Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk - hvordan fungerer administrasjonen hos dere?

Gomlers

Member
Hei!

Jeg driver selv en nettbutikk som det begynner å bli litt størrelse på - hittil har vi kunnet bruke manuelle løsninger på flere problemstillinger, men vi ser nå behovet for en litt bedre administrering / effektivisering - og her har jeg lite med erfaring fra før.

Hadde derfor vært morsomt og lærerikt å se hva slags løsninger andre som driver nettbutikker har.

Vi bruker Zen Cart - fantastiske muligheter og et svært godt potensiale mtp. addon-moduler. Zen cart er nok veldig komplisert og krever endel modifisering om det skal fungere optimalt og "skreddersydd" for en butikk, men alt i alt tror jeg det er en svært god løsning som kan skreddersys hver enkelt butikk.

Forøvrig som jeg nevnte, er "out-of-the-box"-løsningen noe tungvint når det begynner å dra seg til med mange ordrer om dagen.

Eks.vis ang. pakking, fakturering, regnskap, kredittnotaer, EDI-løsninger osv er jeg er ikke fornøyd med - dette må gjøres "for mye manuelt" og tar MYE tid.

Hvordan løser dere andre dette?:

1. Fakturering av kunder
Zen Cart har nok informasjon i DB til å skreddersy en riktig faktura som er lovlig etter Norske regler, men det må "mekkes" en hel del for å få det riktig. Ved bruk av PayPal, DIBS eller kredittkort på andre måter så kommer jo betalingen inn via dem - men allikevel bør kunden få en faktura. Vi skriver ut en ordrebekreftelse og legger ved pakken i disse tilfellene. Ordrebekreftelsen er da modifisert til å kunne fungere som en faktura, selv om det kanskje ikke ser ut som en standard-faktura.

2. Regnskap
En stor vits i Zen Cart! Slik vi gjør det nå, er å skrive ut alle bestillinger fra Zen Cart's ordresystem - kalle disse for bilag og levere dem til regnskapsfører som plotter dem manuelt inn i sitt system. Tidkrevende for han = Dyrt for oss!

3. Kredittnotaer
Om kunden sender varer i retur, eller lar vær å betale med forhåndsbetaling.

- Elendig løsning i Zen Cart. For å få dette riktig, må vi manuelt gå inn i bestillingen, endre bestillingen via en endringsmodul, og legge til en varelinje som vi kaller for f.eks. "Kansellert Ordre -> og så si at denne varelinjen koster det samme som totalbeløpet, med negativt fortegn. Altså om kunden har bestilt for kr. 5.000,- setter vi inn -5000,- på ny varelinje som vi kaller "Kansellert" Forståelig?

I tillegg må vi gå igjennom varelageret og oppdatere tilbake igjen til lagerbeholdningen før kunden bestilte. UTROLIG tungvint, og skikkelig tidkrevende.

4. EDI-løsning
Ikke noe vi har per i dag, men håper å ta dette i bruk ila. våren/sommeren. Igjen - ingen direkte løsning i Zen Cart som jeg kjenner til, men kan kanskje bruke WinVask regnskap til å lage dette for oss?

Er det andre "effektiviseringstips" dere kan komme på som gjør selve rutine-arbeidet / administreringen enklere og mer oversiktlig ifbm med selve ordre/kundebehandlingen?

F.eks.:
- Gangen i det å sende en ordre til plukking
- Kreditering av kunder
- Ikke avhentede postoppkravspakker og fakturering / inkasso på dette

Det er nå en gang sånn at når man driver butikk gjør man det for pengenes skyld, og da er vel TIDSPARING en viktig faktor?

Håper noen har noe å komme med :)
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
De problemene du nå opplever opplever de fleste som er så heldig å ha skapt god omsettning igjennom nettbutikken sin.
Om du har liten omsettning vil du kunne selge produkter selv fra Wordpress. Når omsettningen ønker må de automatiserte løsningene på plass, hvis ikke blir fortjenesten lav.

De fleste "større" leverandørene av systemer for netthandel har systemer for å handtere det du nevner. Tror nok ikke du finner noen "open source" systemer som kan tilfredsstille kravene som kreves av en butikk med god omsettning out of the box.


Mulig dette blir reklame, om så er tilfelle får admin slette innlegget. Men tar meg den frihet å fortelle hvordan dette fungerer for våre kunder.

1. Faktura - Se Fakturasystem i bruk | Mystore kunnskapsbase

2. Regnskap - Se Integrasjon mellom nettbutikk og E-conomic | Mystore kunnskapsbase

3. Kredittnota - Opprette en kredittnota | Mystore kunnskapsbase

4. Edi løsning - Eksport til EDI – Proteria.no | Mystore kunnskapsbase
 

Gomlers

Member
Har sett mye på løsningene dere har Yngve :) Blandt annet på filmene og hva dere tilbyr, og som erfaren ZenCart bruker, og modifisierer må jeg si dere har gjort en strålende jobb!

Liker måten ting ser enkelt og brukervennlig ut, men samtidig at dere har beholdt mye av funksjonaliteten som allerede ligger i Zen Cart.

Hadde jeg vært smart hadde jeg sikkert overført alle produkter og alle ordrer pronto -men så er jeg jo litt sær i tillegg, og er blitt glad i måten jeg kan endre og ordne på i min egen løsning selv.

Men at det er noe ala det dere tilbyr med f.eks. EDI, Fakturasystem, Kredittnota osv. som jeg er ute etter skal jeg ikke legge skjul på.

Kan jeg spørre om dere har programmert dette selv, eller om dere har leid inn programmerere som har laget funksjonaliteten for dere?
 

Yngve Larsen

E-commerce ekspert
Har sett mye på løsningene dere har Yngve :) Blandt annet på filmene og hva dere tilbyr, og som erfaren ZenCart bruker, og modifisierer må jeg si dere har gjort en strålende jobb!

Liker måten ting ser enkelt og brukervennlig ut, men samtidig at dere har beholdt mye av funksjonaliteten som allerede ligger i Zen Cart.

Hadde jeg vært smart hadde jeg sikkert overført alle produkter og alle ordrer pronto -men så er jeg jo litt sær i tillegg, og er blitt glad i måten jeg kan endre og ordne på i min egen løsning selv.

Men at det er noe ala det dere tilbyr med f.eks. EDI, Fakturasystem, Kredittnota osv. som jeg er ute etter skal jeg ikke legge skjul på.

Kan jeg spørre om dere har programmert dette selv, eller om dere har leid inn programmerere som har laget funksjonaliteten for dere?

Trives du med å mekke i din egen løsning(php/mysql) passer du nok ikke hos oss ;)
De delene som jeg listet opp over har vi programmert selv, men vi har mellom 5-10 freelancere i stallen.
 
Topp