Kjapp og trygg hosting for Wordpress

Nettbutikk, Gratis frakt eller ei?

Tonny Kluften

Administrator
Jeg setter opp en nettbutikk for en kunde nå og vurderer forskj. fraktpriser.

Det finnes jo flere modeller, bl.a.

- gratis frakt
- gratis frakt ved salg over en viss sum
- full fraktpris belastes kunden
- gratis frakt som kampanjetilbud

Hva slags erfaringer har dere som driver nettbutikk, gratis frakt, øker det salget nok til å dekke inn ekstrautgiftene ?

I dette tilfelle koster det rundt 160 kr i frakt og varene koster fra 400 kr og oppover til 2-3000, dreier seg om klær.
 

Pong

Jeg selger sʇɥƃıluʍop :)
En som holder til i Sandnes - hvis jeg husker rett - handler i klær. Han har vel 12 ansatte eller noe hvorav minst 1 holder seg i arbeid med behandling av returfrakt. Ca. 10% altså - en av grunnene var at det er en del folk som bestiller og passer klærne hjemme...

Uansett, jeg beregner frakt (mange vet at det koster å bo i distriktsnorge). Rabatt gir vi helst på produkten - gratis produkt eller noe...
 

picxx

Well-Known Member
Jeg ville brukt gratis frakt i kampanjeperioder.
Nordmenn er generelt vant til å betale frakt når de bestiller noe, så det å kjøre konsekvent med gratis frakt gir ikke all verden med salgsfordeler.

Det blir omtrent som om du passerer en eller flere bomstasjoner hver eneste dag.
Du er vant med det, og en og annen gang kan du murre litt om disse "jævla bompengene" enten til naboen eller på et forum, men det er egentlig ikke noe stort problem. Ikke blir det noe kjempegreier den dagen man legger ned bommen heller, MEN, står det et skriv i lokalavisa om at du nå kan passere bommen gratis en uke grunnet tekniske problemer er jeg ganske sikker på at du hadde spredd ordet til så mange som mulig av dine bekjente som også passerer samme bom.
 

svarstad

Medlem
Jeg har hatt en nettbutikk i snart 2 år nå, begynte først med gratis frakt og har nå gått over til fast frakt på 29,- pr ordre på lette ting som kan sendes som brev og 99 kr i frakt sendt som norgespakke. siden mange av produktene jeg selger har utsalgspris i området 39-100 kr så fant jeg ut at det var best med å ha frakt på ordren da mange kunder bestiller 1-2 produkter og mye gikk med til å dekke frakten og det ble lite fortjeneste igjen på varene. omsetningen har økt etter at jeg la om til fast frakt.
 

Grooo

Medlem
Vi har satser på porto/ekspedisjon på 39, 69 og 99 kr.
De to laveste dekker opp hva det koster å sende de forsendelsene, men de fleste som egentlig koster oss over 69 kr og som vi altså tar 99 for går vi i "tap" på. Kjenner at jeg har lite lyst på å bikke over 100 kr, - så vi har heller endret fri frakt fra 1500 til 2000 kr uten å ha merket noe forskjell i kjøpsmønsteret synes jeg. Ordrene hos oss ligger på typisk 1200-1700 veldig mange av dem, fint få mellom 1700 og 2000, men en del over 2000 og selvsagt også en del småordrer.
 

picxx

Well-Known Member
Han som driver butikken vil ha fast frakt på 99 kr uansett vekt, det koster ham 160, men er det ikke ok å holde fraktprisen tosifret?

Det er jo en røten pris posten opererer med.
Det koster faktisk mindre hvis jeg sender en 2kg's pakke fra bangkok til norge enn det koster å sende samme pakken fra oslo til kristiansand.
(beklager....ble en smule OT her)
 

spikre

peterhamre.no
Vi har beregnet en økning på ca. 15% i omsetningen direkte tilknyttet fri frakt som konkurransemiddel. Ikke fordi det er gratis for kunden, men fordi kunden da kan forholde seg en til én pris. "What you see is what it 'cost'". (en liten vri der, men..)

Komplett.no har valgt en løsning der de beregner frakten ut i fra at kunde taster inn postnummer i kassa - før selve registreringen. Jeg vet ikke helt hva jeg mener om det, men det gjør det i hvert fall relativt enkelt for kunden å finne ut hva det koster å sende varen.

Bak fraktprisen inn i prisene, og bruk fri frakt effektivt - for alt det er verd. Som sagt; vi har gode erfaringer med dette !
 

noekult

Medlem
Noen tanker, vet ikke om de er av verdi for trådstarter, men likevel:

*Jeg skal selge en del artikler som jeg også skal selge på salgsboder på messer. Det er ting som klistremerker til bil, t-skjorter, plakater o.l. som man fort kan gå "tomt på lager" på selve messen. Da tenker jeg at en midlertidig rabattkode som gir fri frakt er en god ide: "Hvis du går hjem og bestiller fra nettbutikken, så slipper du frakten med denne koden som et messetilbud".

