Egentlig er det ikke vanskelig i det hele tatt i finne ut av disse tingene. Men, det krever at du er systematisk og tålmodig i hvordan du tester.
Oppskriften er enkel nok:
1. Opprett egne sider hvor du skal bedrive forskningen din. Om det er et subdomene av et eksisterende domene eller et helt eget domene spiller liten rolle. Det beste er nok å gjøre samme test på flere domener som ikke har noen linking seg imellom.
2. Sett opp testscenarioer hvor du passer på å bruke rene html-sider for å være sikker på at ikke et CMS forstyrrer resultatene med innebygde saker i templates og slikt.
3. Opprett mange nok varianter av det du skal teste til at du er i stand til å få entydige resultater.
4. Når du har gjennomført en test over 3 - 6 mnd. og har resultater som kan sammenlignes bør testen gjentas for å sjekke om forrige resultat kan reproduseres.
Så - mystikk er det nok ikke mye av her. Men som du sikkert skjønner så er ikke dette akkurat "actionpreget"
Jeg tror mye av grunnen til at de aller fleste ikke gidder å forske på dette er nettopp at det er temmelig kjedelige greier. Det er mye lettere å plukke opp "fakta" på forumer og nettsteder som Digitalpoint og seomoz.
Alle regner med at det "ligger noe i det" når nok mange sier at det er slik. Dermed har man etablert et "faktum". Hvorfor ikke teste selv? Vi har fått oss mange overraskelser etter at vi sluttet helt å høre på denne typen informasjon og heller går den lange veien det er å forske på disse tingene.