Noen tanker, vet ikke om de er av verdi for trådstarter, men likevel:
*Jeg skal selge en del artikler som jeg også skal selge på salgsboder på messer. Det er ting som klistremerker til bil, t-skjorter, plakater o.l. som man fort kan gå "tomt på lager" på selve messen. Da tenker jeg at en midlertidig rabattkode som gir fri frakt er en god ide: "Hvis du går hjem og bestiller fra nettbutikken, så slipper du frakten med denne koden som et messetilbud".
*Jeg tror heller at en god fakturaløsning (fra f. eks. Klarna) er bedre mtp. salgsøkning, hvis en har litt dyrere varer. Da vil jo mange vurdere å kjøpe dyrere ting selv om de ikke har cash i banken der og da. Men igjen, dette har vel de fleste integrert i butikken sin i dag?
*"Frakten beregnes etter postens satser" er en ganske fair måte å drive nettbusiness på, mener jeg. Man tjener ingenting, og krever bare det som Posten skal kreve av oss. De fleste skjønner jo det.
*"Alle" store nettbutikker (data/telefoni som komplett.no osv.) har frakttillegg. Hvorfor skal du være annerledes med din nettbutikk? :/
*Man kan også satse på å vise i butikkens kommunikasjon at man gjør det man kan for å gi billigst mulig fraktalternativ til kunden. Sende DVDer, bøker o.l. som brev? Passer bra på de som bare vil ha noe smått...
*Hvis man faktisk har veldig mange transaksjoner så kan man vel bruke de kronene man gir fraktrabatt for, til alternativ markedsføring? Det gir også økt salg......
Når det er sagt, så husker jeg da jeg pleide å kjøpe proteinpulver i bøtter på nett. Det ble ganske mye i frakt individuelt (hver 4 kg. bøtte). Gratisfrakt ved kjøp over 2000 kr., og da ble det 3 måneders forbruks bestilling med en gang...
Alt i alt kommer vel dette, som med alt annet, ann på type vare og hvor mye man selger for ved hvert salg... Ikke minst om det er mye konkurranse... Mine produkter har internasjonal konkurranse, men nesten ingenting i Norge... Det er også bare livsstilsprodukter, så jeg tror ikke at en 100-lapp mindre i frakt vil gjøre underverker...
Gleder meg til sjappa mi er oppe og går
Dette forumet gir meg motivasjon til å øke innsatsen.