Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Noen bloggere er for dumme for sitt eget beste

eplebiten

Medlem
I disse tider hvor vi har diskutert opphavsrett på bilder.

Jeg besøkte i fjor en venn, og ettersom kameraet mitt alltid følger med meg så ble det det tatt en del bilder. Den stolte faren fikk digitale kopier av bildene, og han fikk tillatelse til å publisere de på bloggen sin (med vannmerker på bildene), og han valgte å legge ut ett av bildene.

Noen dager senere fikk jeg en e-post fra kameraten min om en blogg som han var en jevnlig leser av, som brukte dette bildet. Så jeg besøkte bloggen, og fikk se mitt eget bilde med et annet vannmerke nede i høyre hjørne. Så denne bloggeren hadde altså tatt bildet fra bloggen til kameraten min, og publisert dette som sitt eget bilde. Han hevdet at han hadde tatt dette bildet i sitt eget hjemfylke, Møre og Romsdal, og jeg visste jo at dette umulig kunne være sant.

Så jeg sendte han en e-post hvor jeg bad ham fjerne bildet fra bloggen ettersom dette var mitt opphavsrettsbeskyttede bilde. Noen timer senere fikk jeg en e-post tilbake hvor personen spurte om jeg kunne bevise at dette var mitt bilde. Eeeehhhh ... Husk nå at faren til disse barna er en av mine beste venner, og han var tilstede når bildene ble tatt. Likevel klarer altså denne suppegjøken å spørre om jeg kan bevise at jeg har opphavsretten på bildet.


Jeg lærte for en del år siden et lite knep for vannmerking av bilder, og dette går ganske enkelt ut på at jeg legger på to vannmerker på alle bildene mine som jeg publiserer på nettet. Det ene er godt synlig plassert nede i høyre hjørne, mens det andre er skjult i bildet og du må lete forholdsvis grundig for å finne det. (Dette vannmerket skjules gjerne ved at vannmerket har en mørk farge, er lite, og plasseres i en mørk del av bildet.)

I tillegg la jeg også med en uttalelse fra faren til barna som fortalte at jeg hadde tatt bildene av barna hans.

Men likevel fikk jeg et svar tilbake hvor suppegjøken hevdet at han hadde tatt bildet, og at han ikke ville fjerne bildet fra bloggen sin. Så kunne bare glemme det.

Jeg kunne nå anmeldt ham for bruddet på opphavsretten, men jeg valgte istedenfor å kontakte leverandøren av webhotellet og sendte de en DMCA (serveren er i USA) med bevisene for at jeg hadde opphavsretten for bildet. Likevel fastholdt bloggeren at han hadde tatt dette bildet, og fortsatt på en helt annen kant av landet.

Så hva skjedde videre? Vi kan si det slik at denne bloggen ikke eksisterer mer, og webhosten ville ikke utlevere en backup av webhotellet grunnet at den inneholdt materiale som var opphavsrettsbeskyttet.

Så hva er moralen i denne lille historien? Det vil alltid finnes "dumme" mennesker som tror at de er smartere enn de egentlig er.
 

Bjørnar

Gründer
perfekt fremgangsmåte fra din side. det du gjorde smerter vedkommende mye mer enn det hadde gjort med en faktura.

i really do like this.
 

eplebiten

Medlem
Hvis han ikke hadde fjernet vannmerket og hevdet at han hadde tatt dette bildet, så hadde jeg ikke gjort noe annet enn å be om at han hadde lenket til bildebloggen min. Dette var jo ikke et bilde jeg ville kunne solgt, men som kunne promotert meg som fotograf. (Eller mer korrekt amatørfotograf.)

En annen historie:

En frilansfotograf fortalte meg for en stund siden om en tilsvarende sak han hadde vært borti. En blogger hadde "lånt" et bilde fra VG, og i "god tro" hadde han også kopiert bildeteksten til bildet. Fotografen oppdaget selvfølgelig dette (det er jo ikke akkurat så lurt å twingle artikkelen du har hentet bildet fra) og sendte personen en faktura. Tiden gikk, og han hørte ingenting. Så han sendte en purring, og han hørte fortsatt ingenting.

