Gomlers
Member
Hei!
Jeg driver selv en nettbutikk som det begynner å bli litt størrelse på - hittil har vi kunnet bruke manuelle løsninger på flere problemstillinger, men vi ser nå behovet for en litt bedre administrering / effektivisering - og her har jeg lite med erfaring fra før.
Hadde derfor vært morsomt og lærerikt å se hva slags løsninger andre som driver nettbutikker har.
Vi bruker Zen Cart - fantastiske muligheter og et svært godt potensiale mtp. addon-moduler. Zen cart er nok veldig komplisert og krever endel modifisering om det skal fungere optimalt og "skreddersydd" for en butikk, men alt i alt tror jeg det er en svært god løsning som kan skreddersys hver enkelt butikk.
Forøvrig som jeg nevnte, er "out-of-the-box"-løsningen noe tungvint når det begynner å dra seg til med mange ordrer om dagen.
Eks.vis ang. pakking, fakturering, regnskap, kredittnotaer, EDI-løsninger osv er jeg er ikke fornøyd med - dette må gjøres "for mye manuelt" og tar MYE tid.
Hvordan løser dere andre dette?:
1. Fakturering av kunder
Zen Cart har nok informasjon i DB til å skreddersy en riktig faktura som er lovlig etter Norske regler, men det må "mekkes" en hel del for å få det riktig. Ved bruk av PayPal, DIBS eller kredittkort på andre måter så kommer jo betalingen inn via dem - men allikevel bør kunden få en faktura. Vi skriver ut en ordrebekreftelse og legger ved pakken i disse tilfellene. Ordrebekreftelsen er da modifisert til å kunne fungere som en faktura, selv om det kanskje ikke ser ut som en standard-faktura.
2. Regnskap
En stor vits i Zen Cart! Slik vi gjør det nå, er å skrive ut alle bestillinger fra Zen Cart's ordresystem - kalle disse for bilag og levere dem til regnskapsfører som plotter dem manuelt inn i sitt system. Tidkrevende for han = Dyrt for oss!
3. Kredittnotaer
Om kunden sender varer i retur, eller lar vær å betale med forhåndsbetaling.
- Elendig løsning i Zen Cart. For å få dette riktig, må vi manuelt gå inn i bestillingen, endre bestillingen via en endringsmodul, og legge til en varelinje som vi kaller for f.eks. "Kansellert Ordre -> og så si at denne varelinjen koster det samme som totalbeløpet, med negativt fortegn. Altså om kunden har bestilt for kr. 5.000,- setter vi inn -5000,- på ny varelinje som vi kaller "Kansellert" Forståelig?
I tillegg må vi gå igjennom varelageret og oppdatere tilbake igjen til lagerbeholdningen før kunden bestilte. UTROLIG tungvint, og skikkelig tidkrevende.
4. EDI-løsning
Ikke noe vi har per i dag, men håper å ta dette i bruk ila. våren/sommeren. Igjen - ingen direkte løsning i Zen Cart som jeg kjenner til, men kan kanskje bruke WinVask regnskap til å lage dette for oss?
Er det andre "effektiviseringstips" dere kan komme på som gjør selve rutine-arbeidet / administreringen enklere og mer oversiktlig ifbm med selve ordre/kundebehandlingen?
F.eks.:
- Gangen i det å sende en ordre til plukking
- Kreditering av kunder
- Ikke avhentede postoppkravspakker og fakturering / inkasso på dette
Det er nå en gang sånn at når man driver butikk gjør man det for pengenes skyld, og da er vel TIDSPARING en viktig faktor?
Håper noen har noe å komme med
Jeg driver selv en nettbutikk som det begynner å bli litt størrelse på - hittil har vi kunnet bruke manuelle løsninger på flere problemstillinger, men vi ser nå behovet for en litt bedre administrering / effektivisering - og her har jeg lite med erfaring fra før.
Hadde derfor vært morsomt og lærerikt å se hva slags løsninger andre som driver nettbutikker har.
Vi bruker Zen Cart - fantastiske muligheter og et svært godt potensiale mtp. addon-moduler. Zen cart er nok veldig komplisert og krever endel modifisering om det skal fungere optimalt og "skreddersydd" for en butikk, men alt i alt tror jeg det er en svært god løsning som kan skreddersys hver enkelt butikk.
Forøvrig som jeg nevnte, er "out-of-the-box"-løsningen noe tungvint når det begynner å dra seg til med mange ordrer om dagen.
Eks.vis ang. pakking, fakturering, regnskap, kredittnotaer, EDI-løsninger osv er jeg er ikke fornøyd med - dette må gjøres "for mye manuelt" og tar MYE tid.
Hvordan løser dere andre dette?:
1. Fakturering av kunder
Zen Cart har nok informasjon i DB til å skreddersy en riktig faktura som er lovlig etter Norske regler, men det må "mekkes" en hel del for å få det riktig. Ved bruk av PayPal, DIBS eller kredittkort på andre måter så kommer jo betalingen inn via dem - men allikevel bør kunden få en faktura. Vi skriver ut en ordrebekreftelse og legger ved pakken i disse tilfellene. Ordrebekreftelsen er da modifisert til å kunne fungere som en faktura, selv om det kanskje ikke ser ut som en standard-faktura.
2. Regnskap
En stor vits i Zen Cart! Slik vi gjør det nå, er å skrive ut alle bestillinger fra Zen Cart's ordresystem - kalle disse for bilag og levere dem til regnskapsfører som plotter dem manuelt inn i sitt system. Tidkrevende for han = Dyrt for oss!
3. Kredittnotaer
Om kunden sender varer i retur, eller lar vær å betale med forhåndsbetaling.
- Elendig løsning i Zen Cart. For å få dette riktig, må vi manuelt gå inn i bestillingen, endre bestillingen via en endringsmodul, og legge til en varelinje som vi kaller for f.eks. "Kansellert Ordre -> og så si at denne varelinjen koster det samme som totalbeløpet, med negativt fortegn. Altså om kunden har bestilt for kr. 5.000,- setter vi inn -5000,- på ny varelinje som vi kaller "Kansellert" Forståelig?
I tillegg må vi gå igjennom varelageret og oppdatere tilbake igjen til lagerbeholdningen før kunden bestilte. UTROLIG tungvint, og skikkelig tidkrevende.
4. EDI-løsning
Ikke noe vi har per i dag, men håper å ta dette i bruk ila. våren/sommeren. Igjen - ingen direkte løsning i Zen Cart som jeg kjenner til, men kan kanskje bruke WinVask regnskap til å lage dette for oss?
Er det andre "effektiviseringstips" dere kan komme på som gjør selve rutine-arbeidet / administreringen enklere og mer oversiktlig ifbm med selve ordre/kundebehandlingen?
F.eks.:
- Gangen i det å sende en ordre til plukking
- Kreditering av kunder
- Ikke avhentede postoppkravspakker og fakturering / inkasso på dette
Det er nå en gang sånn at når man driver butikk gjør man det for pengenes skyld, og da er vel TIDSPARING en viktig faktor?
Håper noen har noe å komme med