Jeg har ikke erfaring med navn.no eller nærmere kjenneskap til kvaliteten på tjenestene som tilbys. Men jeg liker det som er en av hovedidéene med tjenesten, som er at et domenenavn skal kunne komme flest mulige til nytte.
Så i stedet for at Snekker Hansen skulle sitte å ruge på domenet hansen.no bare for seg og sitt firma, så tilbyr navn.no en tjeneste for alle de 54.823 personene som har Hansen som etternavn, samt ytterligere en mengde foretak med Hansen i navnet.
Så får Snekker Hansen heller være småsur for at en "domenehai" har tatt "hans" navn, da han i sitt enkle sinn innbiller seg at nettopp han (og ikke en av de 54.822 andre personene med Hansen som etternavn) kunne fått hånd om dette domenenavnet, om det da bare ikke hadde vært for denne "domenehaien".
Jeg mener at det kan være mer nyttig for samfunnet at navn.no disponerer en mengde domener av etternavn, enn at disse skal disponeres av enkeltpersoner og firmaer, da forutsatt at navn.no for en fornuftig pris tilbyr nyttige tjenester for e-post osv.