Norid og domeneklager

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, jo, Norid gjør jo det på en måte, men så siterer du jo dette med at klager kjente eller BURDE kjent til klagers rettigheter i varemerket det snakkes om, og akkurat det at klager burde kjent til varemerket er det jo ingen tvil om. At Norid velger og velge hva folk burde vite av registrerte varemerker her på den måten må jeg si at jeg ikke heeelt liker selv, men selv om mannen som ble fratatt domenet nå ikke var klar over at dette var et registrert varemerke kan jo gjerne være altså, og nå er han hvertfall gjort oppmerksom det... Om han ikke liker at Norid beskylder ham for noe han ikke har gjort kan han jo klage på det, men noen mer rettigheter til domenet vil han jo ikke ha av den grunn.

Og sammenligne med at domener fra andre land enn Norge er registrert når Norge har mye strengere regler enn andre er egentlig heller ikke noe kjempebra argument.

Fredrik

Medlem
Det må nok være slik Atle.

Ellers ville Ante fra ytre Finnmark kunne si følgende: Jeg har vært reineier på vidda i 30 år uten PC eller aviser. Jeg er et brødhue som ikke kan eller vet noe som helst. Derfor registrerte jeg facebook.no.

Dette var med andre ord ikke i ond tro og han kan jo bevise at han ikke kjente til facebook fra før. Her vil uansett Ante bli nedstemt. Ellers blir det det samme som å si at jeg kjente ikke til denne loven fra før og kan dermed ikke dømmes.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
I alle dager som jeg blandet sammen klager og mannen som registrete domenet i mitt forige innlegg. Jeg beklager rotet der, men regner med de fleste forstår at det var meg som gjorde en aldri så liten feil der. :)

Jaja, jeg syns ikke det er noe kjempegalt i at det er slik som det er Heltsikker. Jeg syns reglene er helt ok slik som de er jeg. Det jeg mente med at "det er litt snodig" er vel mest det at Norid kan skrive i et offentlig vedtak at vi har gjort noe i vondt tro uten at de faktisk kan legge frem noen beviser på det. Om de derimot hadde brukt en annen ordlyd som f.eks "registrert domenenavnet uten og vite at dette var et godt innarbeidet varemerke" ville det jo vært litt bedre syns jeg. Men ja, som sagt, reglene i seg selv syns jeg er ok og har ikke noe og si på det altså. Det er bare den biten med at man får navnet sitt stemplet med informasjon om noe man ikke har gjort jeg ikke heeeelt er med på.

Jaja, jeg syns ikke det er noe kjempegalt i at det er slik som det er Heltsikker. Jeg syns reglene er helt ok slik som de er jeg. Det jeg mente med at "det er litt snodig" er vel mest det at Norid kan skrive i et offentlig vedtak at vi har gjort noe i vondt tro uten at de faktisk kan legge frem noen beviser på det.

Men det står jo lenger oppe i vedtaket at «Begrepet ond tro skal tolkes slik at det betyr at abonnenten må ha kjent klagers rettigheter, eller vært grovt uaktsom.» Norid har med andre ord skrevet ut i klartekst nøyaktig hva det er de legger i begrepet ond tro. I denne sammenhengen vil altså «å legge fram beviser på at noen har gjort noe i ond tro» bety «å legge fram beviser på at abonnenten må ha kjent klagers rettigheter, eller vært grovt uaktsom». Og det vil jeg hevde at de har klart ganske godt i dette tilfellet.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Hehehe, det stod der det også ja. Ikke verst, da var det jo slett ikke ille allikevel da. :D

Tapte potensielle kunder, Hadde 13000 unike besøke på 3 uker, uten noe type link. Siden var sort og Skrev også på toppen av siden at denne websiden ikke hadde noe forhold til Myspace Inc , og overskriften var MinSkatt.no ,husk og noter; dette domene var på en utgått domene liste på dom.......no det vil si at noen andre eide det før meg og det var ikke no problem??? Har ærlig aldri vært interesert i musik, så har heller ikke vært bruker, da jeg så domenet var ledig var det ved tilfeldighet jeg reg det, var bare på utkikk etter noen catchi domener. De hadde ingen rett til å ta det, i danmark har de My Spa Ce. dk, spa og vel være ce godkjent. Og hvordan kunne et utenlandsk firma, uten reg firma i Norge , ta over mitt .no domene ? Eide domene i 3 mnd før kontakt. Faktisk ble jeg av advokat Brynflåten AS tilbydt reg avigften jeg hadde betalt for registreringen 96 kr tror jeg det var.

Ja men når du sier at du taper potensielle kunder ved å ikke få kalle kunstsiden din myspace.no, bekrefter du jo bare at ditt formål med å eie domenet er å snylte på type-in-trafikk fra folk som hadde tenkt seg til myspace. Og det er jo nettopp derfor du har mistet domenet.

At andre har eid domenenavnet før deg er helt irrelevant. Det samme er hva som enn måtte være situasjonen i Danmark.

Så hva i alle dager mener du med at de ikke hadde noen rett til å ta det? Du har fortsatt ikke forklart hvorfor dette ikke er i strid med norids regelverk, de faktorene du har nevnt har enten ingenting med regelverket å gjøre, eller de bekrefter at du handlet i ond tro (slik norid definerer det) da du registrerte domenet.

Jeg står på mitt tidligere utsagn: skal du klage på dette, skaff deg en god advokat.

Mr Vest

Sjefen over alle sjefer!
Ja, det merket jeg også her nå. Plutselig sier du jo at du var klar over at Myspace faktisk var vel etablert når du registrerte domenet. Det er jo stikk i strid med nettopp det du setter signaturen din på når du skriver under på egenerklæring fra Norid. På en måte tror jeg ikke du har noen stor sjans på og vinne opp i noen sak uansett hvor god advokat du skaffer deg, men man vet jo aldri. At det ender opp med noen relativt høye saksomkostninger og advokatutgifter for deg vil jeg tro resultatet blir.

Om du mener at DU mistet potensielle kunder fordi du skaffer trafikk ved å bruke andres godt innarbeidede navn - da har jeg ikke mye godt og si om deg altså. Om du vil skaffe kunder kan du bygge opp ditt eget varemerke og markedsføre dette som hva det er - og ikke hva det ser ut til å være.

At Myspace klagde på dette domenet og ville ha det i sine egne hender kan jeg forstå veldig godt. Det hadde også jeg gjort dersom noen andre forsøkte og bruke mitt navn på den måten der. Ikke bry deg om Myspace.dk. Myspace.dk er noe helt annet enn Myspace.no, og du skriver heller ikke under på at du "ikke registrerer domenet i ond tro" når du registrerer et .dk-domene.

tyr897

Medlem
Du registrerte jo helt åpenbart myspace.no for å snylte på merkenavnet myspace. Man kan jo prøve seg, men hjelper ikke å syte hvis du blir tatt - advokat på dette er penger ut av vinduet.

Å vise til regelverk i andre land er heller ikke særlig fruktbar. At det ikke er forbudt å røyke hasj i Amsterdam, hjelper deg ikke særlig hvis du blir stoppet med en joint i kjeften i Oslo.

Topp