*Jeg tror heller at en god fakturaløsning (fra f. eks. Klarna) er bedre mtp. salgsøkning, hvis en har litt dyrere varer. Da vil jo mange vurdere å kjøpe dyrere ting selv om de ikke har cash i banken der og da. Men igjen, dette har vel de fleste integrert i butikken sin i dag?

*"Frakten beregnes etter postens satser" er en ganske fair måte å drive nettbusiness på, mener jeg. Man tjener ingenting, og krever bare det som Posten skal kreve av oss. De fleste skjønner jo det.

*"Alle" store nettbutikker (data/telefoni som komplett.no osv.) har frakttillegg. Hvorfor skal du være annerledes med din nettbutikk? :/

*Man kan også satse på å vise i butikkens kommunikasjon at man gjør det man kan for å gi billigst mulig fraktalternativ til kunden. Sende DVDer, bøker o.l. som brev? Passer bra på de som bare vil ha noe smått...

*Hvis man faktisk har veldig mange transaksjoner så kan man vel bruke de kronene man gir fraktrabatt for, til alternativ markedsføring? Det gir også økt salg......

Når det er sagt, så husker jeg da jeg pleide å kjøpe proteinpulver i bøtter på nett. Det ble ganske mye i frakt individuelt (hver 4 kg. bøtte). Gratisfrakt ved kjøp over 2000 kr., og da ble det 3 måneders forbruks bestilling med en gang...


Alt i alt kommer vel dette, som med alt annet, ann på type vare og hvor mye man selger for ved hvert salg... Ikke minst om det er mye konkurranse... Mine produkter har internasjonal konkurranse, men nesten ingenting i Norge... Det er også bare livsstilsprodukter, så jeg tror ikke at en 100-lapp mindre i frakt vil gjøre underverker...



Gleder meg til sjappa mi er oppe og går :) Dette forumet gir meg motivasjon til å øke innsatsen.
 
Sist redigert:

Beergear.no

Medlem
Litt avhengig av hva man selger, men i utgangspunktet vil jeg fraråde gratis frakt på det sterkeste. Dette er det vanskelig å gå tilbake på i ettertid om man begynner med det.
Prøv heller å ta det igjen på god kundeservice, gode retur betingelser og andre ting kundene setter pris på.

Om man beregner frakten på en rettferdig måte har de fleste forståelse for det. Og det er ganske vanskelig å bake inn frakten i prisen om man selger billige varer. De vil da bli uforholdsmessig dyre. Baker man inn frakten i prisen vil man også komme dårlig ut om follk legger mange varer i handlekurven og sjekker prisene opp mot andre. Personlig syns jeg også det er urettferig ovenfor kundene.
Det vil jo egentlig si at en som handler mange varer betaler den innbakte frakten mange ganger. Vi selger en eneste vare kategori med gratis frakt. Grunnen til dette er at de fleste kjøper ett produkt i denne kategorien, og det er enkelt å bake inn frakt i prisen.
Frakt er jo også utrolig dyrt i Norge, så bommer man her kan man tape store beløp. Syns egentlig det er merkelig at ikke konkurransetilsynet eller lignende organer har gått på posten. Det er helt klart noe feil når man kan kjøpe produkter fra f. eks Kina med lavere frakt enn fra Oslo. Dette tror jeg vil skade Norske nettbutikker stort i det lange løp, og det hindrer også konkurranse på like vilkår mellom Norske og utenlandske nettbutikker. Ups.. nå puttet noen på meg en femmer her. Dette er noe som engasjerer meg :)

Vi kjører med følgende satser på frakt:

Gratis frakt. Gjelder kun en varegruppe i nettbutikken. Folk som handler i den kategorien handler sjelden produkter fra andre kategorier.

99,- Her har vi satt grensen så rettferdig som overhode mulig. Vær oppmerksom på at posten beregner frakt etter 1. Vekt, 2. Volumvekt. Kort fortalt, sender man bomull betaler du for volumet på pakken (lengde x høyde x bredde) Sender man Bly tar de for vekten. Posten tar ALLTID det som er dyrest for deg og mest lønnsomt for dem! Så det å beregne frakten riktig er en stor utfordring.

149,- Også så rettferdig vi har klart å beregne det ut i fra det som er nevnt ovenfor.

159,- Maks frakt. Man kan sende ganske mange kilo (opp til 10 er det vel) som Norgespakke egenembalert. Her spiller ikke volum på pakken noen rolle (innen visse grenser)

Det er ganske utfordrene å beregne frakten riktig i Norge.
Skal det bli 100% riktig (med service avtale med posten) må man BÅDe veie og måle hver eneste artikkel. Og alltid ta det dyreste.

En vare som veier 1 kg kan ha en volumvekt på 5 kilo. For at dette skal bli riktig må man da sette vekten til 5 kilo.
 
Sist redigert:
Topp