Nettside med to eiere - hvilken selskapsform, og hvordan fordele inntekter?

Marita

ordleker
Jeg går med en idé i magen, om en nettside som jeg tror har et stort potensiale til å gjøre det veldig bra etter en stund på "markedet" (6 mnd - 1 år inn i tid.), siden det bare er et par konkurrenter på det norske markedet pr. idag, og ingen av dem synes jeg er spesielt gode.

"Problemet" mitt er at jeg trenger en partner for dette, en som er veldig god på programmering, men da mest i startfasen, og eventuelt også endel oppdateringen på programmene i fremtiden. Jeg har en person i tankene allerede, som er sykt god i programmering, og som med stor sannsynlighet kunne vært villig til å bli med på dette prosjektet.

Men hvordan gjør man det med eierskap, inntektsfordeling osv? Jeg har et ENK, men fins det andre selskapsformer som det ikke koster mye å opprette?

Og hvis man ikke oppretter et felles selskap, går det da an å fordele dette på to ENK?

Inntektene på siden vil nok i hovedsak komme fra adsense og tradedoubler, iallfall i den første tiden. Jeg ser for meg en fordeling på 80/20 eller 70/30 i eierskap og inntekter, hvor jeg har størst eierskap, siden jeg vil ta meg av design, daglig drift, oppdateringer og kundeservice - daglig drift.

Jeg kunne alltids ha startet webiden selv, og leid inn noen for programmering - men min lommebok strekker ikke til, programmerere skal jo ha ekstremt godt betalt. Ikke at jeg har fryktelig stor peil på hvor lang tid man ville brukt på å utvikle den tekniske biten, men anslagsvis ser jeg for meg 10-15 timer, noe som vel i praksis betyr et sted rundt 10.000 kr. i utgifter for meg.

Dette er en type tjeneste som etter at den er satt opp skikkelig, omtrent vil gå av seg selv, på den tekniske siden. Det som etterhvert vil ta tid, ser for meg rundt 1 time om dagen, er markedsføring og kundeservice + oppgraderinger på den tekniske siden, ser for meg et par ganger i året, ettersom kundene etterlyser nye funksjoner. Da har man typisk en bombesikker plattform i bunn, sånn at oppdateringer og nye funksjoner ikke tar mye tid.

Sist redigert:

Julian Alois Barthel

Webmaster innenfor Reise
tror jeg ville tatt en sjekk paa det asiatiske markedet... kan faa veldig store sider forn en "billig" penge..

Bare fortell at det er et langsiktig prosjekt saa kanskje du faar en billigere pris paa selve produktet og evt oppdateringer.. hvis ikke er det jo ikke noe vits med eierskap... si at han kan faa lønn naar siden er blitt større mye lettere hvis du kjenner han da... naar du da skal skrive det av paa firmaet er jeg ganske sikker paa at du kan ha det som aa leie han inn som programerer....

muffins

Medlem
Du har jo DA (Delt ansvar). Litt usikker på hvor mye det koster å starte opp et slikt et.

Men om det kun er snakk om en nettside, så ville jeg rett og slett bare skrevet en kontrakt med partneren isteden. Blir ganske så mye ekstra styr og papirarbeid med å starte et nytt selskap for dette. Men, det er jo bare min mening :)

A

andy

Guest
Hei!

Jeg tror det første du må spørre degselv er: Er dette virkelig en god idé? Jeg vet at det høres teit ut, fordi du tenker jo selvsagt er det en god ide ;) men har du forklart ideen til folk du kjenner og kan litt om nettsider, og fått tilbakemelding fra de?
Dette er veldig viktig hvis du skal prøve deg på noe "unikt"...du kan godt sende meg en pm med rask info hvis du vil så kan jeg se over den...har drevet med mye av utvikling av egne ideer online og gjort det ganske bra :)

Men når det gjelder 2 eier tingen...det vil aldri gå. Du tenker jo selv at ideen din er verdt gull, og at programmerern bør se på dette som en kjempe mulighet for å bli med på noe stort...men :/ slik vil det neppe være.
En idé har ingen verdi...uansett hvor god den er. Å programmere en nettside, derimot, har en verdi, fordi det er en jobb som krever betaling...og jeg skal love deg at du aldri finner en dyktig programmerer som er villig til å jobbe gratis mot at de "får være med på en slik mulighet"...+ at 30/70 fordelingen i din fordel er litt..ja :p .

De vil nok kreve betaling, og ikke % av inntektene eller noe sånt tull, men penger for selve jobben, så kan du beholde 100% av siden selv. Hvis du VIRKELIG hadde 100% tro på denne ideen, så tror jeg du ville greid å skaffet de 10 000kronene du trenger ;)

zapotek

Medlem
Picxx, er det spesielt sterk pils i Thailand? ;)

Marita, det enkleste er faktisk om dere har to enkeltpersonforetak i dette tilfellet om dere har en god deal fra starten av. Om den andre personen skal ha 30% av inntektene kan han/hun ganske enkelt fakturere deg feks. en gang i måneden for det dere har tjent på siden.

