Hvis du har en Google AdSense konto, kan du lage din egen Google drevne søkemotor ("Google custom search") og endog begrense den til bare å hente informasjon fra de sidene du spesifiserer. Siden jeg jobbet mange år i Norges Banks forskningsavdeling, har jeg laget min egen som er begrenset til sentralbank siter,
Skupot.com: Central Bank Search Engine
Lenken øverst oppe til det klassiske dokumentet "Combating Web Spam with Trust Rank" er langt fra tilfeldig plassert. Sentralbanker regnes ofte som de mest pålitelige institusjoner. Det kan være viktig i disse gjelds krise tider.
Sentralbanker er kan hende også tilbakeholdne med usikker informasjon. Det er for øvrig ikke vanskelig å lage sin egen hub baserte søkemotor. En hub brukes da som en såkalt "seed" av pålitelige siter og man bestemmer hvor dypt spideren skal søke. Der er mer informasjon i litteraturlisten i denne
Meta Search Engine and search resources: SurfToolbar.com korte artikkelen.
Google er først og fremst hardware (datasentre) og en smart algoritme jeg selv uformelt kaller webens adaptive inverterte lenke matrise. (Autoritative) inngående lenker til en site er i et nøtteskall stemmer på siten.
Så er spørsmålet hvor mye av denne infrastrukturen som benyttes i Googles custom search algoritme.
De baserer seg vel på Bing, Google +++. Har vel ingen egen søkemotor
Jeg vet ikke mer enn at de har et eget søkefelt, så du kan ha rett.