Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Norske ukjente søkemotorer?

OldHP

Medlem
Noen som har en liste over norske søkemotorer som ikke er noe spesielt populære og som såvidt klarer å overleve med den lave inntekten de får?
 

Nerden

Medlem
Eye.no / Nordicseek.no
Vet ikke om de er Norske, du kan prøve å grave frem firmaet bak og søke inntekt på proff.no
 
Er det noen grunn til at du lurer. Vil tro at vi hadde hørt om dem, selv om de er ukjente. Det finnes en del mindre katalog nettsider.

Og de fleste husker vel sesam.no som aldri greide å tjene bra med penger og gikk konkurs.
 

KBleivik

Banned
Noen mener at Google er en ren søkemotor, mens Yahoo ikke er det.

Both MSN.com and Yahoo.com are portal pages, where Search is but one of many services provided, all from the same entry point

Google.com, on the other hand, is strictly an SE. To use other Google services requires that you navigate to otherentry point which are not directly accessible from the SE page.
Kilde: If This Is True, Click-Through Rates Should Increase - Page 4

Forsiden - Startsiden.no med eget ABC søkeflet kan vel da sammenlignes med Yahoo og sises å være en "portal basert søkemotor". ABC startsiden overlever bra så vidt jeg vet. Det er kan hende flere som bruker den som hjemmeside her i landet enn google.no.
 

KBleivik

Banned
Hvis du har en Google AdSense konto, kan du lage din egen Google drevne søkemotor ("Google custom search") og endog begrense den til bare å hente informasjon fra de sidene du spesifiserer. Siden jeg jobbet mange år i Norges Banks forskningsavdeling, har jeg laget min egen som er begrenset til sentralbank siter, Skupot.com: Central Bank Search Engine

Lenken øverst oppe til det klassiske dokumentet "Combating Web Spam with Trust Rank" er langt fra tilfeldig plassert. Sentralbanker regnes ofte som de mest pålitelige institusjoner. Det kan være viktig i disse gjelds krise tider.

Sentralbanker er kan hende også tilbakeholdne med usikker informasjon. Det er for øvrig ikke vanskelig å lage sin egen hub baserte søkemotor. En hub brukes da som en såkalt "seed" av pålitelige siter og man bestemmer hvor dypt spideren skal søke. Der er mer informasjon i litteraturlisten i denne Meta Search Engine and search resources: SurfToolbar.com korte artikkelen.

Google er først og fremst hardware (datasentre) og en smart algoritme jeg selv uformelt kaller webens adaptive inverterte lenke matrise. (Autoritative) inngående lenker til en site er i et nøtteskall stemmer på siten.

Så er spørsmålet hvor mye av denne infrastrukturen som benyttes i Googles custom search algoritme.

De baserer seg vel på Bing, Google +++. Har vel ingen egen søkemotor
Jeg vet ikke mer enn at de har et eget søkefelt, så du kan ha rett.
 
Topp