. merke til at feltet for organisasjonsnummer av en eller annen snodig grunn ikke er fylt ut, selv om det er nøyaktig like lett tilgjengelig som resten av infoen de tydeligvis har fått fra brønnøysund...
 
Sist redigert:

Msites Ltd

Livsnyter
Hallo. Det er selgers oppgave å sørge for at kjøper skjønner "omfanget" av en avtale. Og det gjør kjøper neppe i dette tilfellet.

Mener du virkelig at dette er en OK måte å gjøre forretninger på, Msites? Helt ærlig? Synes du ikke det lukter litt av dette?

Forsøk å skille de forskjellige tingene fra hverandre. Du bruker så mange uttrykk om hverandre at man snart kan lure på om du egentlig vet hva du selv diskuterer.

Om det "lukter litt" av dette?? Hva legger du i dette? Er det det samme som svindel?

Selger har en informasjonsplikt, og den må vel sies å være oppfylt i denne avtalen. Både pris, varighet og innhold er såvidt jeg kan se tilstede.
 
Topp