Tiden gikk med flere purringer, og han forsøkte i tillegg å både ringe bloggeren og sende e-poster. Men e-poster ble ikke besvart, og bloggeren svarte aldri på mobilen.

Til slutt ble fotografen så lei av det hele at han sendte en siste e-post hvor han skrev at han ville anmelde personen hvis han ikke betalte regningen snarest. Endelig fikk han et svar: Kan du bevise at du har tatt bildet?

Husk nå på at jeg skrev at bloggeren også kopierte bildeteksten, og her stod det selvfølgelig "Foto: Navnet til fotografen".

Kanskje ikke den smarteste personen?
 

hansson

Langveisfarende
Til slutt ble fotografen så lei av det hele at han sendte en siste e-post hvor han skrev at han ville anmelde personen hvis han ikke betalte regningen snarest. Endelig fikk han et svar: Kan du bevise at du har tatt bildet?

Husk nå på at jeg skrev at bloggeren også kopierte bildeteksten, og her stod det selvfølgelig "Foto: Navnet til fotografen".

Hehe. Legendarisk.
 

hansson

Langveisfarende
Forresten - lurer på hvorfor ikke flere bruker forliksrådet til sånne problemer. Det koster 860 kroner (som du dekker inn igjen på fakturaen). Å anmelde noe slikt til politiet fører jo ikke noe sted. En dom i forliksrådet gjør at Namsmannen kan ta beslag i lønn el.l. og kreve inn pengene.

Og hva gjør man med folk som ikke besvarer e-post osv.? Beste måten å få noen i tale på er å kjøre en inkassosak. Kommer man ikke med et tilsvar der går saken direkte til Namsmannen uten å gå innom Forliksrådet. Så null svar = du samtykker i kravet. Det vil si at det blir tvangsinnkreving av pengene rett fra arbeidsgiver el.l.
 

Nutz

Med lem
Hvorfor gidde å dra det igjennom "kverna" når man har fått sin søte hevn med å stenge nettstedet?
 

eplebiten

Medlem
Et godt argument for å true med å anmelde personen er at personen vil forhåpentligvis forstå hvor alvorlig saken er.

Jeg vurderte selv å anmelde bloggeren, men jeg valgte å ta den enkle veien.
 

Nutz

Med lem
Nja, alvorlig og alvorlig fru Blom.
Dette synes knapt på skalaen over alvorlige ting som kan skje.. ;)
Var ikke akkurat en unge som ble rammet av "hit and run" i et fotgjengerfelt dette her. :)
Men at du har rett til å bli litt småforbanna over snørrunger som utfordrer deg, -helt klart.
 

hansson

Langveisfarende
Et godt argument for å true med å anmelde personen er at personen vil forhåpentligvis forstå hvor alvorlig saken er.

En ting er å true, en annen ting er å faktisk gjøre det. Ettersom jeg har forstått svekker en henlagt anmeldelse saken hvis du trenger å forfølge den et annet sted i rettsapparatet (dvs. Namsmann, Forliksråd).

Når det gjelder behandlingstid i Forliksrådet (jfr. Nutz sin kommentar over) varierer det fra kommune til kommune. Byene har som oftest lengst behandlingstid. Men jeg har ikke hørt om noen saker som har tatt et halvt år. Vanligvis opplever jeg gjennom inkassotjenesten vi driver at sakene blir behandlet i løpet av maks to måneder. Kan jo være tilfeldig. Uansett, husk at Forliksrådet er en unødvendig omvei hvis ikke motparten protesterer på kravet ditt. Da er det bare å ta kravet rett til Namsmannen (inkassovarsel - betalingsoppfordring - utleggsforretning).

Ellers er jeg enig i at det i trådstarters tilfelle ble et utsøkt utfall på saken. Tilfredsstillende de luxe :D
 
Topp