En ting til å tenke på: Skal du starte et DA (Delt ansvar) foretak sammen med noen må det være noen du stoler 100% på. Om den andre personen kjører firmaet i dass, blir du stående personlig ansvarlig for halvparten....

Randulf Småfix

Kanonfotograf
Regner med at du ikke skal ta opp lån, eller trenger kreditt.

Opprett et NUF og fordel aksjene etter eierbrøk. Lag en god avtale der dere fordeler roller og plikter, hvaslags lønn dere kan ta ut etc.

Går det bra, kan du vurdere AS etterhvert. Går det i dass, har du tapt egenkapitalen, men sitter ikke med noe ansvar utover dette.

Lars

Tonny Kluften

Administrator
Det høres ut som om du skal gjøre alt borsett fra kodinga nå og innimellom. Med en koder som deleier vil du nok få en deleier som ikke er involvert i daglig drift eller som kanskje ikke interesserer seg for firmaet bortsett fra å få et utbytte. Ikke den beste løsningen det. Hvis du er sikker på prosjektet ditt så burde du tenke på å spa opp de 10000 kronene og betale en koder. Og hvem vet, kanskje det finnes gratis script på engelsk som passer til en slik side? Det er sjelden man behøver å kode noe fra bunnen av.

Marita

ordleker
Tusen takk for mange gode tilbakemeldinger! :)

andy; hvis man sammenligner ideen min med et svangerskap, så kan man vel si at jeg "akkurat har oppdaget at jeg er gravid, og er så glad for det!" :p Det er langt herfra og til prosjektet blir født, for å si det sånn.

Ideen er ikke unik, men i Norge så fins det få konkurrenter, og de konkurrentene ser jeg på som ikke spesielt truende.

Hvor lønnsomt dette ville være, via annonseinntekter, er jeg også høyst usikker på. Dette vil være en tjeneste for brukere, og hvor villige de er til å trykke på annonser på sida.. vel, det har jeg altfor lite erfaring til å kunne uttale meg om. Jeg tror nok at tjenesten må ha vært oppe og kjøre en god stund (vill gjetting; minst ett år) før de virkelige pengene vil strømme inn.

Ang. han jeg tenker på som programerer, så stoler jeg 100% på han, har kjent han i over 10 år, så der er det ikke noe problem.

Jeg kunne ha delt ideen med noen av dere, men.. jeg er jo såklart redd for at den ville bli stjålet ;)

Ja - kanskje det heller ville vært en ide om jeg fakturerte han i ettertid, f.eks 30% av inntektene over en viss periode, eller for all fremtid eller hva. Må tenke hardere på dette, og lese mer om det.

Å opprette noe AS for dette, har jeg hverken midler til - eller jeg ser det heller ikke på som nødvendig, ideen er ikke SÅ svær, selv om den er god, sånn jeg ser det.

Og for alt jeg vet, kan det være at det allerede fins et program for dette ute på "det o'store internettet" - som jeg rett og slett kan kjøpe. Må forske videre - igjen, takk for alle de gode tilbakemeldingene! :)

Marita

ordleker
Tonny, ja, du sier kanskje noe.. Men etter litt googling ser det kanskje ut som jeg kan kjøpe akkurat det jeg er ute etter, for en mye snillere pris enn 10.000. :)

R.G

New Member
Hei! Her har du et par gode råd, selv om du kanskje har funnet løsningen du er ute etter, så kanskje du får brukt for dette en annen gang :)

At du har et ENK gjør ingenting, forskjell fra ENK og DA er at i et DA deler du det personlige ansvaret med en annen person(er), i ENK har du alt ansvaret på deg personlig. ENK går fint så lenge du ikke driver "risikofylt", dvs. med høye investeringer, høy gjeld o.l, da egner AS seg best.

Når det gjelder eierskap, inntekst/utgiftsdeling o.l, så løser du det med skriftelige avtaler. Feks. lag en egen avtale som forteller noe om hvem som eier og har rettigheter til domenenavn/nettstedet. Når det er snakk om inntektsdeling, så bør du føre et avdelingsregnskap, hvis du ikke gjør det selv, så vet regnskapsfører hvordan man gjør det. Det gjør det mulig å fremlegge regnskap for dine samarbeidspartnere, slik at det ikke er tvil om inntektene. Husk, avtaler regulerer alt. Bare vær nøye med utforming, er du usikker så spør meg eller søk på nett. Husk at en avtale skal fortelle noe, fortelle noe om hvem, hva, hvordan, hvorfor, tidsperspektiv, hvis, at, dersom ;-) Håper det var litt til hjelp. Kristian.

Topp