Det er ikke snakk om at min samboer skal ha noen inntekt fra selskapet mens hun er under attføring. Kanskje aksjeutbytte visst mulig.
Det som er greia er om hun kan stå som daglig leder og eier mens hun er under attføring.
Må man ta ut lønn som daglig leder?
I NUF eksisterer intet krav om daglig leder, det du må ha er et styre i England (forutsatt at du etablerer der). Det norske styret er ikke juridisk bundet på samme måte som det engelske styret, da NUFet faktisk verken har, eller har rett til å eie, midler. Det er det engelske selskapet som eier samtlige assets. Det er dog vanlig at styret i England og Norge er av lik sammensetning.
Jeg vil ikke anbefale henne til å bli daglig leder. La selskapet stå uten daglig leder. Hun kan sitte som styreleder uten styrehonorar, og ha signaturrett på vegne av det engelske selskapet.
Etter mitt skjønn kan din samboer kunne stå som eier, samt. eneste styremedlem (mao styreleder) i NUFet, uten at dette vil påvirke hennes rett til attføring. Dog kan hun ikke arbeide i NUFet på noen som helst måte (uten at man bør se nærmere på reglene om attf.). Videre er det ikke mulig å overføre eksisterende assets til NUFet, uten at NUFet betaler en "riktig" pris for eiendelene til de foretak som nå eier dem. Dette er naturligvis for å sikre kreditorene til disse bedriftene.
I NUF har man anledning til å ta ut utbytte fremfor lønn, såfremt overskuddet skriver seg fra passive inntekter. I ditt tilfelle snakker vi blant annet om en nettbutikk, og her skal varer kjøpes, pakkes, sendes, kunder faktureres og websider oppdateres. I så måte er inntektene alt annet enn passive. Man bør her opprette en stilling som tar seg av disse oppgavene, dersom man ikke ønsker å havne i en situasjon der staten benytter gjennomskjæring. Mao: At man mener (deler av) overskuddet i bedriften burde vært tatt ut i lønn, og skattlagt med lønnstagers marginalskatt, samt. at bedriften skulle betalt arbeidsgiveravgift for den ansatte.
Jeg anbefaler deg å ta kontakt med panlegis. De er utrolig gode på dette med NUF, og min erfaring er at de yter god kundeservice. Sjekk også ut håndbok i NUF, skrevet av en av de mest fremtredende juristene på fagområdet.
Hvis du ikke evner å flytte nettbutikk og konsulentvirksomhet til et nytt selskap før du slås konkurs, anbefaler jeg at du gjør ditt ytterste for å imøtekomme kravene til dine private kreditorer (kunder som venter varer/leverandører). Da sannsynligheten for at du kan opprette lik virksomhet og muligens ta med deg kundegruppen videre, vil være langt høyere, enn om du forsømmer kravene deres.
Ønsker deg alt hell og lykke, og håper du klarer deg gjennom dette. Alltid trist å høre når folk går på dunken.
Hilsen
Utlogget Wilma