Norid og domeneklager

Kassimaja

Geocacher
Men det er da flere enn han som blir trukket inn der av overivrige juplinger som mener de har rett til domenenavnet de "ikke husket" å registrere før noen andre gjorde det...

Santo

Active Member
De oppdaterer ikke den oversikten fortløpende, men tar et skippertak engang iblant og legger ut mange avgjørelser.

Kassimaja

Geocacher
Norid har en egen klagenemd som behandler klager på avgjørelser de selv har tatt. Var det noen som snakket om Bukken og havresekken?

Hva har det med norske selskaper å gjøre? De har rettigheter til navnet, og det var et navn som var så godt kjent i Norge i 2007 at det burde ha vært velkjent for klagemotpart, noe Norid tolker som ond tro. Da oppfyller det kravene i regelverket for norid vedlegg H.

Norid: Domeneklagenemnda - Domeneklagenemnda

Men det siste som ligger i klagearkivet er klager fra folk som ønsker tilbake de domenene norid har tatt fra dem, så det går definitivt an å klage. Men les regelverket godt først så du ikke klager uten en sjanse til å få medhold.

domene myspace

Godt kjent domene ja, men ikke for meg og jeg sjekket til om det var likt i sverige.se og danmark .de, pluss tryskland .dk og ingen av disse landa hadde noe forbindelse med myspace.COM og denne lå på en utløpt domene side

Anbefaler deg å søke hjelp hos en advokat dersom du ønsker å klage på dette. Uten juridisk hjelp tviler jeg sterkt på at du klarer å overbevise Norid om at du i 2007 ikke hadde hørt om myspace, ikke fikk treff når du googlet etter myspace og ikke i det hele tatt la opp til at folk som hadde tenkt seg til myspace.com skulle skrive adressen feil og havne på din side.

Navnet var kjent ja

Som sagt navnet var kjent. men jeg trodde ikke at jeg gjorde noe galt når jeg registerte et domene som lå på en utløpt domeneliste , og hvor jeg sjekket at myspace.dk , .se, .de ikke hadde noe med myspace.com å gjøre da trodde jeg at det var helt ok. Men skjønner hvorfor de ikke vil at jeg skal ha domene , det dreier seg rett og slett om slagordet. myspace.NO , dvs "Nei til Myspace." De opprettet til og med et stiftelse og nå er domene "eid"" av fox network noe som skjedde i senere tid, det jeg syntes det er dårlig å ikke tilbye noe kompensasjon for tapt inntekt, har ikke hatt noe suksess senere på nett. De er verdt milliærder og har ikke engang tatt kontakt med meg, min hensikt var i drive en hjemme side. minskatt.no som handlet om kunst, og kunstidentifisering.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Det du må merke deg Joker er egenerklæringen du skrev under på når du registerte domenet. Norge og .no domener har jo altså noe av det strengeste regelverket som finnes her i verden. På en andre plass tror jeg muligens vi finner .dk-domener, men der er det altså ikke krav med en underskrift på en egenerklæring. .Dk domener derimo krever at du registrerer en pinkode de sender deg i posten på nettsidene hos "danske Norid" før domene blir aktivert.

Det du har skrevet under på er riktignok at du ikke har registrert domenet i ond tro. Det er ok, og ingen skal bekylde deg for at du har gjort det. Derimot har du heller ikke lov å registrere et domene som inneholder deler av / kan forveksles med andres vel etablerte varemerker - og slik jeg har forstått det - selv om ikke eieren av det registrerte varemerket er tilknyttet noen organissjon i Norge. Kort sagt, dersom du ikke var klar over at Myspace var et godt innarbeidet varemerke i 2007 da har ikke du gjort noe galt. Det har heller ikke eier av det godt innarbeidede varemerket når de ikke vil at andre skal leve på dem.

Det hjelper deg nok ikke å bruke "Jammen Myspace tjener jo enormt mye penger fra før" i en evt ankesak. Om det er noe som virkelig vil gi deg en dårlig sak så er det slike "argumenter."

Det du har skrevet under på er riktignok at du ikke har registrert domenet i ond tro. Det er ok, og ingen skal bekylde deg for at du har gjort det.
Det er jo akkurat det Norid beskylder ham for.

Begrepet ond tro skal tolkes slik at det betyr at abonnenten må ha kjent klagers rettigheter, eller vært grovt uaktsom.
[...]
Videre er det dokumentert at klagemotparten da klagemotparten registrerte domenenavnet myspace.no kjente eller burde kjent til klagers rettigheter i varemerket MYSPACE. Dette tilfredsstiller kravet til ond tro.

Christian

Medlem
De opprettet til og med et stiftelse og nå er domene "eid"" av fox network

Nei, selskapet ble stiftet i 1929, hehe.

det jeg syntes det er dårlig å ikke tilbye noe kompensasjon for tapt inntekt, har ikke hatt noe suksess senere på nett. De er verdt milliærder og har ikke engang tatt kontakt med meg, min hensikt var i drive en hjemme side. minskatt.no som handlet om kunst, og kunstidentifisering.

De burde gi deg kompensasjon for hva? Siden du ikke har hatt noen sukess på nett og de er verd milliarder??

Topp