Ryktene skal ha det til at
bit.ly kan redde tr.im.
Gøy at i1.no markedsfører seg for bruk i e-post. Denne tjenesten er tydeligvis laget lenge før Twitter kom til Norge...
Men jeg lurer på en ting. Hva tenker folk om private URL-forkortere som branding? Det mest interessante jeg har lest om URL-forkorting i det siste, er at
Coca-Cola satser på eget domene for URL-forkorting. På den måten slipper de å gjemme bort varemerkene sine bak bit.ly, samtidig som potensielle kunder vet hva de går til og at Coca-Cola står bak det de kommer til når de klikker på linken -- og at det dermed ganske sikkert ikke er noe farlig der.
Jeg synes dette virker som en svært interessant strategi. Har bestilt et domenenavn i kveld med det formålet å prøve dette selv -- klarte å finne et domenenavn på fire tegn + .com som dessuten høres ut som om det hører sammen med et nettprosjekt jeg lanserer i løpet av neste år, og da virker det som et naturlig steg å bruke denne som en personlig URL-forkorter. Jeg er svært spent på resultatet, men kommer naturligvis til å dele resultatene her inne etter at prosjektet er lansert. Jeg er spent på resultatet selv -- ved å bruke en personlig URL-forkorter slipper man unna de to tingene jeg misliker mest med URL-forkortere -- at domenenavnet høres ut som det reneste svada, og at man ikke aner hva som skjuler seg bak forkortelsen uten å måtte slå det opp.